Quality control and evaluation in scientific publications

types of plagiarism conduct in Human Sciences journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n2.2023.46876

Keywords:

Scientific journals, Scientific articles, Plagiarism

Abstract

Several verification strategies, among which the use of text comparison software, which contribute and help in the fight against misconduct, are part of the routine of journal editors. Thus, the research analyzed occurrences of plagiarism in a significant universe of articles from a given journal. The study investigated the ScholarOne Manuscripts digital submission platform of the Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Human Sciences, from 2016 to 2020, cases arising from plagiarism in original scientific article submissions, as well as the types of plagiarism. A quantitative approach was used, since there was data collection on rejection decisions in the BMPEG ScholarOne Manuscripts digital submission platform. Human Sciences, as well as the use of a qualitative approach, through bibliographical research and consultations carried out in the Portal de Periódicos da Capes and in the electronic library Scientific Electronic Library Online (SciELO) (Brazil). Of the 532 submissions, there were 335 rejections, of which 314 cases are related to some form of plagiarism. The predominant form of plagiarism is related to self-plagiarism. Maintaining scientific integrity is a challenge in conducting the editorial process of scientific content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jimena Felipe Beltrão, Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, PA, Brasil

Ph.D em Ciências Sociais – Analista em Ciência e Tecnologia do Museu Paraense Emílio Goeldi (MPEG), Editora Científica do Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas.

Taise da Cruz Silva, Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, PA, Brasil

Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará, bolsista do Programa Institucional de Iniciação Científica (PIBIC) do Museu Paraense Emílio Goeldi de 2015 a 2016 no projeto "O Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi: História e Desenvolvimento", e atualmente bolsista do Programa de Capacitação Institucional do MCTI/PCI do Museu Paraense Emílio Goeldi no projeto "Rumo à revisão da política editorial do Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas", e integrante do grupo de pesquisa "Diversidade e Interculturalidade na Amazônia (DINA): Pesquisas colaborativas e pluridiciplinares, do Museu Paraense Emílio Goeldi.

Narjara Lorena Luna da Silva, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil

Graduanda em Direito pela Universidade Federal do Pará (UFPA), e atuou como bolsista do Programa Institucional de Iniciação Científica (PIBIC) do Museu Paraense Emílio Goeldi no projeto “Estudo sobre condutas semelhantes a plágio em publicações científicas: periódicos da área de Ciências Humanas no Brasil” de setembro de 2021 a agosto de 2022.

References

Adolfo, Luiz Gonzaga Silva; Rocha, Ieda; Maisonnave, Laura Luce. O compartilhamento de obras científicas na internet. Estudos Avançados, São Paulo, v. 26, n. 75, p. 309-320, ago. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142012000200021.

Alencar, Gildiney Penaves de; Monteiro, Geanlucas Mendes; Carvalho, Alexandra Maria Almeida. Reflexões sobre o plágio e fraude em estudos brasileiros. Revista Bioética, Brasília, DF, v. 29, n. 3, p. 641-647, jul./set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422021293499.

Almeida, Marcio. A revista Clinical Orthodontics na plataforma de submissão ScholarOne Manuscripts. [Editorial]. Revista Clínica de Ortodontia Dental Press, v. 20, n. 5, p. 4-5, 2021.

Alves, Maria Fátima; Moura, Lucielma de Oliveira Batista Magalhães de. A escrita de artigo acadêmico na universidade: autoria x plágio. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 77-93, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p77.

Bailey, Jonathan. Debuking the accidental plagiarism excuse. PlagiarisimToday, 2016. Disponível em: https://www.plagiarismtoday.com/2016/08/03/debunking-the-accidental-plagiarism-excuse/. Acesso em: 23 mar. 2022.

Bailey, Jonathan. The boundaries of accidental plagiarism. iThenticate, 2017. Disponível em: https://bityli.com/mJ3H3g. Acesso em: 23 mar. 2022.

