Competências do bibliotecário: o exercício da mediação implícita e explícita na biblioteca universitária

Authors

  • Larisse Macêdo de Almeida Universidade Federal do Ceará
  • Gabriela Belmont de Farias Universidade Federal do Ceará
  • Maria Giovanna Guedes Farias Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v11.n2.2018.8336

Keywords:

information literacy, mediation of information, university library

Abstract

The principles of mediation have been applied in diverse cultural and social contexts by allowing the appropriation of information directly or indirectly. In the environment of university libraries, the interaction between the user and the librarian is indispensable not only for the exchange of experiences but, mainly, for the construction of knowledge. The purpose of this study is to identify the competencies needed by the librarian to act as mediator of information in the university library, trying to specify the demands of implicit and explicit mediation. The concept of mediation of information requires the involvement of protagonist subjects, who appropriate knowledge and who direct actions for collaborative construction. Although it is a fundamental action of the librarian, mediation is not always part of the daily life of libraries in an efficient way. To perform the role of mediator, the librarian needs a series of competences, which are related to the organization, representation, access, use, appropriation of information and human behavior in front of informational needs, among others. We have identified that the activities of explicit mediation may require a greater number of librarian competences, however, the actions developed in implicit mediation have a direct influence on the quality of explicit mediation, demonstrating the need for cooperative work among professionals from different sectors. We conclude that the librarian should seek to trace cognitive trajectories and consciously undertake them based on the principles of implicit or explicit mediation, so that the process of mediation is always focused on the needs of the user and directed to a continuous process of appropriation of information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larisse Macêdo de Almeida, Universidade Federal do Ceará

instituto do Câncer do Ceará, Fortaleza, CE.

 

Gabriela Belmont de Farias, Universidade Federal do Ceará

Departamento de Ciências da Informação, Fortaleza, CE.

 

Maria Giovanna Guedes Farias, Universidade Federal do Ceará

departamento de Ciências da Informação, Fortaleza, CE.

 

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, 2009.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. São Paulo: Abecin, 2015.

CARVALHO, J. Tópicos em Biblioteconomia e Ciência da Informação: epistemologia, política e educação. Rio de Janeiro: Agência Biblioo, 2016.

DAVALLON, J. A mediação: a comunicação em processo? Revista de Ciências e Tecnologias de Informação e Comunicação, n. 4, p. 3-36, 2007.

FARIAS, M. G. G. Mediação e competência em informação: proposições para a construção de um perfil de bibliotecário protagonista. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 6, n. 2, p. 106-125, set. 2015/fev. 2016.

GOMES, H. F. Tendências de pesquisa sobre mediação, circulação e apropriação da informação no Brasil: estudo em periódicos e anais dos ENANCIB (2008-2009). Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v.3, n.1, p. 85-99, jan./dez. 2010.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SANTOS NETO, J. A.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. O conceito de mediação implícita da informação no discurso dos bibliotecários. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15, 2014, Belo Horizonte. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/306058116_O_CONCEITO_DE_MEDIACAO_IMPLICITA_DA_INFORMACAO_NO_DISCURSO_DOS_BIBLIOTECARIOS Acesso em: 3 set. 2017.

SILVA, J. L. C.; SILVA, A. S. R. A mediação da informação como prática pedagógica no contexto da biblioteca escolar: algumas considerações. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 2, p. 1-30, 2012.

SOUTO, L. F. Mediação, necessidade informacional, busca de informação e serviços de disseminação seletiva de informações. In: SOUTO, L. F. Informação seletiva, mediação e tecnologia. Rio de Janeiro: Interciência, 2010.

VARELA, A. V.; BARBOSA, M. L. A.; FARIAS, M. G. G. Mediação em múltiplas abordagens. Informação & Informação., Londrina, v. 19, n. 2, p. 138-170, 2014.

VARELA, A.; BARBOSA, M. L. A.; FARIAS, M. G. G. Desenvolvimento de competências informacionais, científicas e tecnológicas: responsabilidade do ensino superior com parceria entre a docência e a biblioteca. In: BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G. (Org.). Competência em informação: de reflexões à s lições aprendidas. São Paulo: Febab, 2013, p. 169-202.

VARELA, Aída. Informação, cognição e mediação: vertentes, contextos e pretextos. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação (RICI), v. 1 n. 1, p. 21-45, jan./jun. 2008.

Published

2018-05-28

How to Cite

Almeida, L. M. de, Farias, G. B. de, & Farias, M. G. G. (2018). Competências do bibliotecário: o exercício da mediação implícita e explícita na biblioteca universitária. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 11(2), 431–448. https://doi.org/10.26512/rici.v11.n2.2018.8336

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.