Information and the digital environment: competencies and skills of the information professional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29558

Keywords:

Digital Environment. Digital Skills. digital Abilities. Information Professional. Innovation. Digital Transformation.

Abstract

Innovation, science and technology are concepts present in all areas of knowledge and the global production process. Innovation is a competitive advantage that must be developed and adopted and cannot be dissociated from science and technology. The objective of this work is to study the competences and skills of the information professional in the digital environment. The methodology of the research is of the descriptive level in secondary source, by means of bibliographical survey, analysis and concepts, which aims to provide greater familiarity with the subject and make it more explicit. The results present a reflection on the role of innovation in professional training processes in the digital environment and its impacts on global employability. It concludes by recognizing the role of science, technology and innovation in the competitiveness of the productive sector, as well as support strategies, which includes awareness programs for the different parties involved in the innovation process; programs for the dissemination of innovation concepts in communities interested in productive activities, so that science and technology can be better used; responsiveness of science and technology research centers to the demands of the productive sector; measurement of results through exchange, feedback and monitoring systems; and ownership, i.e. the ability of organizations not only to use, but also to contribute to the improvement of transferred technologies.

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Author Biographies

Francisco Carlos Paletta, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, São Paulo, SP, Brasil

Doutor em Ciências pela Universidade de São Paulo, USP. Professor e pesquisador da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, Brasil. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Informação da Universidade de São Paulo, Brasil.

José Antonio Moreiro-González, Universidad Carlos III, Departamento de Biblioteconomía y Documentación, Madrid, España

Professor e Pesquisador da Universidade de São Paulo. Doutor em Ciências pela Universidade de São Paulo USP - IPEN Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares. Mestre em Engenharia de Produção, MBA em Marketing, Pós-Graduação em Engenharia de Materiais, Pós-Graduação em Estratégia e Geopolítica, Especialista em Planejamento Estratégico pela Universidade de Minnesota, Especialista em Automação Industrial pelo Automation College, Phoenix Arizona. Engenheiro Eletrônico pela Faculdade de Engenharia Industrial. Master Sciences Humaines et Sociales, mention Information et Communication, spécialité Gestion de l ' Information et de la Connaissance - Université Paul-Valéry Montpellier III - França. Master Domótica y Hogar Digital pela Universidad Politécnica de Madrid - Espanha. Presidiu a Novell do Brasil-empresa líder em software de infra-estrutura de redes, web-services e soluções de identidade segura. Foi também presidente da Altiris Brasil, empresa especializada em soluções para gerenciamento do ciclo de vida em infra-estrutura de TI. Antes de ser presidente da Novell do Brasil, foi Diretor de Negócios e Gerente de Serviços da Novell para a América Latina. Atuou, como Diretor de Serviços da Sun Microsystems. Na Honeywell do Brasil, foi responsável pela área de engenharia de aplicação e negócios da Divisão de Instrumentação e Controle de Processos Industriais e da Divisão de Homes & Buildings. Na EDS, atuou como Diretor de Serviços para as indústrias de Manufatura, Energia e Global Accounts para o Brasil e América Latina. Na Fundação Armando Alvares Penteado coordenou a Pós Graduação, Pesquisa e Extensão da Faculdade de Computação e Informática e atuou como Diretor da Faculdade de Engenharia. Professor Titular da Faculdade de Engenharia, da Faculdade de Computação e Informática, e do MBA da Faculdade de Administração. Atuou como Diretor da Faculdade de Computação e Informática.

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Published

2020-02-11

How to Cite

Paletta, F. C., & Moreiro-González, J. A. (2020). Information and the digital environment: competencies and skills of the information professional. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(1), 327–338. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29558

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