Information literacy in digital educational processes: pattern of informational behavior of Pedagogy teachers in the use of digital library

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.22879

Keywords:

informational behavior. Pedagogy. digital library. academic library. user studies.

Abstract

The objective of this study was to identify the informational behavior pattern of the teachers of the Pedagogy course of a Private Higher Education Institution of the Federal District in the use of their digital library and how this can contribute to their pedagogical practices. For this, a focus group technique was used, and the data revealed a pattern of informational behavior with contexts influenced by institutional strategies, cultural and technological barriers, but with specific behaviors that qualify the teaching and learning process through scientific research activities and academic practice, as well as for the actions of teaching practice and continuing education.

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Author Biographies

Jonathan Rosa Moreira, Centro Universitário Projeção, Brasilia, DF, Brasil

Pós-Doutor em Ciência da Informação (Universidade Estadual de São Paulo, 2018); Doutor em Ciência da Informação (Universidade de Brasília, 2017); Mestre em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação (Universidade Católica de Brasília, 2011). Especializações: (i) Educação e Tecnologias para Educação a Distância (Universidade Cidade de São Paulo, 2011); (ii) Gestão de Processos Acadêmicos (Faculdade Projeção, 2013); (iii) Governança em TI (Universidade do Maranhão, 2009); (iv) Educação para os Direitos Humanos no Contexto da Diversidade (Universidade de Brasília, 2015); (v) Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça (Universidade de Brasília, 2016); (vi) Planejamento, Implementação e Gestão de Cursos a Distância (Universidade Federal Fluminense, 2016); Educação Inclusiva (2016). Graduações: (i) Licenciatura em Pedagogia (Faculdades Integradas da Terra de Brasília, 2010); (ii) Bacharelado em Sistemas de Informação (Faculdade Cenecista de Brasília, 2008); (iii) Licenciatura em Educação Profissional (Instituto Federal de Brasilia, 2016), Licenciando em História (Universidade Estadual do Goiás). Atualmente, é Pró-Reitor e Diretor Acadêmico da Educação Superior do Grupo Projeção e Diretor da Escola de Ciências da Saúde e da Vida, reunindo os cursos de Farmácia, Nutrição, Fisioterapia, Enfermagem, Educação Física e Psicologia. Avaliador AD HOC do MEC/INEP. Coordenador Institucional do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência da CAPES. Editor Científico e Avaliador de Periódicos Científicos; Membro de Órgãos Colegiados e Estruturantes; Membro do Pacto Universitário para Direitos Humanos e Diversidade. CREA-DF 6181TD - Certificações: DELE, COBIT, ITILv2, ITILv3, RUPv7, UML2. Colaborador pesquisador no Instituto CTS, atuando em acessibilidade, mais especificamente, no projeto ?Libras em Sala de Aula?. Projeto de tecnologia assistiva em parceria com a FENEIS e apoiado pela FINEP - Financiadora de Estudos e Projetos. Editor, revisor e avaliador dos periódicos científicos.

Jefferson Bruno Pereira Ribeiro, Centro Universitário Projeção, Brasília, DF, Brasil

Pós-Doutorando em Ciência da Informação (UNESP); Doutorado e Mestrado em Ciências Médicas (Universidade de Brasília); Especialista lato sensu em Planejamento, Implementação e Gestão da EAD (Universidade Federal Fluminense, 2016), Psicopedagogia e Educação Especial (Universidade Cândido Mendes, 2017), Tecnologia e Educação (Universidade da Cidade de São Paulo, 2012); Farmacologia (Universidade Católica Dom Bosco, 2011), Clínica Médica e Cirúrgica de Pequenos Animais (Universidade Federal de Lavras, 2012), Oncologia (Instituto Brasileiro de Educação e Saúde, 2012), Epidemiologia (Universidade Federal do Goiás, 2013); Biotecnologia (Universidade Estadual de Maringá, 2014), Letramento Informacional (Universidade Federal do Goiás, 2018); Graduado em Pedagogia (Faculdade Brasília, 2010); Medicina Veterinária (Faculdade Integradas da Terra de Brasília, 2010), Educação Profissional (Instituto Federal de Brasília, 2017), História (Universidade Estadual do Goiás, em andamento). Pedagogo, Médico Veterinário, Professor, por formação. Consultor em processos acadêmicos, regulação da educação superior, organização didático-pedagógica e metodologias ativas, no iNpact. Analista de Gestão Educacional no Centro Universitário Projeção. Professor, tutor, projetista, conteudista e pesquisador de processos de ensino e aprendizagem mediados em Educação a Distância desde 2010. Pesquisador CAPES/UNB. Editor/Avaliador de Revistas Científicas (Outras Palavras; Projeção e Docência; Projeção, Direito e Sociedade; e Tecnologias em Projeção). Participante ativo de grupos de pesquisa com temáticas relacionadas à educação, saúde e ciências agrárias e de trabalhos experimentais desenvolvidos no laboratório de dermatomicologia da Faculdade de Medicina da Universidade de Brasília.

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Published

2020-01-07

How to Cite

Moreira, J. R., & Ribeiro, J. B. P. (2020). Information literacy in digital educational processes: pattern of informational behavior of Pedagogy teachers in the use of digital library. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(1), 153–166. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.22879

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