INQUIRY-BASED APPROACH ABOUT BATTERIES

Authors

Keywords:

Meaningful Learning. Inquiry-based Teaching. Electrochemistry.

Abstract

The work presented is the result of the application of a class plan adopting the investigative methodology and having as theoretical reference the Meaningful Learning on the Electrochemistry theme, having as main focus "batteries and batteries". For this, a problem question was elaborated, from which the students should engage in the solution by reflecting, analyzing, manipulating the objects, working the variables, interpreting, elaborating and testing the data and hypotheses, in order to reach the final result. The teacher's role in this activity was to mediate the entire investigative process, interfering minimally. Students' prior knowledge was surveyed to certify the existence of subsumers and reinforce concepts indispensable to the student to participate in the application of the investigative activity. The concepts were organized in a hierarchical and gradual way to induce learners to obtain new knowledge from knowledge existing in their cognitive structure. Thirty high school students from the "School Estadual Monte Alegre de Minas" located in the city of Monte Alegre in the state of Minas Gerais participated in this investigative activity. Focused on obtaining better quality in teaching and better learning results, the activity was applied following the Hybrid teaching model stipulated by the Government of the State of Minas Gerais, that is, the activities were carried out in person and remotely, alternately.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

imagem2.jpg INSTITUTO DE FÃSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÃLIA.

  • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
  • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
  • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
  • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
  • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

References

ATKINS, P.; DE PAULA, J. Atkins, física-química. Rio de Janeiro: LTC, 2008. v. 1.

ATKINS, P.; DE PAULA, J. Atkins, física-química. Rio de Janeiro: LTC, 2008 . v. 2.

ATKINS, Peter. Princípios de Química. Porto Alegre: Bookman, 2001.

AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por Investigação: Problematizando as Atividades em Sala de Aula. In: CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências – Unindo a Pesquisa e a Prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004,

AUSUBEL, D., NOVAK, J., & HANESIAN, H. Educational Psychology: A Cognitive View (2nd Ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston, 1978.

AUSUBEL, D. The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune & Stratton, 1963.

AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por Investigação: Problematizando as Atividades em Sala de Aula. In: CARVALHO, A. M. P. Ensino de Ciências – Unindo a Pesquisa e a Prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004,

BARUTEAU et al. (2014) in: Protoplanetary Disks and Stars VI, University of Arizona Press, 667.

CACHAPUZ, António et al. A necessária renovação do ensino das ciências. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CHINN, C; MALHOTRA, B.A. Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. New Brunswick:Science Education, v.86, p.175-218, 2002.

DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Tradução de Haydée Camargo Campos. São Paulo: Editora Nacional, 1979a. Atualidades Pedagógicas; Vol. 2.

CHINN, C; MALHOTRA, B.A. Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. New Brunswick:Science Education, v.86, p.175-218, 2002.

FELTRE, Ricardo. Fundamentos de Química: vol. 1. 4ª.ed. São Paulo: Moderna, 2005.

FELTRE, Ricardo. Fundamentos de Química: vol. 2. 4ª.ed. São Paulo: Moderna, 2005.

FELTRE, Ricardo. Fundamentos de Química: vol. 3. 4ª.ed. São Paulo: Moderna, 2005.

FLECK, L. Gênesis and Development of a Scientifc Fact. Chicago: The University of Chicago Press, 1979,

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Vozes, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HALL, Nina e colaboradores. Neoquímica: A química moderna e suas aplicações. Porto Alegre: Bookman, 2004.

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009 vol 1;

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009 vol 2;

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009 vol 3;

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009 vol 4;

LAKATOS, E. M; MARCONI, M. de A. Fundamentos de Metodologia Científica. 5ª Ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LEHNINGER AL, N. D. L. & COX, M.M. Principios de Bioquímica. 6a. Ed. Artmed. 2014

LIPMAN, M. A filosofia vai à escola. Tradução de Maria Elice de Brzezinski Prestes e Lucia maria Silva Kremer. São Paulo/SP: Summus, 1990.

Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes

Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica.

Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997, 136p.

MUNFORD, D e LIMA, M.E.C.C. Ensinar ciências por investigação: em que estamos de acordo? Ensaio pesquisa em educação em ciências. v.9, n.1, Dez; 2007

SANTOS, W.L.P; MORTIMER, E.F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências. v.2, n.2, dez., 2002

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigação em Ensino de Ciências, v.16, n.1, p.59-77, 2011.

SEARS, Francis Weston; ZEMANSKY, Mark Waldo; YOUNG, Hugh D.; FREEDMAN, Roger A. 12. ed. São Paulo, SP: Pearson Addison Wesley, c2008-2009 vol 3;

ZÔMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio: pesquisa em educação em ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 67-80, set./dez., 2011. Disponível em: <http://www.portal.fae.ufmg.br/ seer/index.php/ensaio/article/view/309/715 >. Acesso em: 01 mar. 2015.

Published

2022-04-17

How to Cite

Rodrigues Rezende, M. A., Silva Filho, O. L. da, Ferreira, M., & Silva da Silva, A. L. (2022). INQUIRY-BASED APPROACH ABOUT BATTERIES. Physicae Organum, 8(1), 77–98. Retrieved from https://www.periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/42818

Issue

Section

Ciência é 10!

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>