Gunther Kress, Science and multimodality: from the sea to the hinterland and from the hinterland to the sea

do mar ao sertão e do sertão ao mar

Authors

  • Maria Medianeira Souza UFPE
  • Roberto Santos UERN
  • Wellington Vieira Mendes UERN

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v22i1.37265

Keywords:

Social semiotics, Multimodality, Political cartoons, Negationism

Abstract

This article addresses some theoretical assumptions developed by Gunther Kress and collaborators, namely, Social Semiotics (HODGE; KRESS, 1988), the pedagogy of multiliteracies (CAZDEN; KRESS et. al., 1996) and the grammar of visual design (KRESS; van LEEUWEN, 1996/2006), and highlights the influence of his work for the studies on multimodality that emerged in the Brazilian Northeast between 2005 and 2011, in the coastal and backcountry contexts. The discussions are extended with the interpretation of multimodal meanings constructed in political cartoons by Laerte, published between March and September 2020, which deal with the theme of scientific negationism present in the current political debate in Brazil. The analyzes show the semiotic and argumentative strength of the visual resources that contribute to the construction of the humor and social criticism intended in those texts.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Medianeira Souza, UFPE

 

     

References

ALMEIDA, D. B. L. (org.) Perspectivas em Análise Visual – Do fotojornalismo ao blog. João Pessoa: Editora da UFPB, 2008.

ALMEIDA, D B. L. Where have all the children gone? A visual semiotic account of advertisements for fashion dolls. Visual communication. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore and Washington DC: SAGE Publications, v. 8., p. 141-501, 2009.

AQUINO, Jaciara. L. Visualidade de Escrita e Significação no Gênero Editorial. 2011. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Pau dos Ferros/RN, 2011.

AQUINO, Lucélio. D. Mecanismos de Construção de Sentidos no Gênero Editorial: aspectos verbais e visuais. 2010. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Pau dos Ferros/RN, 2010.

CAZDEN, C.; KRESS, G. et al. (The New London Group). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. In: Harvard Educational Review. Volume 66. Number 1. Cambridge (MA, USA): Harvard Education Publishing Group, 1996.

DIONÍSIO, A. P. Multimodalidade discursiva na atividade oral e escrita. In: MARCUSCHI, L. A.; DIONÍSIO, A. P. (Orgs.) Fala e Escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2005a. p. 177-196.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARWOSKI, A. M; GAYDECZKA, B; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros textuais: Reflexões e ensino. Rio de Janeiro: Ed. Lucerna, 2005b, p. 159-177.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. Halliday’s Introduction to Functional Grammar. 4. ed., Oxford/New York: Routlegde, 2014.

HODGE, R.; KRESS, G. Social semiotics. 1. ed. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1988.

JEWITT, C.; OYAMA, R. Visual meaning: a social semiotic approach. In: van LEEUWEN, T.; JEWITT, C. (Orgs.). Handbook of visual analysis. London: SAGE Publications Ltd., 2001.

KRESS, G. R.; van LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 1. ed. London and New York: Routledge, 1996.

KRESS, G. R.; van LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. London and New York: Routledge, 2006.

LAERTE. Abertura da Assembleia Geral da ONU. Perfil do Instagram @laertegenial, 22 set. 2020. 1 il. color. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/CFcFY92sgv2/>. Acesso em: 28 mar. 2021.

LAERTE. Questão de opinião. Perfil do Instagram @laertegenial, 22 mai. 2020. 1 il. color. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/CFcFY92sgv2/>. Acesso em: 28 mar. 2021.

LAERTE. A Terra é plana e o isolamento é vertical. Perfil do Instagram @laertegenial, 31 mar. 2020. 1 il. color. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/CFcFY92sgv2/>. Acesso em: 28 mar. 2021.

RIBEIRO, A. E. Que futuros redesenhamos? Uma releitura do manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos e seus ecos no Brasil para o século XXI. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 9, p. 1-19, 2020.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. 28. ed.- São Paulo: Cultrix, 2012.

SANTOS, F. R. S. Multimodalidade e produção de sentidos em editoriais de revistas. 2011. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Pau dos Ferros/RN, 2011.

SANTOS, F. R. S.; MENDES, W. V. Multimodalidade e leitura crítica de imagens: análise de livros didáticos de línguas estrangeiras. Entrepalavras, Fortaleza, v. 10, n. esp., p. 29-49, ago. 2020.

SOUZA, M. M. de; AQUINO, L. D.; SANTOS, F. R. S; TEIXEIRA, F. C. Q. R.. A multimodalidade no gênero editorial. Relatório técnico. UERN: Pau dos Ferros, 2008.

SOUZA, M. M. de; AQUINO, L. D.; SANTOS, F. R. S; TEIXEIRA, F. C. Q. R; AQUINO, J. L. Opinião virtual: a multimodalidade em editoriais online. Relatório técnico. UERN: Pau dos Ferros, 2009.

UNSWORTH, L; THOMAS, A. English teaching & new literacies pedagogy: Interpreting and authoring digital multimedia narratives. New York: Peter Lang Publishing, 2014.

Published

2021-06-30

How to Cite

Souza, M. M., Santos, R., & Mendes, W. V. M. (2021). Gunther Kress, Science and multimodality: from the sea to the hinterland and from the hinterland to the sea: do mar ao sertão e do sertão ao mar. Papers of Language and Society, 22(1), 342–364. https://doi.org/10.26512/les.v22i1.37265

Issue

Section

Dossiê Estudos em Semiótica Social na América Latina