Do Impressionismo à arte abstrata: a influência da fotografia e das teorias da percepção

Authors

  • Neusa Cavalcante Universidade de Brasília, Brasília

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n21.2018.01

Keywords:

Impressionism, photography, color perception, perception of form

Abstract

This article proposes a reflection on how the emergence of Impressionism, important transformation of pictorial expression towards abstract art, was influenced by photography development and by theories about human perception of color and form (Gestalt). This effort is part of a broader survey of historical facts and events that were decisive for the construction of modern ideary and also for the formulation of abstract art in general and of Impressionism in particular1.

1 The research aim consists in establishing the contribution of several events, such as: Industrial Revolution; advent and popularization of photography; airplane invention; First War; Bolshevik Revolution; Karl Marx's Capital; Sigmund Freud’s Interpretation of dreams and the theories on human perception of colors and forms, for the emergence of abstract art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARGAN, Giulio Carlo. Arte Moderna: do iluminismo aos movimentos contemporâneos. Tradução de Denise Bottmann e Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. 11ª ed. São Paulo: Pioneira; Edusp, 1997.
BARTHES, Roland. (1979). A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, Walter (1936). A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica in Textos escolhidos. Col. Os Pensadores. 2ª ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983.
BEZERRA, Ângela Maria Grando. Redes da abstração: uma dinâmica da arte moderna. Anais do XXXII Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte (CBHA). Brasília: UnB, 2012, p. 1807.
CHIPP, Herschel B. Teorias da Arte Moderna. São Paulo, Martins Pena, 1999.
DENIS, Maurice. Théories 1890-1910: du symbolisme et de Gauguin vers un nouvel ordre classique. 4ª ed. Paris: L. Rouart et J. Watelin Ed., 1920.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 2007.
FOUCAULT, Michael. A pintura de Manet. Tradução de Rodolfo Eduardo Scachetti. Visualidades, Goiânia v.9 n.1 jul-dez 2010. www.revistas.ufg.br/index.php/VISUAL/article/download/.../10944
FRACAROLLI, Caetano. A percepção da forma e sua relação com o fenômeno artístico: o problema visto através da Gestalt (psicologia da forma). São Paulo: Fausp, 1982.
GIANNOTTI, Marco Garaude. Desvio para a pintura. Tese de Doutorado. São Paulo: USP/ECA, 1998. https://archive.org/stream/thories189019100deniuoft#page/n9/mode/2up
KLEE, Paul. Diários. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
KOFFKA, Kurt. Princípios de psicologia da Gestalt. São Paulo: Cultrix, 1975.
NEIVA JÚNIOR, Eduardo. A imagem. São Paulo: Ática, 1986.
READ, Herbert E. As origens da forma na arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.
SCHAPIRO, Meyer. Impressionismo. São Paulo: Cosac&Naify, 2002.
WEISS, Paul. Organic forms: scientific and aesthetic aspects. In Kepes, Gyorgy. The Visual arts today. New York: Wesleyan University, 1960.
WORRINGER, Wilhelm. Abstraction and Empathy. Tradução de Michael Bullock. New York: International University Press, 1953
ZAMBONI, Silvio Perini. Fotografia e pintura: uma pesquisa em linguagem visual. In VENTURELLI, Suzete (org.). Arte e Tecnologia: intersecções entre arte e pesquisa tecno-científicas. 1ª ed. v. 1. Brasília: UnB/Pós-Graduação de Arte DI/IdA, 2007.

Published

2018-11-07

How to Cite

Cavalcante, N. (2018). Do Impressionismo à arte abstrata: a influência da fotografia e das teorias da percepção. Paranoá, 11(21). https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n21.2018.01

Issue

Section

Theory, History and Critique

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.