INDIGENOUS STUDENTS IN HIGHER EDUCATION AND THE IMPASSES OF AN AFFIRMATIVE CITIZENSHIP

Authors

  • Eduardo Harder Universidade Federal do Paraná
  • Ana Elisa Castro Freitas Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.26512/abyayala.v3i1.24615

Keywords:

Indian people, Higher education, Covering, indian people; higher education; covering; affirmative citizenship.

Abstract

The scene is repeated several times: a young indigenous mother is prohibited from using the official vehicle of the university for being accompanied by her little daughter. The routine of public policy follows an institutional standard of individualistic cut, applied universally to all students, indiscriminately, based on a contractual basis - only people with an institutional link can access transportation due to restrictions resulting from insurance policies life and / or impositions of control organs external to the university. A new generation of indigenous university students lives in Brazil the contradictions in the execution of public policies that, at the origin, recognize human rights of ethnic character and its interfaces with actions that aim at social equity and justice. Although the country's democratic legal system established by the Federal Constitution in 1988 foresees such rights, in the administrative routines of national universities there are practices that reiterate the integration and reduction of indigenous alterities to generic and hegemonic patterns present in the surrounding society. In 2006, Japanese jurist Kenji Yoshino rescues the notion of covering, originally coined by Erving Goffman in his notes on stigma and identity, to reflect on the processes of "concealment" of emerging alterities versus stereotyped structures . In the present study we seek to look at the phenomenon of reiteration of the colonial practices of integration of indigenous people into the Brazilian national society, focusing on an analysis of recurrent coverage cases in the daily life of universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUPETIT, Sylvie Didou; ALLIONE, Eduardo Remedi. “Los olvidados: acción afirmativa de base étnica e instituciones de educación superior en América Latina. “México - DF: Juan Pablos Editor, 2009.

BOBBIO, Noberto. Igualdade e liberdade. Rio de Janeiro - RJ: Ediouro, 1996.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. A Sociologia do Brasil Indígena. Rio de Janeiro - RJ: Tempo Brasileiro, 1972.

CINEP. “Esboço de um perfil do estudante indígena no ensino superior no Brasil”. In: LUCIANO, Gersen.; HOFFMANN, Maria Barroso. (Org.) Olhares indígenas contemporâneos. Brasília - DF: Centro Indígena de Estudos e Pesquisas, 2010, pp. 204-259.

CUNHA, Manuela Carneiro da. Ãndios no Brasil: história, direitos e cidadania. São Paulo - SP: Claro Enigma, 2012.

DWORKIN, Ronald. Justice for hedgehogs. Cambridge/London: Harvard University Press, 2011.

FREITAS, Ana Elisa de Castro (Org.) Intelectuais indígenas e a construção da universidade pluriétnica no Brasil: Povos Indígenas e os novos contornos do Programa de Educação Tutorial/Conexões de Saberes. Rio de Janeiro - RJ: E-papers/LACED/Museu Nacional/UFRJ, 2015a.

_____. “A Resolução 37/04-COUN e a educação superior para indígenas na UFPR”. In: ZAINKO, Maria Amélia; FREITAS, Ana Elisa de Castro; CERVI, Emerson; CUNHA, Josafá e VON DER HEYDE, R. Relatório da Comissão encarregada de avaliar os 10 anos de implantação do Plano de Metas de Inclusão Racial e Social na UFPR. Curitiba: PROGRAD/UFPR, 2015b, pp.5 ”“ 27.

FREITAS, Ana Elisa de Castro; HARDER, Eduardo. “Da política de estado ao estado da política, panorama de uma década de ensino superior indígena no Paraná”. In: BERGAMASCHI, Maria Aparecida; NABARRO, Edilson e BENITES, Andréa. (Org.) Estudantes Indígenas no Ensino Superior: uma abordagem a partir da experiência da UFRGS. Porto Alegre - RS: Editora da Universidade, 2013a., pp. 169-182.

_____. “Entre equidade e assimetria de poder: uma análise da implementação de políticas afirmativas de educação superior indígena no Brasil. Século XXI” ”“ Revista de Ciências Sociais. UFSM, Vol. 3, n. 1, Jan./Jun. 2013b.

_____. “Os Povos Indígenas no ensino superior e os caminhos para a efetivação da justiça e do bem viver”. In: FONSECA, Ana Carolina da Costa e; LEIVAS, Paulo Gilberto Cogo (Org.). Direitos humanos e saúde: volume 1. Porto Alegre - RS: Editora da UFCSPA, 2018, pp. 303-319.

_____. “ “Sobreviver na diferença”: o olhar dos estudantes indígenas e suas contribuições ao II Encontro de Educação Superior Indígena no Paraná”. In: NOVAK, Maria Simone Jacomini; et alli .(Orgs.) Educação Superior Indígena no Paraná. Maringá - PR: EDUEM, 2010, pp. 77-91.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4.ed. Tradução Márcia Bandeira de Melo Leite Nunes. Rio de Janeiro - RJ: LTC, 2013.

_____. A representação do eu na vida cotidiana. 10ª. ed. Tradução Maria Célia Santos Raposo. Petrópolis - RJ: Editora Vozes, 2002.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática dos conflitos sociais. Tradução Luiz Reppa. São Paulo - SP: Editora 34, 2003.

INGOLD, Tim. Estar Vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Tradução Fábio Creder. Coleção Antropologia. Petrópolis ”“ RJ: Vozes, 2015.

JACINTO DA ROSA, Douglas. Gestão socioambiental e territoral de terras indígenas sob uma perspectiva Kaingang: um ensaio (auto) etnográfico em Re Kuju - Campo do Meio, Bacia Hidrografica do Alto Uruguai, atual estado do Rio Grande do Sul. Trabalho de Conclusão do Curso de Bacharelado em Gestão Ambiental, Matinhos ”“ PR: UFPR/LITORAL, 2015.

NERES, Irosângela Correa. Sentimentos e sentidos das experiências vividas por estudantes indígenas na UFPR. Trabalho de Conclusão de Curso em Pedagogia. Setor de Educação. Curitiba - PR: UFPR. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B3pIPIL_V-1DYUFuTzVQOXJBRzhKSVdIWHNxM2pGUUFEcEVj/view. Acesso em: 20/08/2018.

PALADINO, Mariana; ALMEIDA, Nina Paiva. Entre a diversidade e a desigualdade: uma análise das políticas públicas para a educação escolar indígena no Brasil dos governos Lula. Rio de Janeiro - RJ: Contra Capa/LACED/Museu Nacional/UFRJ, 2012.

SANDEL, Michael J. Justiça: o que é fazer a coisa certa. Tradução Heloisa Matias e Maria Alice Maximo. Rio de Janeiro - RJ: Civilização Brasileira, 2011.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. “Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio.” Mana vol.2 no.2 Rio de Janeiro. Oct. 1996.

YOSHINO, Kenji. Covering: the hidden assault on our civil rights. New York: Random House, 2006.

ZONINSEIN, Jonas; FERES Júnior, João. “Ação afirmativa no ensino superior brasileiro.” Belo Horizonte - MG: Editora UFMG; Rio de Janeiro: IUPERJ, 2008.

Published

2019-07-14

How to Cite

Harder, Eduardo, and Ana Elisa Castro Freitas. 2019. “INDIGENOUS STUDENTS IN HIGHER EDUCATION AND THE IMPASSES OF AN AFFIRMATIVE CITIZENSHIP”. Abya-Yala: Journal on Access to Justice and Rights in the Americas 3 (1):207 a 228. https://doi.org/10.26512/abyayala.v3i1.24615.