Investigação sobre atletismo de competição para jovens com síndrome de Down
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v13i25.3416Keywords:
Atletismo de competição;, Síndrome de Down;, Autonomia;, Qualidade de vidaAbstract
Nosso ponto de partida é o esporte de competição e, em concreto, a modalidade de Atletismo, incorporando o âmbito da Pedagogia e da Medicina como elementos chave para encontrar aqueles parâmetros de atuação que contribuam para a melhoria da autonomia, qualidade de vida e inserção sociolaboral das pessoas com síndrome de Down. Em nossa experiência de trabalho com um grupo de jovens com síndrome de Down na prática do atletismo de competição, podemos comprovar que são trabalhados os aspectos da autonomia, da autoregulação do próprio esforço ou da insistência, além da adaptação funcional, que, no nível do sistema cardiovascular, fica garantida, da mesma forma que para uma pessoa sem síndrome de Down submetida a um trabalho aeróbico. Portanto, trata-se de uma ótima contribuição, do ponto de vista da saúde da pessoa.
Downloads
References
DODD, Karen J.; FLYNN, Mark. A systematic review of the outcomes of cardiovascular exerciseprograms for people with Down syndrome. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation,Indianapolis, IN, USA, v. 86, n. 10, p. 2.051-2.058, 2003.
LAFFERTY, Moira E. A stair-walking intervention strategy for children with Down's syndrome.Journal of Bodywork and Movement Therapies, Dublin, Ireland, v. 9, n. 1, p. 65-74, 2005.
SORESI, Salvatore; NOTA, Laura. A social skill training for persons with Down's syndrome.European Psychologist, Jena, Germany, v. 5, n. 1, p. 34-43, 2000.
SOUSA, Geida Maria Cavalcanti. Reflexões do aprender a ser pesquisador na sua dimensão afetiva.Linhas Críticas, Brasília, Brazil, v. 10, n. 19, p. 267-280, jul./dez. 2004.
SURAWY, Christina; ROBERTS, Jill; SILVER, Amy. The effect of mindfulness training on moodand measures of fatigue, activity, and quality of life in patients with chronic fatigue syndrome ona hospital. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, London, UK, v. 33, n. 1, p. 103-110, 2005.
TORRE, Saturnino de la. Educación emocional y estilos de vida. Linhas Críticas, Brasília, Brazil,v. 10, n. 19, p. 299-318, jul./dez. 2004.
TSIMARAS, Vassilis et al. Jog-walk training in cardiorespiratory fitness of adults with Downsyndrome. Perceptual and Motor Skills, Missoula, MT, USA, v. 96, n. 32, p. 1.239-1.251, 2003.
VARELA, Ana Maria; SARDINHA, Luis Bettencount; PITETTI, Kenneth. Effects of an aerobicrowing training regimen in young adults with Down syndrome. American Journal on MentalRetardation, Wisconsin, WI, USA, v. 106, n. 2, p. 135-144, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).