The Singing Point of Umbanda as a source for Teaching History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i36.31750

Keywords:

Teaching History. Sung Point. Documentary source.

Abstract

The purpose of this text is to present and discuss the possibility of using Sung Points as a source for the Teaching of History in formal Education with regard to the debate proposal from the promulgation of Federal Law 10.639 / 03 that establishes the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian History and Culture in school curricula. Therefore, in the first moment we discussed the Law as a result of a long process of struggle in the search for African and Afro-Brazilian recognition in the formation of Brazil, in the second we presented Umbanda as a Brazilian religious phenomenon, and lastly we presented the Ponto sung as a possibility of a historical source for the Teaching of History, questioning its use as a document for observation, questioning and analysis in the construction of historical knowledge in formal education.

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Author Biography

Admilson Eustáquio Prates, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Estadual de Montes Claros/MG (2002), graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Verde Norte (2018), mestrado em Ciências da Religião pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009) e doutorado em Ciências da Religião pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2016). Atualmente é docente educação básica técnica tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gera. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino Médio Integrado; Currículo; Educação Profissional e Tecnológica; Ética e Educação.

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Published

2020-07-04

How to Cite

SOARES DA SILVA, Jaciely; EUSTÁQUIO PRATES, Admilson. The Singing Point of Umbanda as a source for Teaching History. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 36, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i36.31750. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/31750. Acesso em: 18 may. 2024.

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