Beltrão, Jimena Felipe; SILVA, Taíse da Cruz; SILVA, Narjara Lorena Luna da. Análise das políticas de plágio na publicação científica: o caso de um segmento de revistas da área de Ciências Humanas na América Latina. TransInformação, Campinas, v. 34, p. 1-14, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2318-0889202234e220018.

Beltrão, Jimena Felipe; SILVA, Taíse da Cruz. Guia de processamento editorial em periódico científico: a experiência do Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humana no uso da plataforma ScholarOne. Belém, 2020. 25p. Disponível em: http://editora.museu-goeldi.br/humanas/. Acesso em: 31 mar. 2023.

Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas. Política editorial, 2022. Disponível em: http://editora.museu-goeldi.br/bh/politica_editorial_PORT_2022.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

Brasil. Lei n° 10.695, de 1° de Julho de 2003. Altera e acresce parágrafo ao art. 184 e dá nova redação ao art. 186 do Decreto-Lei no 2.848, de 7 de dezembro de 1940 – Código Penal, alterado pelas Leis nos 6.895, de 17 de dezembro de 1980, e 8.635, de 16 de março de 1993, revoga o art. 185 do Decreto-Lei no 2.848, de 1940, e acrescenta dispositivos ao Decreto-Lei no 3.689, de 3 de outubro de 1941 – Código de Processo Penal. Brasília, DF, [2003]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.695.htm. Acesso em: 29 abr. 2022.

Christofe, Lilian. Intertextualidade e plágio: questões de linguagem e autoria. Tese. 1996 (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Campinas, 1996.

Diniz, Debora; Munhoz, Ana Terra Mejia. Cópia e pastiche: plágio na comunicação científica. Argumentum, Vitória, v. 1, n. 3, p. 11-28, jan./jun. 2011.

Domingues, Ivan. Fraudes nas Humanidades. Ciência Hoje, Rio de Janeiro, v. 49, p. 36-41, 2012.

Epstein, Richard; Ávila, Ana Paula O. Fraude acadêmica hoje: causas sociais e respostas institucionais. Quarestio Iuris, Rio de Janeiro, v. 8, n. 4, p. 2264-2286, 2015. DOI: https://doi.org/10.12957/rqi.2015.20927.

Ferreira, Joana da Silva. Os fenómenos de plágio e de conluio em textos realizados por estudantes do 9.° ano de escolaridade. Revista eletrônica de Linguística dos estudantes da Universidade do Porto, Portugal, v. 8, n. 1, p. 90-107, 2019.

Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP). Código de boas práticas científicas. 2014. Disponível em: https://fapesp.br/boaspraticas/2014/FAPESP-Codigo_de_Boas_Praticas_Cientificas.pdf. Acesso em: 09 ago. 2022.

ITHENTICATE. 2021. Disponível em: https://www.ithenticate.com/. Acesso em: 23 mar. 2022.

Krokoscz, Marcelo. Outras palavras: análise dos conceitos de autoria e plágio na produção textual científica no contexto pós-moderno. Tese. 2014 (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-03102016-103125/publico/MARCELO_KROKOSCZ.pdf. Acesso em: 04 nov. 2022.

Mateus, S.; Silva, J.; Silva, L. S. Plágio: conceito, tipos e sua função metodológica. Boletim do Museu Integrado de Roraima, Boa Vista, v. 13, n. 1, p. 23-32, 2020.

Martins, Ernane Rosa; SILVA, Solange da; Afonseca, Ulisses Rodrigues; Geraldes, Wendell Bento; Gouveia, Luís Borges. Percepções de alunos do curso de sistemas de informação em relação ao plágio acadêmico e ações para sua redução. Colloquium Exactarum, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 54-66, 2021.

Moraes, Rodrigo. O autor existe e não morreu! Cultura digital e a equivocada “coletivização da autoria”. In: Silva, Rubens Ribeiro Gonçalves da. Direito autoral, propriedade intelectual e plágio. Salvador: EDUFBA, 2014. p. 35-61.

