Theoretical concerns, poetical ways out: Barthesian tools in some contemporary Brazilian poets

Authors

Keywords:

Leila Danziger; Aline Motta; Marília Garcia; Barthesian tools; body; materiality; writing practices

Abstract

This article wondered to what extent the work of Roland Barthes could be a starting point to address contemporary literature and made this concern echo in the reading of three contemporary Brazilian poets — Leila Danziger, Aline Motta, and Marília Garcia — who have in common that they open a space for their poetry bordering text and image. The bet of this article is that the French critic and writer, who lived and wrote in the second half of the 20th Century, can give us some tools to read in a different way, theoretically, with a focus on the writing practice and based on materiality, the body and the subject, elements that are at the heart of the poetry of some women who are writing here and now.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland (1984). A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castañon. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

BARTHES, Roland (2003a). Como viver junto: simulações romanescas de alguns espaços cotidianos. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes.

BARTHES, Roland (2003b). Roland Barthes por Roland Barthes Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade.

BARTHES, Roland (2005). A preparação do romance Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes. 2 v.

BARTHES, Roland (2015). O prazer do texto Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva.

BARTHES, Roland (2016). O império dos signos Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes.

COMPAGNON, Antoine (2011). Os anti-modernos: de Joseph de Maistre a Roland Barthes. Tradução de Laura Brandini. Belo Horizonte: UFMG.

DANZIGER, Leila (2018). C'est loin Bagdad [fotogramas] Rio de Janeiro: Megamíni.

DIDI-HUBERMAN, Georges (2016). Peuples en larmes, peuples en armes Paris: Éditions de Minuit.

GARCIA, Marília (2018). Parque das ruínas São Paulo: Luna Parque.

KAMENSZAIN, Tamara (2021). Chicas en tiempos suspendidos Buenos Aires: Eterna Cadencia.

LIMA, Natalie Souza de Araujo (2017). O mais perto possível: efeitos de intensidade na teoria contemporânea Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

MARTY, Éric (2006). Roland Barthes, le métier d’écrire Paris: Seuil.

MOTTA, Aline (2022). A água é uma máquina do tempo São Paulo: Fósforo.

Published

2023-05-01

How to Cite

Vidal, P. (2023). Theoretical concerns, poetical ways out: Barthesian tools in some contemporary Brazilian poets. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (69). Retrieved from https://www.periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51132