Analysis of the perceptions of teachers and students of information science during the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n2.2022.41737

Keywords:

Covid-19, College education, Information Science

Abstract

This is a study with the objective of investigating the perceptions of students and teachers of Information Science about the performance of the area in the face of the Covid-19 pandemic. Students and professors from the most diverse Brazilian universities participated. The topics analyzed were: channels used to disseminate reliable information about the pandemic, direct risks of contamination in the work environment, didactic activities carried out during quarantine, perception of digital environments and activities related to Information Science essential to face this crisis sanitary. The methodological approach consisted of a quantitative-qualitative approach, with an exploratory research method, use of a questionnaire for data collection, and content analysis with the establishment of categories for data analysis. The results show that teachers and students seek to face the difficulties to continue the teaching-learning process remotely, and that they perceive the university as a place of very high risk of contamination by Covid-19. Finally, in relation to the contributions that the area can provide to society to face this health crisis, there are: the development of information skills for the use of information sources, popularization of scientific information, the stimulus to government transparency, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Belmont de Farias, Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Fortaleza, CE, Brasil

Doutora em Ciência da Informação.

Docente do Departamento e do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação.

Líder do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação

Maria Giovanna Guedes de Farias , Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Fortaleza, CE, Brasil

Doutora em Ciência da Informação.

Docente do Departamento e do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação.

Líder do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação

Andreza Pereira Batista , Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Fortaleza, CE, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação. Bolsista da FUNCAP. Membra do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação

Francisca Clotilde de Andrade Maia , Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Fortaleza, CE, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação. Membra do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação

Júlio César Pinto Fernandes , Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Fortaleza, CE, Brasil

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação. Bolsista CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação

References

ANJOS, Antonio Jorge Sena dos. As novas tecnologias e o uso dos recursos telemáticos na educação científica: a simulação computacional na educação em Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 25, n. 3, p. 569-600, jan. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n3p569/8449 Acesso em: 20 jul. 2020. doi:https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n3p569.

ATANAZIO, Alessandra M. Cavichia; LEITE, Álvaro Emílio. Tecnologias da informação e comunicação (TIC) e a formação de professores: tendências de pesquisa. Investigações em Ensino de Ciências (IENCI), Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 88, ago. 2018. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/947 Acesso em: 19 jul. 2020. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p88

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Portugal: Edições 70, 1977.

CUNHA, Murilo Bastos da. Para saber mais: fontes de informação em ciência e tecnologia. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos / Livros, 2016.

FACHIN, Juliana; ARAÚJO, Nelma Camelo. Fontes de informação especializadas de acesso aberto. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 28, n. 3, dez. 2018. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/109116 Acesso em: 09 jul. 2020.

HAGUETTE, Teresa Maria Frota. Metodologias Qualitativas na Sociologia. 5. ed. Petrópolis: RJ, Vozes, 1997.

KNECHTEL, Maria do Rosário. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014.

LIMA, Larissa de Mello; CAPRIOLI, Mariana da Silva; MORAES, João Batista Ernesto. Regime de informação e a relação com os canais de comunicação científica: a institucionalização científica da ciência da informação no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19, 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/102420 Acesso em: 09 jul. 2020.

MARCHIORI, Luciana Lozza de Moraes; MELO, Juliana Jandre; MELO, Wilma Jandre. Avaliação docente em relação às novas tecnologias para a didática e atenção no ensino superior. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v.16, n. 2, p. 433-443, jul. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772011000200010&lng=en&nrm=iso Acesso em 23 jul. 2020. https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000200010.

MARTINS, Ana A. L. Mediação informacional: uma perspectiva a partir do campo social da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 14., 2013, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2013.

MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. A ciência, o sistema de comunicação científica e a literatura científica. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Marguerite (Org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2000. 319p. (Aprender; 23.). p. 21-34. Disponível em: http://files.biblio-2008.webnode.com.br/200000040-76a3b771d5/fontes_de_informacao_para_pesquisadores_e_profissionais_parte_001.pdf Acesso em: 09 jul. 2020.

MUNARETTO, Lorimar Francisco; CORRÊA, Hamilton Luiz; ARAÚJO, Carneiro da Cunha Júlio. Um estudo sobre as características do método Delphi e de grupo focal, como técnicas na obtenção de dados em pesquisas exploratórias. Revista de Administração da Universidade Federal de Santa Maria, v. 6, n. 1, p. 9-24, jan./mar. 2013.

NASCIMENTO, Denise Morado. A abordagem sociocultural da informação. Informação & Sociedade: Estudos, v. 16, n. 2, 2006.

NASCIMENTO, Denise M.; MARTELETO, Regina M. A informação construída nos meandros dos conceitos da teoria social de Pierre Bourdieu. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 5, out. 2004.

OLIVEIRA, Cláudio de. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 75-95, 01 dez. 2015. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/11019 Acesso em: 20 jul. 2020.

SILVEIRA, Denise Tolfo. CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa Científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.) Método de pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42.

SOUSA JÚNIOR, João Henrique de; RAASCH, Michele; SOARES, João Coelho; RIBEIRO, Leticia Virgínia Henriques Alves de Sousa. Da desinformação ao caos: uma análise das fake news frente à pandemia do coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 13, n. 2, edição especial, p. 331-346, abr. 2020. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/nit/article/view/35978/20912 Acesso em: 07 jul. 2020.

SOUZA, Nayara Iris Silva e. A disseminação de fake news no caso do coronavírus (COVID-19): uma análise discursiva. Revista Memento, Três Corações, v. 11, n. 2, p. 1-20, jan./jun. 2020. Disponível em: http://periodicos.unincor.br/index.php/memento/article/view/6123 Acesso em: 07 jul. 2020.

Published

2022-08-22

How to Cite

Farias, G. B. de, Farias , M. G. G. de ., Batista , A. P. ., Maia , F. C. de A., & Fernandes , J. C. P. . (2022). Analysis of the perceptions of teachers and students of information science during the covid-19 pandemic. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(2), 473–494. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n2.2022.41737

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.