Investigative Supervised Internship

overcoming the disarticulation between theory and practice?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202137823

Keywords:

Investigative Supervised Internship, Initial education, Theory-Practice relationship

Abstract

The objective of this essay is to reflect on the relationship between theory and practice and between subjects and institutions in the internship in teachers’ education and, consequently, propose guidelines for the organization of an Investigative Supervised Internship (ISI). We argue for an ISI in which relations between institutions and subjects are more horizontal, fostering the articulation between theory and practice through praxis. Finally, in line with Freire’s principles, systematized in the Three Pedagogical Moments (Reality Study, Knowledge Organization, and Knowledge Application), we propose guidelines for an ISI in teachers’ education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheila Marafigo, Federal University of Paraná, Brazil

Degree in Physics from the Pontifical Catholic University of Paraná (2019). Master's student in Education at the Graduate Program in Education at the Federal University of Paraná, in the Culture, School and Formative Processes in Education Research Line. Member of the Research Group Formative Processes and Languages in Nature Science Education. E-mail: sheilamarafigo@gmail.com

Ivanilda Higa, Federal University of Paraná, Brazil

Biography Summary: PhD in Education from the Faculty of Education of the University of São Paulo (2005). Associate Professor of the Education Sector at the Federal University of Paraná (Department of Teaching Theory and Practice and Graduate Program in Education). Member of the Research Group Formative Processes and Languages in Nature Science Education. E-mail: ivanilda@ufpr.br

References

Brasil. (2008). Lei 11.788 de 25 de setembro de 2008. Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm

Centro de Articulação das Licenciaturas da Universidade Federal do Paraná (Ceali UFPR). (2020, out 20). A pesquisa com/sobre/na escola e o professor pesquisador: mediações desde o estágio. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ZHHDKZ5vPmY

Cyrino, M., & Souza Neto, S. de. (2017). Parceria universidade e escola no estágio curricular: um processo em constituição. Revista Diálogo Educacional, 17(52), 661-682. http://doi.org/10.7213/1981-416X.17.052.AO07

Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2009). Ensino de Ciências: fundamentos e métodos (3a ed.). Cortez.

Diniz-Pereira, J. E. (2011). A pesquisa dos educadores como estratégia para construção de modelos críticos de formação docente. Em J. E. Diniz-Pereira, & K. M. Zeichner (Orgs.). A pesquisa na formação e no trabalho docente (pp. 11-37). Autêntica Editora.

Foerste, E., & Lüdke, M. (2003). Avaliando experiências concretas de parceria na formação de professores. Avaliação-Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior, 8(4), 163-182. http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/1251/1241

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido (17a ed.). Paz e Terra.

Galindo, M. A. (2014). O trabalho colaborativo entre instituições como possibilidade de superação de algumas controvérsias. Em S. Camargo, L. G. R. Genovese, J. M. H. F. Drummond, G. R. P. C. Queiroz, Y. E. Nicot, & S. S. Nascimento (Orgs.). Controvérsias na pesquisa em ensino de física (pp. 89-101). Editora Livraria da Física.

Garcia, T. M. F. B. (2012). Ensino e pesquisa em ensino: espaços da produção docente. Em N. M. D. Garcia, I. Higa, E. Zimmermann, C. C. Silva, & A. F. P. Martins (Orgs.). A pesquisa em Ensino de Física e a sala de aula: articulações necessárias (pp. 239-259). Editora Livraria da Física.

Giacomini, A. (2014). Intervenções curriculares na perspectiva da Abordagem Temática: avanços alcançados por professores de uma escola pública estadual do RS. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Maria]. Repositório Institucional da UFSM. https://repositorio.ufsm.br/handle/1/6678

Illeris, K. (2013). Introdução. Em K. Illeris (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem (pp. 7-13). Penso Editora.

Lambach, M., Silva, A. F. G. da, & Marques, C. A. (2018). Avaliação de Processos para a Formação Docente fundamentados na perspectiva dialógico-problematizadora: categorias de análise. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(100), 1128-1150. https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601105

López, T. I. S., & Nardi, R. (2017). Um panorama da pesquisa sobre o estágio curricular supervisionado relatada em eventos acadêmicos nacionais. Anais do XI ENPEC - Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0498-1.pdf

Muenchen, C. (2010). A disseminação dos três momentos pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria/RS. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/93822

Muenchen, C., & Delizoicov, D. (2012). A construção de um processo didático-pedagógico dialógico: aspectos epistemológicos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 14(3), 199-215. https://doi.org/10.1590/1983-21172012140313

Oliveira, I. A. de. (2017). A dialogicidade na educação de Paulo Freire e na prática do ensino de filosofia com crianças. Movimento - Revista de Educação, 7, 228-253. https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32633/18768

Pagliarin, L. L. P., & Silva, I. M. M. (2019). A construção da aprendizagem da docência: Ouvindo licenciandas em estágio curricular supervisionado. Linhas Críticas, 25, 1-20. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.24016

Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2006). Estágio e docência: diferentes concepções. Poiésis Pedagógica, 3(4), 5-24. https://doi.org/10.5216/rpp.v3i3e4.10542

Pimenta, S. G. (2012). O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? (11a ed.). Cortez.

Rabelo, L. O., & Abib, M. L. V. S. (2018). Projeto de investigação à docência no estágio supervisionado da Licenciatura em Física. Anais do XVII EPEF - Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Campos do Jordão, São Paulo, Brasil. https://sec.sbfisica.org.br/eventos/epef/xvii/programa/pesqAutor.asp

Sales, N. L. L. (2014). Problematizando o ensino de física moderna e contemporânea na formação continuada de professores: uma análise das contribuições dos três momentos pedagógicos na construção da autonomia docente. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. https://doi.org/10.11606/T.81.2014.tde-03122014-110755

Published

2021-09-08

How to Cite

Marafigo, S., & Higa, I. (2021). Investigative Supervised Internship: overcoming the disarticulation between theory and practice?. Linhas Críticas, 27, e37823. https://doi.org/10.26512/lc27202137823

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.