Psicoterapia de Crianças

Desenvolvimento da Versão em Português do Child Psychotherapy Q-Set

Autores/as

  • Vera Regina Rohnelt Ramires Universidade do Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS
  • Celeste Schneider Saint Mary’s College California

Palabras clave:

Psicologia; Psicologia Clínica, Psicoterapia da criança, Pesquisa em psicoterapia, Processos terapêuticos, Tradução, Adaptação de instrumento

Resumen

A literatura científca reconhece a necessidade de aprofundar o conhecimento sobre o processo terapêutico de crianças, compreendendo os mecanismos pelos quais se produzem mudanças. Para isso, precisamos de instrumentos que viabilizem tais investigações. O objetivo deste estudo foi traduzir e adaptar para o português brasileiro o Child Pychotherapy Q-Set (CPQ), instrumento que visa à análise do processo psicoterapêutico de crianças. O estudo foi desenvolvido em quatro etapas, avaliando-se a equivalência entre a versão traduzida e o instrumento original em quatro áreas: equivalência semântica, idiomática, experiencial e conceitual. Constatou-se que a versão em português do CPQ apresentou boa equivalência com a
original e a fdedignidade interavaliadores foi satisfatória. As possibilidades de utilização oferecidas pelo CPQ foram discutidas.


Palavras-chave: psicoterapia da criança, pesquisa em psicoterapia, processos terapêuticos, tradução, adaptação de instrumento

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Ablon, S. J., & Jones, E. (2005). On analytic process. Journal of

American Psychoanalytic Association, 53(2), 541-568. doi:

1177/00030651050530020101

Borsa, J. C., Damásio, B. F., & Bandeira, D. R. (2012). Adaptação e

validação de instrumentos psicológicos entre culturas: Algumas

considerações. Paidéia, 22(53), 423-432. doi: http://dx.doi.

org/10.1590/S0103-863X2012000300014

Carvalho, C., Godinho, L. R., & Ramires, V. R R. (2016). O

processo psicoterapêutico de uma criança: análise baseada

no Child Psychotherapy Q-Set. Temas em Psicologia, v. 24,

p. 1153-1167.

Fonagy, P. (2003). The research agenda: The vital need for empirical

research in child psychotherapy. Journal of Child Psychotherapy,

(2), 129-136. doi: 10.1080/0075417031000138406

Fonagy, P. (2009). Research in child psychotherapy: Progress,

problems and possibilities?. In N. Midgley, J. Anderson,

E. Grainger, T. Vuckovic-Nesic, & C. Urwin (Eds.), Child

psychotherapy and research: New approaches, emerging

findings. (pp. 19-34). Nova York, NY: Routledge.

Goodman, G., & Athey-Lloyd, L. (2011). Interaction structures

between a child and two therapists in the psychodynamic

treatment of a child with Asperger’s disorder. Journal of

Child Psychotherapy, 37(3), 311-326.doi:10.1080/007541

X.2011.614749

Goodman, G., Edwards, K., & Chung, H. (2014). Interaction

structures formed in the psychodynamic therapy of five patients

with borderline personality disorder in crisis. Psychology and

Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 87, 15-31.

doi:10.1111/papt.12001

Goodman, G., & Mavrides, L. (2010). Countertransference,

process, and outcome in psychodynamic child psychotherapy.

Paper presented at the meeting of the Society for Psychotherapy

Research, Asilomar, Califórnia.

Goodman, G., Midgley, N., & Schneider, C. (2016). Expert clinicians’

prototypes of an ideal child treatment in psychodynamic and

cognitive-behavioral therapy: Is mentalization seen as a

common process factor? Psychotherapy Research, 26, 590-601.

Jones, E. (2000). Therapeutic action. A guide to psychoanalytic

therapy. London: Jason Aronson.

Jones, E., Cumming, J. D., & Horowitz, M. J. (1988). Another

look at the nonspecific hypothesis of therapeutic effectiveness.

Journal of Consulting Clinical Psychology, 56(1), 48-55.

Jones, E., & Pulos, S. M. (1993). Comparing process in

psychodynamic and cognitive-behavioral therapies. Journal

of Consulting Clinical Psychology, 61(2), 306-16.

Kazdin, A. E. (2000). Psychotherapy for children and adolescents:

Directions for research and practice. New York: Oxford

University Press.

Kazdin, A. E. (2008). Evidence-based treatment and practice. New

opportunities to bridge clinical research and practice, enhance

the knowledge base, and improve patient care. American

Psychologist, 63(3), 146-159.

Kazdin, A. E. (2009). Understanding how and why psychotherapy

leads to change. Psychotherapy Research, 19(4-5), 418-428.

Midgley, N. (2007). Researching the process of psychoanalytic child

psychotherapy. In E. Kennedy & N. Midgley (Eds), Process

and outcome research in child, adolescent and parent-infant

psychotherapy: A thematic review (pp. 8-53). London: North

Central London Strategic Health Authority.

Ramires, V. R. R., Godinho, L. R., Carvalho, C., Gastaud, M., &

Goodman, G. (2017). Child psychoanalytic psychotherapy: a

single case study. Psychoanalytic Psychotherapy, v. 31, p. 1-19..

Schneider, C. (2003). The development of the Child Psychotherapy

Q-set (Doctoral Dissertation). University of California,

Berkeley.

Schneider, C., & Jones, E. E. (2006). Child Psychotherapy Q-Set.

Coding manual (Unpublished Manual). Berkeley: University

of California.

Schneider, C., & Jones, E. E. (2012). Appendix IB. Child

Psychotherapy Q-Set. Coding manual. In R. A. Levy, J. S.

Ablon & H. Kächele (Eds), Psychodynamic psychotherapy

research: Evidence-based practice and practice-based

evidence (pp 611-626). New York: Humana Press.

Schneider, C., Midgley, N., & Duncan, A. (2010). A “motion

portrait” of a psychodynamic treatment of an 11-year-old

girl: Exploring interrelations of psychotherapy process and

outcome using the Child Psychotherapy Q-Set. Journal of

Infant, Child and Adolescent Psychotherapy, 9, 94-107. doi:

1080/15289168.2010.510979.

Schneider, C., Pruetzel-Thoma, A., & Midgley, N. (2009).

Discovering new ways of seeing and speaking about

psychotherapy process: The Child Psychotherapy Q-Set. In

N. Midgley, J. Anderson, E. Grainger, T. Vuckovic-Nesic,

& C. Urwin (Eds.), Child psychotherapy and research: New

approaches, emerging findings (pp. 72-84). Nova York, NY:

Routledge.

Serralta, F., Nunes, M. L. T., & Eizirik, C. (2007). Elaboração da

versão em português do Psychotherapy Process Q-set. Revista

de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, 29(1), 44-55. Retrieved

from http://www.scielo.br/pdf/rprs/v29n1/v29n1a11.pdf

Stephenson, W. (1982). Q-Methodology, interbehavioral

psychology, and quantum theory. The Psychological Record,

, 235-248.

Publicado

2017-05-17

Cómo citar

Ramires, V. R. R., & Schneider, C. (2017). Psicoterapia de Crianças: Desenvolvimento da Versão em Português do Child Psychotherapy Q-Set. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 32(3). Recuperado a partir de https://www.periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18224

Número

Sección

Estudos Empíricos

Artículos más leídos del mismo autor/a