Civil society - the black box of social movements: to understand the relationship between business and public schools

Authors

  • Jadir de Morais Pessoa Universidade Federal de Goiás - UFG
  • José Adelson da Cruz Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4095

Keywords:

School, Exclusion, Social movements, Civil society

Abstract

Our objective is to discover the nexus and tensions that cause governments, entrepreneurs and educators to work jointly around the thesis that it is urgent and necessary to mobilize “civil society” to participate actively in the “rescue” of public schools. Lastly, to point out that this mobilization and government programs mask practices that deepen social exclusion by removing references and content relating to social rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVAREZ, Sônia E; DAGNINO, Evelina; ESCOBAR, Arturo. Cultura e política nos movimentos sociais latino-americano: novas leituras. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2000.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Ação política e expansão da rede escolar: os interesses eleitorais do deputado estadual e a democratização do ensino secundário no estado de São Paulo. Pesquisa e planejamento, São Paulo, n.8. 1964.

CAMPOS, Maria M. Malta. Escola e Participação popular: a luta por educação elementar em dois bairros de São Paulo. São Paulo: FFLCH/USP. Tese de Doutorado, 1982.

COHEN, Jean L.; ARATO, Andrew. Sociedad civil y teoria politica. Mexico; F.C.E. 2000.

COSTA, Sérgio. As cores de Ercília: esfera pública, democracia, configurações pós-nacionais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

COUTINHO, Carlos Nelson. Intervenções: o marxismo na batalha das ideias. São Paulo: Cortez Editora, 2006.

CRUZ, José Adelson da; PESSOA, Jadir de Morais. Animal de muitos donos: cultura política e gestão escolar. Revista Educativa ”“ UCG. v. 11 n 2. Goiânia, 2008.

DAGNINO, Evelina.; OLVERA, Alberto J.; PANFICHI, Aldo. (Org). A disputa pela construção democrática na América Latina. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

GOHN, Maria da Glória. A força da periferia: a luta das mulheres por creches em São Paulo. Petrópolis: Vozes, 1985.

GRAMSCI, Antonio. Maquiavel: notas sobre o Estado e a política. Cadernos do Cárcere, v. 3. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

PAOLI, Maria Celia. Empresas e responsabilidade social: os enredamentos da cidadania no Brasil. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. (Org.). Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

REY, Jean-Michel. O império das palavras. In: NOVAES, Adauto. (Org.). O esquecimento da política. Rio de Janeiro: Agir, 2007.

RICCI, Rudá. Lulismo: Da era dos movimentos sociais à ascensão da nova classe média brasileira. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

SADER, Eder. Quando novos personagens entram em cena: experiências, falas e lutas dos trabalhadores da Grande São Paulo (1970-80). São Paulo: Paz e Terra, 1988.

SADER, Emir. Governo Lula: decifrando o enigma. São Paulo: Viramundo, 2004.

TOURAINE, Alain. O retorno do actor: ensaio sobre Sociologia. Lisboa: Instituto Piaget, 1978.

WEFFORT, Francisco. Por que democracia? São Paulo: Brasiliense, 1988.

Published

2013-05-02

How to Cite

Pessoa, J. de M., & Cruz, J. A. da. (2013). Civil society - the black box of social movements: to understand the relationship between business and public schools. Linhas Críticas, 19(38), 129–146. https://doi.org/10.26512/lc.v19i38.4095

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.