INDIGENOUS STUDENT YOUTH AND MIGRATION AND PUBLIC POLICIES FOR UNIVERSITY ADMISSION AND RETENTION

Authors

  • Ana Cláudia Gomes de Souza UNILAB

DOI:

https://doi.org/10.26512/abyayala.v3i1.24708

Keywords:

Indigenous students. University. Youth. Migration. Affirmative action.

Abstract

Having observed the dynamics of the academic daily life of the indigenous students, I decided to follow certain paths of interpretation that concern indigenous belonging, the experience of youth, and affirmative action policies aimed at higher education and this population in Brazil. Articulating such perceptions led me to reflect on public policies for admission to and permanence in higher education and the consequent migration of indigenous youth to urban centres. The focus of observation - and consequently of analysis - is the students themselves and their protagonism in facing the vicissitudes of university life. The study bases itself in the supposition that from the phenomenon of migration the students will transcend to other realities of youth that they will come to experience through their own material and symbolic exchanges. Thus, my intention was to problematize the implications of indigenous student migration to Salvador upon acceptance to the Federal University of Bahia (UFBA), identifying which strategies are used for the occupation of the city and which relationships persist with communities of belonging in maintaining community bonds. In Brazil and Latin America this new form of migration characteristic of student youth will shape a new format of city occupation by indigenous populations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, Marcos Alexandre S. O regime imagético Pankararu (tradução intercultural na cidade de São Paulo) [tese]. Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social. Florianópolis, 2011.

ARAÚJO, Ana Valéria Araújo (et alii). Povos Indígenas e a Lei dos “Brancos”: o direito à diferença. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, 2006.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero. 1983.

CARVALHO, José Jorge. Inclusão étnica e racial no Brasil. São Paulo: Attar Editorial, 2006.

CARVALHO, Priscila D. de. Ãn_d_i_o_s_ _a_ _C_i_d_a_d_e_, 2007. Disponível em: http://www.webbrasilindigena.org/?page_id=177. Acesso em: 19/01/2015.

DUARTE QUAPPER, Klaudio. ¿Juventud o Juventudes? Acerca de cómo mirar y remirar a las juventudes de nuestro continente. Revista Última Década, Nº 13, 2000, pp. 59-77. Disponível em: http://www.cidpa.cl/udecada/txt/decada13/art04.pdf.

ELIAS, Norbert. Os estabelecidos e os outsiders. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

FERNANDES, Florestan. Tiago Marques Aipobureu: um bororo marginal. In: Investigação etnológica no Brasil e outros ensaios. Petrópolis: Vozes, 1975.

GARCÃA ÁLVAREZ, Luis Fernando. Jóvenes indígenas en contextos metropolitanos. La construcción de lo juvenil en una comunidadmixtecaenel Área Metropolitana de Monterrey, Nuevo León. (Dissertação). Escuela Nacional de Antropología e História, Cidade do México, 2012.

GOMES, Ana Maria R.; MIRANDA, Shirley Aparecida de. ”A formação de professores indígenas na UFMG e os dilemas das “culturas” entre os Xacriabá e os Pataxó. ” In: CARNEIRO DA CUNHA, M.; CESARINO, P. N. (orgs). Políticas culturais e povos indígenas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015, pp.455-84.

OLIVEIRA, João Pacheco. Viagens de ida, de volta e outras viagens: os movimentos migratórios e as sociedades indígenas. Travessias, jan./abr., 1996, pp. 5-10.

PALADINO, Mariana. Estudar e experimentar na cidade: Trajetórias sociais, escolarização e experiência urbana entre “Jovens” indígenas ticuna, Amazonas. (Tese). Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2006.

SANTOS, Jocélio Teles dos. Introdução. In: SANTOS, J. T. (org). Cotas nas universidades: análise dos processos de decisão. Salvador: CEAO, 2012, pp. 9-15.

SOUZA, Natelson Oliveira de. A HERANÇA DO MUNDO: história, etnicidade e conectividade entre jovens Xokó”. (Dissertação). Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.

TASSINARI, Antonellaet al. ”A presença de estudantes indígenas na Universidade Federal de Santa Catarina: um panorama a partir do Programa de Ações Afirmativas ”“ PAA/UFSC.” Século XXI. Revista de Ciências Sociais, v.3, no 1, jan./jun. 2013, pp.212-236.

TCHAM, Ismael. Estar, ficar e retornar: estudantes africanos no Brasil e os dilemas da migração. (Tese). Programa de Pós-graduação em Antropologia, Universidade de Pernambuco, 2016.

URTEAGA, Maritza Castro Pozo. La construcción juvenil de larealidad. Jóvenes mexicanos contemporaneous. UAM-Juan Pablos Editor, México, 2011, 188.

Published

2019-07-14

How to Cite

Souza, Ana Cláudia Gomes de. 2019. “INDIGENOUS STUDENT YOUTH AND MIGRATION AND PUBLIC POLICIES FOR UNIVERSITY ADMISSION AND RETENTION”. Abya-Yala: Journal on Access to Justice and Rights in the Americas 3 (1):181 a 206. https://doi.org/10.26512/abyayala.v3i1.24708.