The role of communication in the knowledge sharing process in the organizational environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.39520

Keywords:

Knowledge management, Organizational communication, Knowledge sharing

Abstract

This article presents the concepts of communication and knowledge management, emphasizing knowledge sharing in organizations. The problem to be clarified in the research addresses how communication can contribute to knowledge sharing. As objectives that guide the study, the exploration of the concepts of communication and knowledge management is presented to present the contribution and meaning of organizational communication in knowledge sharing. The methodology to reach the proposed objective took place through an exploratory bibliographical research, consulting books, theses, dissertations, and scientific journals that contemplated the subjects of organizational communication, knowledge sharing and Knowledge Management. This theoretical orientation presents the concepts related to knowledge management and its importance in organizations, together with the essential role played by communication in this process. It is concluded, after the theoretical surveys, that studying communication for knowledge management is necessary, since only people generate knowledge, and it is through them that knowledge is shared. And, for the generation of knowledge in an organization, proper communication is essential. The questioning of better communication will always exist, but it is necessary to seek the construction of elements that can help in the sharing of knowledge in the organizational sphere so that organizations can take advantage of the benefits arising from knowledge management.

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Author Biographies

Taciana Maria Lemes de Luccas, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, Assis, SP, Brasil

Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade de Ribeirão Preto (1995), especialização em Administração de Marketing e Propaganda pela Universidade Estadual de Londrina -UEL (1996), mestrado em Comunicação pela Universidade de Marília (2005) e doutoranda em Ciência da Informação na linha de pesquisa de gestão, mediação e uso da informação. Atualmente é docente de ensino superior do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - FATEC Assis. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Mercadologia, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, relacionamento com clientes, internet e comunicação. Integrante do grupo de pesquisa ICIO - Unesp Marília.

Ieda Pelógia Martins Damian, Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras, Ribeirão Preto, SP, Brasil

Docente da Universidade de São Paulo no curso de graduação em Ciência da Informação e Documentação do Departamento de Educação, Comunicação e Informação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras - FFCLRP/USP. Docente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação na Unesp - Marília - SP. Pós-doutorado pela Universidad de Salamanca (USAL), Espanha, 2020. Doutorado em Administração de Organizações pela FEA-RP/USP, 2012. Mestrado em Administração de Organizações pela FEA-RP/USP, 2009. Graduação em Análise de Sistemas pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 1994. Membro do Conselho Fiscal da Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN), 2019-2022. Áreas de concentração: Gestão do Conhecimento, Gestão da Informação, Serviço de Referência e Informação, Redes de Informação, Sistemas de Informação, Comércio e Governo Eletrônico.

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Published

2022-06-25

How to Cite

Luccas, T. M. L. de, & Damian, I. P. M. (2022). The role of communication in the knowledge sharing process in the organizational environment. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(1), 106–125. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.39520

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