Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice

Authors

  • Carlos Henrique Ferreira Magalhães Universidade Estadual de Maringá
  • João dos Reis Silva Júnior Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3688

Keywords:

Historical Critical Pedagogy, School practice, Marxian ontology

Abstract

This article aims at analyzing the foundational pedagogical challenges for education in a society divided into classes. Although professor Saviani indicates that the absence of a system of education, the need to reorganize schools, and the discontinuities of educational policies are the challenges of Brazilian education, we believe that the challenges reach beyond these indications. This perception makes us alert to the real possibilities of continuing educational policies that are capable of favoring, predominantly, the children of the working class, since formal solutions are not capable of facing the destructive logic of capital. We understand that educational policies are formal solutions, and although they may profess small changes and indicate some local improvement, they are not capable of breaching the substantive history in which the accumulation of capital imposes the accumulation of misery.

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Author Biographies

Carlos Henrique Ferreira Magalhães, Universidade Estadual de Maringá

Carlos Henrique Ferreira Magalhães possui Doutorado em Educação pela UFSCar, mestrado em Educaçação e Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual de Maringá.

João dos Reis Silva Júnior, Universidade Federal de São Carlos

João dos Reis Silva Júnior possui doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e pós-doutoramento em Sociologia Política pela Unicamp. Atualmente desenvolve pósdoutoramento em Economia Política da Educação no Departamento de Economia da FEA-USP, com o trabalho “Economia política da universidade pública: um estudo de caso sobre política educacional dos governos FHC e Lula”. É professor da Universidade Federal de São Carlos, bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq.

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Published

2011-07-26

How to Cite

Magalhães, C. H. F., & Silva Júnior, J. dos R. (2011). Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice. Linhas Críticas, 17(32), 113–135. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3688

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