Understanding The Brazilian Social Today Through Knowledge of its Historical Yesterday: Cordel as a Pedagogic Tool in History Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v22i42.50377

Keywords:

History Teaching, Cordel Literature, Pedagogical Tool

Abstract

This text brings to light a dialogue between History Teaching and Cordel Literature, with the proposal to discuss the Brazilian “social today,” based on an investigation made into its “historical yesterday,” taking into account the social practices of machismo, racism and homophobia. It is a qualitative approach, juxtaposed to the exploratory literature review. The “cordel” is brought for analysis, previously constructed in the form of sextiles, and used as a pedagogical tool for the teaching of history, both in classes in school-level education and high school, as well as in college-level education. A dialogue between History, Sociology and Anthropology is therefore promoted.  As a result, it can be seen that students show greater interest and participation in classes, due to their identification with cordel, since it is one of the elements of their experienced culture.

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Author Biography

José Ferreira Júnior, Autarquia Educacional de Serra Talhada - AESET

Pós-Doutorado em Ciências Sociais, pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCS, da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG); Doutor e Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG); Doutorando em História Social da Cultura Regional, pelo Programa de PósGraduação em História - PGH, da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE); Mestre em Ensino de História, pela Universidade Regional do Cariri (URCA); Especialista em História pela Universidade de Pernambuco (UPE); Licenciado em História pela Faculdade de Formação de Professores de Serra Talhada (FAFOPST). Licenciado em Pedagogia pela Faculdade de Formação de Professores de Serra Talhada (FAFOPST). Pesquisa as relações existentes entre a memória lampiônica e a construção de identidade na região do Médio Pajeú, em Pernambuco. Estuda as ações dos produtores culturais da região, no referente ao uso dessa memória. Atua como formador de professores na redes pública municipal e estadual de ensino, junto ao Instituto de Apoio à Universidade de Pernambuco (IAUPE). Atua como avaliador de ad hoc de projetos de extensão do IF Sertão - PE. Coordena o curso de Licenciatura em História da Faculdade de Formação de Professores de Serra Talhada (FAFOPST).

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Published

2023-12-22

How to Cite

JÚNIOR, José Ferreira. Understanding The Brazilian Social Today Through Knowledge of its Historical Yesterday: Cordel as a Pedagogic Tool in History Teaching. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 22, n. 42, p. 75–88, 2023. DOI: 10.26512/emtempos.v22i42.50377. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/50377. Acesso em: 18 may. 2024.

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