Melodic treatment in cantoria de viola

analysis of decassyllable tunes

Authors

Abstract

This text presents reflections on the melodic domain of viola singing, based on the material collected in the Coleção Identidades Sonoras - Repentistas do DF. Tunes from decyllable verses were analyzed in an attempt to understand aspects of the poetic construction and musical organization an composition. Two types of media are presented here: the transcription in score and the audio recording of examples. In addition to presenting some basic concepts of singing, reflections are made on the parallel between melody and poetry, the ancestry of this melodic universe and the musical system that governs this universe, the choice of melodic tune in the resolution of motes, the rhetorical function of melodic variations as a language resource, and the singers’s discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cascudo, Luís da Câmara. 1939. Vaqueiros e Cantadores. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.

Eken, Susanna. 2014. The Human Voice: Psyche, Soma, Function, Communication. Copenhagen: The Royal Danish Academy of Music.

Henrique, Luís L. 2011. Acústica Musical. Portugal: Calouste Gulbenkian.

Lopes, Gustavo Magalhães. 2011. De pés-de-parede a festivais: um estudo de caso sobre o repente nordestino na Grande São Paulo. Dissertação de Mestrado em Teoria e História Literária, Universidade Estadual de Campinas. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/270045

Oliveira, Luciano Py de. 1999. A música na cantoria em Campina Grande (PB): estilo musical dos principais gêneros poéticos. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Bahia.

Oliveira Pinto. Tiago de. 2001. “Som e Música: Questões de uma Antropologia Sonora.” Revista de Antropologia 44, no.1. https://doi.org/10.1590/S0034-77012001000100007

Travassos, Elisabeth. 2000. “Ethics in the sung duels of north-eastern Brasil: collective memory and contemporary practice.” British Journal of Ethnomusicology 9, no. 1: 61-94. https://doi.org/10.1080/09681220008567292

Ramalho, Elba Braga. 2000. Cantoria nordestina: música e palavra. São Paulo: Terceira Margem.

Sautchuk, João Miguel M. 2009. A poética do improviso: prática e habilidade no repente nordestino. Tese de Doutorado em antropologia, Universidade de Brasília. https://repositorio.unb.br/handle/10482/5091

Silva, Andréa Betânia da. 2014. “Entre pés-de-parede e festivais: rota(s) das poéticas orais na cantoria de improviso.” Tese de Doutorado em Cultura e Sociedade, Universidade Federal da Bahia. https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/16254

Travassos, Elisabeth. 1989. “Melodias para a improvisação poética no Nordeste. As toadas de sextilhas segundo a apreciação dos cantadores.” Revista Brasileira de Musica 18: 115-129.

Gordon, Edwin. 2000. Teoria da aprendizagem musical: competências, conteúdos e padrões. Tradução de Maria de Fátima Albuquerque. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Published

2021-04-05 — Updated on 2019-12-25

Versions

How to Cite

Freire, Kamai, and Flávio Santos Pereira. (2021) 2019. “Melodic Treatment in Cantoria De Viola: Analysis of Decassyllable Tunes”. Música Em Contexto 13 (2):131-56. https://www.periodicos.unb.br/index.php/Musica/article/view/36948.

Issue

Section

Artigos