Rua Augusta, de São Paulo para o mundo: uma proposta de projeto de identidade visual de alunos de Design Gráfico

Authors

  • Livio Lima de Oliveira Centro Universitário das Américas
  • Ana Elizabeth Lima Vasconcelos Universidade São Judas Tadeu

Keywords:

visual identity manual, design teaching, design research

Abstract

This article aims to present a teaching experience in the area of graphic ”‹”‹design. This experience was applied in two classrooms of Graphic Design technological course, at the Faculdade das Américas (FAM), in São Paulo (SP), as part of an extension project. Through research methodology and design, students were asked to create semantic panels, pictograms and a tag that identified part of Rua Augusta known as Baixo Augusta. This section of the street is full of cinemas, theaters, nightclubs, bars, snack bars and restaurants that provide a wide and varied cultural and gastronomic life for the young audience that frequents it. The project, specifically linked to the Graphic Design technological course, is actually part of an extension project of Faculdade das Américas, whose units are concentrated in three buildings of this famous street of São Paulo that, with its own distinctive characteristics, defines publics and tribes, many of whom are part of the institution's faculty and student body. We selected one of the group identity manuals, the estúdio Unknown, for better representing the street through pictograms, and as an example of a successful integrated project as an academic and pedagogical activity for graphic design students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARTHUR, Paul; PASSINI, Romedi. Wayfinding: People, Signs, and Architecture, Ontario: McGrawHill, 1992.
BERGER, Craing. M. Wayfinding: designing and implementing graphic navigational systems. Switzerland: RotoVision, 2005.
CARDOSO, Eduardo et al. Contribuição metodológica em design de sinalização. InfoDesign. São Paulo. v. 8. n. 1. [2011], p. 10-30. 20/05/2017.
CALORI, Chris. Signage and wayfinding design. Hoboken: John Wiley & Sons, 2007.
CHAMMA, Norberto. Marcas & sinalização: práticas em design corporativo. São Paulo: Editora Senac, 2014.
CONSOLO, Cecilia. Marcas: design estratégico. Do símbolo à gestão da identidade corporativa. São Paulo: Blucher, 2015.
D’AGOSTINI, Douglas. Design de sinalização: planejamento, projeto e desenho. Porto Alegre: Editora UniRitter, 2010.
GIBSON, David. The Wayfinding handbook: information design for public places. Nova York: Princeton, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
MUNHOZ, Daniella Rosito Michelena. Manual de identidade visual: guia para a construção de manuais. Rio de Janeiro: 2AB, 2013.
PÉON, Maria Luísa. Sistemas de identidade visual. 4. ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2009.
PISSARDO, Felipe Melo. A rua apropriada: um estudo sobre as transformações e usos urbanos na Rua Augusta (São Paulo, 1891-2012). Dissertação (Mestrado em Projeto, Espaço e Cultura). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
UNKNOWN, Estúdio. Manual de identidade da marca Augusta: Somos_Augusta! São Paulo: Projeto Integrado Semestral apresentado à Faculdade das Américas, 2016.
WHEELER, Alina. Design de identidade da marca: guia essencial para toda a equipe de gestão de marcas. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.

Published

2018-12-30

How to Cite

de Oliveira, L. L., & Vasconcelos, A. E. L. (2018). Rua Augusta, de São Paulo para o mundo: uma proposta de projeto de identidade visual de alunos de Design Gráfico. Revista De Design, Tecnologia E Sociedade, 5(2), 19–30. Retrieved from https://www.periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/21207