Oliveira, Marcos Barbosa de. A epidemia de más condutas na ciência: o fracasso do tratamento moralizador. Scientiae Studia, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 867-897, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-31662015000400007.

Ramos, Madalena; Morais, Cesar. As várias faces do plágio entre estudantes do ensino superior: um estudo de caso. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1-23, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147231584.

Satur, Roberto Vilmar; Dias, Guilherme Ataíde; Silva, Armando Manuel Barreiros Malheiro da. Direito autoral, plágio e coautoria: questões acadêmicas e éticas. Brazilian Journal of Information Science: research trends, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 57-87, 2020. DOI: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2020.v14n1.04.p57.

Santos, Patrícia Honório Silva; Dutra, Laisla Pires; Sena, Edite Lago da Silva; Yari, Sergio Donha; Boery, Narrimam Silva de Oliveira. Publicar, publicar, publicar...até aonde vai a ética científica?. Acta Bioethica, Chile, v. 23, n. 1, p. 63-70, 2017.

Segundo, João de Deus Barreto; Villalobos, Ana Paula de Oliveira; Sá, Katia Nunes. Evidências empíricas para uso do software iThenticate por editores de revistas científicas – relato de experiência. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 188-203, jan./mar. 2022.

Significados. O que é plágio. 2011. Disponível em: https://www.significados.com.br/plagio/. Acesso em: 04 nov. 2022.

Silva, Obdália Santana Ferraz. Entre o plágio e a autoria: qual o papel da universidade? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 38, p. 357-414, maio/ago. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000200012.

Souza, Maria Carolina Santos de. Considerações sobre plágio em educação a distância. In: SILVA, Rubens Ribeiro Gonçalves da. Direito autoral, propriedade intelectual e plágio. Salvador: EDUFBA, 2014. p. 75-86.

Spinak, E. Ética editorial e o problema do autoplágio. SciELO em Perspectiva, São Paulo, 11 nov. 2013. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2013/11/11/etica-editorial-e-o-problema-do-autoplagio/#.Yjss2efMLIU. Acesso em: 12 maio 2021.

Targino, Maria das Graças. Orientador ou tutor é autor? Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 15, n. 1, p. 144-154, 2010. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1espp145.

Terra, Ana Lúcia; Moreira, Diogo; Gomes, Felipa. Deteção e combate ao plágio em contexto académico: descrição de um projeto desenvolvido no âmbito de um curso de graduação em ciência da informação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 3, p. 742-763, 2021. DOI: 10.26512/rici.v14.n3.2021.36185.

Turnitin. Infográfico: tipos de trabalho não originais mais frequentes. São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.turnitin.com/pt/infographics/os-10-tipos-de-plagio-mais-comuns. Acesso em: 27 mar. 2023.

Turnitin. 2022. Disponível em: https://www.turnitin.com/. Acesso em: 23 mar. 2022.

Universidade Federal Fluminense. Nem tudo o que parece é: entenda o que é plágio. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/14023. Acesso em: 01 nov. 2022.

Valentim, Marta Lígia Pomim. Ética em pesquisa: a questão do plágio. In: SILVA, Rubens Ribeiro Gonçalves da. Direito autoral, propriedade intelectual e plágio. Salvador: EDUFBA, 2014. p. 191-211.

Vasconcelos, Sonia M. R. O plágio na comunidade científica: questões culturais e linguísticas. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 59, n. 3, p. 4-5, 2007.

Ziman, John. O homem e a Ciência conhecimento público. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: USP, 1979.

Published

2023-08-15

How to Cite

Beltrão, J. F., Silva, T. da C., & Silva, N. L. L. da. (2023). Quality control and evaluation in scientific publications: types of plagiarism conduct in Human Sciences journals. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(2), 365–583. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n2.2023.46876

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.