Father José Maurício Nunes Garcia

a historiographic whitening

Authors

Keywords:

Father José Maurício Nunes Garcia, Historiography, Musicology, Whitening

Abstract

This article revisits the historiography of the Brazilian black composer José Maurício Nunes Garcia. The text begins with the first writings about the musician, by Manuel de Araújo Porto Alegre, followed by the production of Taunay, Luiz Heitor, Rossini de Lima, and Renato Almeida, considered under the romantic bias of that Musicology. In those writings, there was a veiled or sometimes deliberate whitening of the figure of the composer, to make it more palatable to the taste of the Europeanized elite. Bruno Kiefer and Vasco Mariz, more recent, did not bring a different perspective, yet they further accentuated this clarification, as well as Cleofe de Mattos who, even supported by primary sources, still maintains this same historiographic bias.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Academia Nacional de Medicina. 2020. “José Mauricio Nunes Garcia Junior.” http://www.anm.org.br/conteudo_view.asp?id=1772

Almeida, Renato. 1926. História da Música Brasileira. Rio de Janeiro: F. Briguiet.

Andrade, Mário de. 1980 [1930]. Modinhas imperiais. Belo Horizonte: Itatiaia.

Andrade. 2006 [1933]. Música, doce música. Belo Horizonte: Itatiaia.

Biblioteca Nacional. 1962. Música no Rio de Janeiro Imperial: 1822-1870. Biblioteca Nacional, Ministério da Educação e Cultura. http://bndigital.bn.gov.br/acervodigital

Campos, Antônio. 2016. “Marcos Portugal x Padre José Maurício: o humilde resignado”. Artigo publicado no site Movimento.com em 18 de junho de 2016. https://movimento.com/marcos-portugal-x-padre-jose-mauricio-o-humilde-resignado/

Figueiredo, Carlos Alberto. 2012. “Garcia, José Maurício Nunes”. In Dicionário Biográfico Caravelas Núcleo de Estudos da História da Música Luso-Brasileira. Editado por David Cranmer, 1-51. Rio de Janeiro: UFRJ. https://cesem.fcsh.unl.pt/

Freyre, Gilberto. 1995 [1933]. Casa grande e senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. Rio de Janeiro: Record.

Gama, Mauro. José Maurício ”“ o padre compositor. Rio de Janeiro: Funarte, 1983.

Garcia, José Maurício Nunes, Gonçalves Dias, Almeida Rosa, Porto Alegre, e Macedo. 1849. Mauricinas: colecção de cancõens e valsas dedicadas à Memoria do Pe. Me. Jozé Mauricio Nunes Garcia, ornada com o seu retrato desenhado pelo doutor José Mauricio Nunes Garcia. Rio de Janeiro, Lith. de Heaton & Rensburg, Rua d'Ajuda n.° 68. http://bndigital.bn.gov.br/acervodigital

Hazan, Marcelo Campos. 2009. “Raça, Nação e José Maurício Nunes Garcia”. Resonancias: Revista de investigación musical 13, no. 24: 23-40, 2009.

Heitor, Luiz. 1930. “O espírito religioso na obra de José Maurício”. Ilustração Musical 3: 75-8.

Heitor, Luiz. 1950. Música e músicos do Brasil: História ”“ Crítica ”“ Comentários. Rio de Janeiro: Casa do Estudante do Brasil.

Heitor, Luiz. 1956. 150 anos de Música no Brasil: (1800-1950). Rio de Janeiro: José Olympio.

Hofbauer, Andreas. 2006. Uma história de branqueamento ou o negro em questão. São Paulo: Unesp.

Kerr, Dorotéa e Pedro Razzante Vaccari. 2019. “The Hegemony of Europeanism in the Work of José Maurício Nunes Garcia”. Association of Ethnomusicology 2, no. 1: 117-127. https://dergipark.org.tr/en/pub/etnomuzikoloji/issue/50215

Kiefer, Bruno. 1997 [1976]. História da Música Brasileira: dos primórdios ao início do século XX. Porto Alegre: Movimento.

Krause, Gustavo Bernardo. 2008. “A reação do cético à violência: o caso Machado de Assis”. In Crônicas da antiga corte: literatura e memória em Machado de Assis, organizado por Marli Fantini. Belo Horizonte: EdUFMG.

Lemos Pacheco, Ana Cláudia. 2006. “Raça, gênero e relações sexual-afetivas na produção bibliográfica das Ciências Sociais Brasileiras: um diálogo com o tema.” Afro-Ásia 34: 153-188. http://dx.doi.org/10.9771/aa.v0i34.21116

Lima, Manoel Ricardo de. 2002. Entre percurso e vanguarda: alguma poesia de P. Leminski. Fortaleza: Annablume.

Mariz, Vasco. 1994 [1981]. História da Música no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Mattos, Cleofe Person de. 1997. José Maurício Nunes Garcia: Biografia. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional.

Mattoso, Kátia M. de Queirós. 1981. “No Brasil escravista: relações sociais entre libertos e homens livres e entre libertos e escravos.” Revista Brasileira de História 2, no.1: 219-233.

Porto Alegre, Manuel de Araújo. 1856. “Apontamentos sobre a vida e a obra do Padre José Maurício Nunes Garcia”. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, tomo 19: 354-69.

Porto Alegre, Manuel de Araújo. 1836. “Ideias sobre música”. Revista Nitheroy no. 1: 160-183. https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm-ext/1272

Porto Alegre, Manuel de Araújo. 1850. “Mauricinas”. Revista Guanabara, tomo 1: 332-334. http://bndigital.bn.br/acervo-digital

Schwarcz, Lilia Moritz. 2008 [1993]. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras.

Silva, Paulo José Carvalho da. 2008. “Um sonho frio e seco: considerações sobre a melancolia.” Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental 11, no. 2: 286-297. https://doi.org/10.1590/S1415-47142008000200011

Taunay, Visconde de. 1897. Esboceto biográphico. Rio de Janeiro: s.e.(?).

Taunay, Visconde de. 1930. Dous artistas maximos: José Mauricio e Carlos Gomes. São Paulo: Melhoramentos.

Taunay, Visconde de. 1930. Uma grande glória brasileira José Maurício Nunes Garcia. São Paulo: Melhoramentos.

Vaccari, Pedro Razzante. “Padre José Maurício Nunes Garcia e o mulatismo musical: embranquecimento histórico”? Revista Música da USP, São Paulo 18, no. 1 2018: 170-85. http://www.revistas.usp.br/revistamusica/article/view/145563

Published

2019-12-25

How to Cite

Vaccari, Pedro Razzante. 2019. “Father José Maurício Nunes Garcia: A Historiographic Whitening”. Música Em Contexto 13 (2):53-70. https://www.periodicos.unb.br/index.php/Musica/article/view/32057.

Issue

Section

Artigos