Theatrical carpenters, the criticism and the magazine theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/cerrados.v27i46.19633

Keywords:

Brazilian Theater. Magazine Theater. Theatrical Criticism. Theatrical Carpenters

Abstract

In the early decades of the 20th century, both the popular recited theater and the music theater were confronted with contrasts and confrontations that marked the emergence of expressive concern for the valorization of what was genuinely Brazilian, addressing the issue of nationality and, above all, a clear preference for discussion and/or representation of themes that were contemporary, thus consolidating the identity and reflecting the difficulties of that time. Much of what is known about the theatrical and cultural scene of this period comes from notes, advertisements and chronicles published in newspapers and magazines of the time, from the plays with metalinguistic allusions of novels, short stories and books of memory. The objective is to present some of these critics and commentators, whom we consider as “theatrical carpenters”, and to analyze a series of texts with different authorship and purposes, which referred to spectacles, actors and actresses and theaters at that time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz da Silva Lopes Pereira, Secretaria de Educação do Distrito Federal

Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal, Doutora em Literatura e Práticas Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília (UnB).

André Luís Gomes, Universidade de Brasília

Professor do Departamento de Teoria Literária e Literaturas (TEL) e do Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília (UnB).

References

ASSIS, Machado. Ao Acaso (Crônicas da Semana). In Diário do Rio de Janeiro, 10 de janeiro de 1865. Disponível em: http://machado.mec.gov.br Acesso em: 05 mar. 2016.
BERMAN, Marshal; tradução Carlos Felipe Moises, Ana Maria L. Ioriatti. Tudo que é sólido desmancha no ar. A aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
BRAGA, Claudia. Em busca da brasilidade: teatro brasileiro na Primeira República. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte, MG: FAPEMIG; Brasília, DF, CNPq, 2003.
COSTALLAT, Benjamin. Cock-Tail. Rio de Janeiro, Livraria Leite Ribeiro,1923, p.160. Apud SALIBA, 2002, p. 18.
GOMES, Tiago de Melo. Um espelho no palco: identidades sociais e massificação da cultura no teatro de revista dos anos 1920. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 2004.
MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura/ DAC/ FUNARTE/ Serviço Nacional de Teatro, s/d.
MACEDO, Joaquim Manoel de. Memórias da Rua do Ouvidor. Jornal do Comércio, 1878. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br. Edições do Senado Federal. Vol.41, 2005. Acesso em: 05 mar. 2016.
MARINHO, Henrique. O teatro brasileiro. Rio de Janeiro: Garnier, 1909, p.105 apud MONTEIRO, 2010, p.43.
MENCARELLI, Fernando Antonio. Cena aberta: a absolvição de um bilontra e o teatro brasileiro de revista de Arthur Azevedo. Campinas, SP: Editora da Unicamp/Centro de Pesquisa em História Social da Cultura, 1999.
MONTEIRO, Vanessa Cristina. Retemperando o drama: convenção e inovação segundo a crítica teatral dos anos 1890. Campinas, SP, 2010. Disponível em: http// repositório unicamp.br Acesso em: 28 jan. 2017.
NEVES, Larissa de Oliveira. O Theatro de Artur Azevedo e as Crônicas da Capital Federal-1894-1908. Dissertação de Mestrado, 2002. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br. Acesso em: 15/03/2016.
PAIXÃO, Múcio da. O teatro no Brasil. Rio de Janeiro: Brasília Editora, s/d, p. 513 apud MONTEIRO, 2010, p.45.
REZENDE, Beatriz e VALENÇA, Raquel. (Org.) Toda a crônica. Lima Barreto. V.2. Ópera ou Circo? Rio de Janeiro: Agir, 2004.
SEVCENKO, Nicolau. A corrida para o século XXI: no loop da montanha-russa. São Paulo: Companhia da Letras, 2004.
SHEFFEL, Marcos Vinícius. Ópera ou circo? Teatro e atraso cultural na visão de Lima Barreto. In: Crítica Cultural (Critica), Palhoça, SC, v. 6, n. 1, p. 183-201, jan./jul. 2011.
SHWARCZ, Lilia; M. STARLING, Heloísa M. Brasil: Uma Biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
SIMMEL, Georg. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, Otávio G. O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.
SOUSA, José Galante. O teatro no Brasil. Tomo I. Rio de Janeiro: MEC / INL, 1960.
SUBIRATS, Eduardo. Tradução Eduardo Brandão. A cultura como espetáculo. São Paulo: Nobel, 1989.
VENEZIANO, Neyde. O Teatro de Revista no Brasil: dramaturgia e convenções. São Paulo: SESI-SP Editora, 2013.

Published

2018-11-26

How to Cite

Pereira, B. da S. L., & Gomes, A. L. (2018). Theatrical carpenters, the criticism and the magazine theater. Revista Cerrados, 27(46), 86–104. https://doi.org/10.26512/cerrados.v27i46.19633

Issue

Section

Literatura, Artes e Inclusão Social

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.