Booktubers and libraries: a proposal for innovative reading mediation performance

Authors

  • Heloá Cristina Camargo de Oliveira Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2466-6678
  • Admeire Santos Sundström Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4873-8592
  • Cassia Dias Santos Universidade Estadual do Norte do Paraná, Biblioteca, Bandeirantes, PR, Brasil
  • Maíra Prado Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Belo Horizonte, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8270-1916

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.29078

Keywords:

Library, Innovation, Reading mediation, Booktube community

Abstract

To go with a society increasingly immersed in a virtual world, libraries face the need to innovate by seeking projects that attract the community to their spaces. The aim of this paper is to present a possible dialogue between the concepts of mediation and innovation, based on the practical example of working with the Booktube community. For this purpose, an exploratory descriptive study of bibliographic and documentary nature is carried out. As results, the practical experience of libraries shows that the use of informal language by the Booktube community and the interactivity of the YouTube platform contributes to actions to encourage reading; It has been found that user development as a reader is influenced by the type of Booktuber activity developed and the way its mediation is conducted; as well as the possibility of expanding the borders by connecting people from different localities who share the same literary interest. All these elements can direct action strategies in a library that seeks innovative action in the face of current media. It is concluded that the purpose of this community in libraries can and should go beyond the dissemination of reviews and promotion of new titles, serving as a basis for the construction of mediation strategies that contribute in a practical way to libraries of different segments.

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Author Biographies

Heloá Cristina Camargo de Oliveira, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil

Doutoranda em Ciência da Informação - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp) e em Formación en la Sociedad del Conocimiento - Universidad de Salamanca (USAL).

Admeire Santos Sundström, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil

Doutoranda em Ciência da Informação - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp).

Cassia Dias Santos, Universidade Estadual do Norte do Paraná, Biblioteca, Bandeirantes, PR, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp).

Maíra Prado, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Belo Horizonte, MG, Brasil

Doutoranda em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). 

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Published

2021-01-16

How to Cite

Oliveira, H. C. C. de, Sundström, A. S., Santos, C. D., & Prado, M. . (2021). Booktubers and libraries: a proposal for innovative reading mediation performance. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(1), 8–25. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.29078

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