Reading as a social practice based on the enunciation of life narratives: a case study with a pedagogue teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32857

Keywords:

Social reading practices, Life narratives, Clinical ethnosociology, Concepts of reading

Abstract

This work analyzes a narrative of life enunciated by a pedagogical teacher. The theoretical basis comes from the studies of literacy, endorsed in the social practices of writing (STREET, 2014) and in the interational assumptions of reading (SILVA, 1999; KOCH; ELIAS, 2012; BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, 2006). The methodology is anchored in the clinical ethnosociology proposed by Andrade (2019), who, in turn, adopts the assumptions of Vasconcelos (2005) by defending the narrative of life as a methodological device that allows horizontality between researcher and participant, giving this greater protagonism in its enunciation. The analysis of the narrative points to the interpretation that the participant experienced reading as a social practice, since the various institutions in which he or she engaged demanded reading demands of it. For this reason, in her teaching, she seeks to build with students skills concerning the social practice of reading, so that they too can engage responsibly in social institutions. In this way, it is perceived that the narrative of life, as a mechanism of self-training, provides a projection of the self of the narrator who demonstrates the link of his experience with his praxeological performance.

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Author Biographies

Francisco Rogiellyson da Silva Andrade, Universidade Federal do Ceará

Mestre e Doutorando em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará, Graduado em Letras: Língua Portuguesa e respectivas Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Ceará e Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Cândido Mendes. Atua como professor efetivo da Rede Municipal de Ensino de Fortaleza da área de Língua Portuguesa. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase nos estudos de Linguística Aplicada ao ensino de língua materna, à leitura e seu ensino, bem como ao ensino de produção textual, oralidade e análise linguística/semiótica, à formação de professores de língua materna e estrangeira, aos estudos do letramento. Interessa-se, ainda, pelo estudo de narrativas autobiográficas em sua vertente teórica e metodológica.

Priscila Sandra Ramos de Lima, Universidade Federal do Ceará

Mestra em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC) 2019. Especialista em Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) 2018. Graduada em Letras/Inglês Licenciatura pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) 2014. Professora Efetiva de Língua Inglesa da Secretaria de Educação do Governo do Estado do Ceará (SEDUC/CE).

Dannytza Serra Gomes, Universidade Federal do Ceará

Professora do Departamento de Letras Vernáculas (DLV) e do Programa de Pós Graduação em Linguística (PPGL) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Fez Doutorado (2014) e Mestrado em Linguística (2009), Especialização em Linguística e Ensino do Português (2007) e Graduação em Letras- Português (2005) na Universidade Federal do Ceará. Faz parte, desde 2010, do Grupo de Estudos Linguísticos e Discurso Autobiográfico (GELDA). Fez estágio pós doutoral (2018-2019), na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (UP). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, interessando-se, principalmente, pelos seguintes temas: ensino de língua materna e de língua de sinais, com ênfase no ensino e aprendizagem e na formação do professor. 

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Published

2020-12-21

How to Cite

Andrade, F. R. da S., Lima, P. S. R. de, & Gomes, D. S. (2020). Reading as a social practice based on the enunciation of life narratives: a case study with a pedagogue teacher. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 19(2), 137–155. https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32857

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