Transliteracies: The Third Information Wave in Digital Humanities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29527

Keywords:

informational waves. media and information literacy. trans literacy. web content production. continuous connectivity.

Abstract

Based upon the concept of informational waves developed by Brasilina Passarelli to represent different historical moments related to Internet access, appropriation, interactive content production due to media and information literacy development, participation, sharing of information until nowadays continuous connectivity  to trans literacy, this article objective is to build a theoretical approach to information waves in relation to other specialists on the issue. Passarelli (2010) proposed, initially, two informational waves at the network society: the very first one based on providing access to the Internet to avoid digital divide; the second one relying on media and information literacy (MIL) to produce multimedia Web knowledge. Nowadays we live the convergence of IoT, big data and AI and due to this contemporaneous scenario emerges the “third informational wave” with the concept of trans literacy considering interactions among humans and non- humans, developing a rebirth of sociabilities and causing a disruption on the network limits so far spreading itself throughout all social life spheres.

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Author Biographies

Brasilina Passarelli, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, São Paulo, SP, Brasil

Professora Titular pela ECA/USP em 2007 e Chefe do Departamento de Informação e Cultura (CBD/ECA/USP) para os períodos 2006-2007; 2009-2011; 2011-2013. Eleita Vice-Diretora da Escola de Comunicações e Artes - ECA para o período 2017-2020. Designada Vice-Presidente da Agência USP de Gestão da Informação Acadêmica - AGUIA em 09/2019. Coordenadora da ISchools da ECA-USP desde janeiro de 2020. Coordenadora Científica do NACE - Núcleo de Apoio à Pesquisa sobre Novas Tecnologias de Comunicação Aplicadas à Educação Escola do Futuro/USP desde 2007, onde coordena pesquisas quantitativas e qualitativas sobre populações conectadas no âmbito do Observatório da Cultura Digital, com metodologia da netnografia e da etnografia virtual.Orientadora de mestrado , doutorado e supervisão de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação (PPGCOM) da ECA/USP na Linha de Pesquisa Processos Comunicacionais: tecnologias, produção e consumos onde ministra a disciplina Novas Lógicas e Literacias Emergentes nos Coletivos Digitais: Práticas, Leituras e Reflexões. Coordena convênios internacionais com: Universidade do Porto (Portugal); Universidade de Aveiro (Portugal); Universidad Complutense de Madrid (Espanha); College of Communication da Universidade do Texas (Austin).

 

Ana Claudia Fernandes Gomes, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, São Paulo, SP, Brasil

Doutoranda em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, Mestre em Sociologia, com ênfase em Sociologia da Cultura, pela Universidade de São Paulo (2002). Graduada em Ciências Sociais, com habilitação em Sociologia e Antropologia pela Universidade Estadual de Campinas (1995/1996). Experiência como docente na educação básica e no ensino superior em cursos de graduação (presencial e à distância) e de pós-graduação nas áreas de Comunicação Social (jornalismo e publicidade e propaganda), Serviço Social, Pedagogia, Educação Artística, Design, Arquitetura, Artes Cênicas, Dança, Música, Musicoterapia, Psicologia, Enfermagem e Administração de Empresas, Coordenou o curso técnico em "Orientação Comunitária" - Pronatec/Universidade Guarulhos e integrou o Comitê de Ètica em Pesquisa da mesma instituição. Como pesquisadora, avaliadora e palestrante atua em projetos sobre Sociabilidades, Cultura, Arte, Comunicação, Educação, Direitos Humanos, Políticas Sociais e Gestão do Conhecimento.

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Published

2020-02-06

How to Cite

Passarelli, B., & Gomes, A. C. F. (2020). Transliteracies: The Third Information Wave in Digital Humanities. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(1), 253–275. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29527