Between theory and practice: the constitution of a training network for reading and information skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31682

Keywords:

Information science. Information literacy. Reading competence. Information society. Knowledge society.

Abstract

Analyze the development of reading competence in the field of Information Science, reflecting the constitution of a training network of this competence interrelated with the information literacy. Through exploratory and descriptive research, characterized as the procedures as bibliographic and field observation, it selects a set of scientific publications that meet the collaborative actions, directed to investigative and formative processes. Identifies that in the information and knowledge society, the reader subject is asked for a reading competence that derives from the combination of skills and techniques in the field of information (information literacy), as well as the acquisition of cognitive skills and attitudes related to writing together with the mobilization of socially constituted reading practices (literacy). Given the power of information flows disseminated in cyberspace, enhanced by the multimodal language (textual, sound, imagery, etc.), it is emphasized that the formation of competence in collaborative networks, given the characteristic of the digital age, must increasingly extrapolate the physical space that institutions such as libraries, schools, community spaces, universities and other environments, given that a large part of contemporary society is excluded and does not use the various types of supports and technology tools commonly available.

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Author Biography

Meri Nadia Marques Gerlin, Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB), mestre em Educação e bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), professora do Departamento de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCINF) do Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas (CCJE) da UFES. Coordenadora do projeto extensionista "Informa-ação e cultura" e, atualmente, líder do grupo de pesquisa "Competência leitora e competência em informação: saberes e fazeres transdisciplinares no campo da Ciência da Informação" certificado pelo CNPq. Trabalha com atividades relacionadas com os campos do ensino, da pesquisa e da extensão universitária intercambiando, desse modo, temas como: ação cultural; biblioterapia; competência em informação; competência leitora; competência narrativa; multiculturalismo; saúde do trabalhador; serviço de referência e tecnologias de escrita, informação e comunicação. Ocupa uma cadeira na Academia Capixaba de Artes e Letras de Poetas Trovadores como Acadêmica Imortal Correspondente, envolvendo-se em movimentos culturais que compreendem a arte, a informação e a literatura espírito-santense.

 

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Published

2020-05-22

How to Cite

Gerlin, M. N. M. . (2020). Between theory and practice: the constitution of a training network for reading and information skills. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(2), 720–735. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31682

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