Reflective practice for language teachers

Authors

  • Bárbara Bezerra Universidade de Brasília
  • Adoniran Ribeiro Rocha Universidade de Brasília

Keywords:

prática reflexiva; professor de língua estrangeira; ensino de língua estrangeira; sala de aula.

Abstract

This article aims to observe and analyze what participants consider reflective practice, the way they place reflective practice in a real public school context and the teachers' understanding of the classroom as a social space. To achieve it, this study was supported by Schön (2000), Van Manen (1995), Dewey (1964, 1973), Contreras (2002). This article is a qualitative and interpretive research that, through a written interview with two foreign language teachers from the public teaching network of the Federal District, discusses the reflective practice in the classroom in order to understand how this practice can be exercised and what are the limitations that prevent the teacher from reflecting his own practice. Reflective practice - reflection on one's own professional practices and self-assessment for a better construction of knowledge and professional performance - is essential for the maturation of teaching practice. The teacher who is aware of the importance of reflective practice understands that only formal qualification (graduation degree) and professional knowledge are not enough to face the obstacles that run through this profession. Through the analysis and discussion of the data, the importance of reflective practice was recognized by the interviewees, but it is also recognized that it is not a simple task to put into practice since it requires a good background of practice and theory, in addition to limitations that some language teachers suffer from the direction of institutions with regard to the methodological practices used in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANDA, Maria de Carmen de la Torre. Integração de tecnologias digitais na aula de inglês: possibilidades pedagógicas e desafios para a formação do professor. In: ARANDA, Maria de Carmen de la Torre et al. O uso das novas tecnologias na formação de professores de línguas estrangeiras [livro eletrônico]. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2020, p. 19-42.

BENEVIDES, Araceli S. A formação dos professores do curso de Letras: Aspectos para uma prática reflexiva. Revista Letra Magna, Ano 03, n. 05, 2006. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/LinguaEspanhola/artigos/art_araceli_benevides.pdf. Acesso em: jun. 2022.

CONTRERAS, José. Autonomia de professores. Trad. Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo, 2002.

FONSECA, Dayse F. A prática reflexiva do professor de português: Língua estrangeira. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade Estadual de Campinas. São Paulo, 2015. 147 f.

HERDEIRO, Rosalinda; SILVA, Ana Maria (2008). Práticas reflexivas: uma estratégia de desenvolvimento profissional dos docentes. Anais (Actas) do IV Colóquio Luso-Brasileiro, VIII Colóquio sobre Questões Curriculares: Currículo, Teorias, Métodos. 2, 3 e 4 de Setembro de 2008. Brasil: Universidade de Santa Catarina – Florianópolis.

LEFFA, Vilson J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas, APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999.

PESSOA, Rosane R. A reflexão interativa como instrumento de desenvolvimento profissional: Um estudo com professores de inglês da escola pública. Tese (Programa de Pós- Graduação em Letras: Estudos Lingüísticos) - Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2002.

SCHÖN, Donald A. Educando o Profissional Reflexivo. Um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Editora ARTMED, 2000.

SILVA, Airton Marques da. Metodologia da Pesquisa. Fortaleza: Editora da Universidade Estadual do Ceará – EdUECE. 2015

SILVA JÚNIOR, Silvio N. Linguística Aplicada, Ensino de Línguas e prática reflexiva: Contribuições para a formação do professor-pesquisador. Caletroscópio, Ouro Preto, Vol. 07, número especial 1, p. 183-195, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/caletroscopio/article/view/3847/2988. em Acesso em: jun. 2022.

VAN MANEN, Max. On the epistemology of reflective practice. Teachers and teaching, v. 1, n. 1, p. 33-50, 1995.

Published

2023-04-10

How to Cite

BEZERRA, Bárbara; ROCHA, Adoniran Ribeiro. Reflective practice for language teachers. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 33, p. 15–27, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/45513. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigo