Analysis of the demand for sustainability studies and its impact on the professionals' lives after REABILITA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n30.2021.18

Keywords:

Key-Words: Sustainability; Sustainable Architecture; Sustainability Education; Professional Qualification.

Abstract

Sustainability is a relatively new concept and the teaching of sustainable guidelines in undergraduate academic programmes is still a barrier in the training of architects and urban planners throughout Brazil. The need for technical knowledge about sustainability generates demand for postgraduate courses with an emphasis on this theme. In the face of this problem, REABILITA emerged. In addition to focus on this much needed subject nowadays, it offers the distance learning methodology that democratizes the study of sustainability by making it available for students from all over Brazil and also from abroad. Thus, this work aims to understand the profile of those who took the course and what are the impacts on their professional lives after studying the topic. With this aim in view, a questionnaire was developed and applied to the REABILITA alumni to investigate the reasons for the demand and the impressions about the course, as well as the changes in the professionals' activities and lives. It was observed, from the reports, that the alumni improved their professional practice and got better qualifications. As a result, they have improved the performance and teaching of Sustainable Architecture and Urbanism. It is possible to say that the distance learning methodology is fundamental and a great facilitator of this scenario.

 

 

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Author Biographies

Paula Adjuto Martins Graff, Universidade Paulista, Goiânia

Designer, com ênfase em Produtos, graduada pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2009), Arquiteta e Urbanista pela Universidade Paulista (2016). Durante o período de graduação em Arquitetura e Urbanismo, estagiou na Sessão de Projetos da Polícia Militar de Goiás, e no Tribunal de Justiça de Goiás. Posteriormente, se tornou Especialista em Reabilitação Ambiental Sustentável Arquitetônica e Urbanística pela Universidade de Brasília - UnB (PPG FAU UnB - 2020). Atua como Arquiteta e Urbanista no desenvolvimento de projetos arquitetônicos Comerciais, Residenciais e de Interiores.

Thiago Montenegro Góes, Universidade de Bras´ília, Pesquisador do Laboratório de Sustentabilidade Aplicada a Arquitetura e ao Urbanismo

Arquiteto e Urbanista pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011) e mestrado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Brasília (2018). Atualmente é doutorando em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Brasília. Possui uma especialização em Arquitetura, Construção e Gestão da Edificação Sustentável pela AVM Faculdades Integradas (2016) e em Reabilitação Ambiental Sustentável Arquitetônica e Urbanística pela Universidade de Brasília (2017). Realiza em pesquisas de sustentabilidade da edificação, eficiência energética, conforto ambiental e ferramentas computacionais. Possui experiência docente na graduação nos cursos de Arquitetura e Urbanismo no UniProjeção (2018-2019) e Universidade de Brasília (2019-2020), na pós-graduação no curso de Reabilitação Ambiental Sustentável Arquitetônica e Urbanística pela Universidade de Brasília (2019-2020), assim como cursos de simulação computacional do ambiente construído. Também possui experiência profissional em consultorias e coordenação de projetos, como no projeto LabZero da parceria da UnB e do Procel.

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Published

2021-05-14

How to Cite

Adjuto Martins Graff, P., & Montenegro Góes, T. . (2021). Analysis of the demand for sustainability studies and its impact on the professionals’ lives after REABILITA. Paranoá, 14(30). https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n30.2021.18

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