Reflections on the sign language interpreter performance mediating the clinical assessment in mental health service

Authors

  • Felipe Venâncio Barbosa Universidade de São Paulo
  • Leonardo Sampaio
  • Janice Marques

DOI:

https://doi.org/10.26512/belasinfieis.v8.n1.2019.12985

Keywords:

Simultaneous interpreting, Doctor-patient relationship, Atypical sign language

Abstract

The mediation of the relationship between psychiatrist and deaf patient by the Sign Language Interpreter must take into account aspects often overlooked in interactions outside the healthcare setting. Atypical expressions of sign language may occur in this relationship as a result of psychiatric disorders, requiring of the Sign Language Interpreter to be sensitive and able to perform the interpretation process effectively by providing to the Doctor the necessary information for the composition of the diagnosis and follow-up. The purpose of this paper is to discuss the work of the Sign Language Interpreter during the mediation of communication of doctor-patient relationship in a mental health outpatient clinic of a tertiary hospital in the city of Sao Paulo, Brazil. The discussion will focus on pragmatic issues and on the analysis and interpretation of the quality of signing taking as the organizing line the data commonly observed in the Mental Examination conducted by a psychiatrist, with the performance of the Sign Language Interpreter. The performance of the Sign Language Interpreter in a professional medical mediation is crucial to the conduct of the diagnosis in mental health clinic and influences the quality of care. Linguistic aspects that can be expressed in an atypical way of signing should not be omitted by the Sign Language Interpreter, but served impartially, from those that cause communicative breaks in the interaction to those that, even without causing communicative breaks, carry pertinent informations  to the medical history and therapy management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, C. R. F.; JUSTE, F. S.; BARBOSA, F. V.; ALVES, R. C.; MOURA, G. M. Avaliação da Fluência de Sinalização na Libras. IN: BARBOSA, Felipe Venâncio; NEVES, Sylvia Lia Grespan (Org.). Língua de Sinais e Cognição ”“ LiSCo: Estudos em avaliação fonoaudiológica baseada na Língua Brasileira de Sinais. 1ed. Barueri: Pró-Fono, 2017, v. 1, p. 45-56.

ATKINSON, J.; MARSHALL, J.; WOLL, B.; THACKER, A. Testing Comprehension Abilities in Users of British Sign Language following CVA. Brain and Language: Amsterdam, v. 94, n. 22, Ago, 2005.

BARBOSA, F. V. As Interferências no Processamento da Linguagem de um Adolescente Surdo com Lesão Cerebral. In: Simpósio Linguística e Cognição, 2007, Belo Horizonte. Trabalho Apresentado no Evento. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2007.

BARBOSA, F. V. Language Processing Interferences in a Sign Language Produced by a Deaf With Brain Injury. Trabalho Apresentado ao Language Impairment in Monolingual and Bilingual Society ”“ LIMoBiS. Aalborg, 2010.

BARBOSA, F. V. A Clínica Fonoaudiológica Bilíngue e a Escola de Surdos na Identificação da Língua de Sinais Atípica. Educação e Realidade, v. 41, p. 731-754, Set. 2016.

BARBOSA, F. V. Triagem de Habilidades Linguísticas da Língua Brasileira de Sinais. IN: BARBOSA, F. V.; NEVES, S. L. G. (Org.). Língua de Sinais e Cognição ”“ LiSCo: Estudos em avaliação fonoaudiológica baseada na Língua Brasileira de Sinais. 1. ed. Barueri: Pró-Fono Editora, v. 1, p. 1-24, 2017.

BARBOSA, F. V.; LICHTIG, I. Protocolo do perfil das habilidades de comunicação de crianças surdas. Revista de Estudos da Linguagem, v. 22, n.1, p. 95-118, Jun. 2014.

BARBOSA, F. V.; NEVES, S. L. G. (Org.). Língua de Sinais e Cognição ”“ LiSCo: Estudos em avaliação fonoaudiológica baseada na Língua Brasileira de Sinais. 1. ed. Barueri: Pró-Fono Editora, v. 1. 162p., 2017.

BRASIL. Conselho Nacional de Secretários de Saúde. Assistência de Média e Alta Complexidade no SUS / Conselho Nacional de Secretários de Saúde. ”“ Brasília: CONASS, 2007. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/colec_progestores_livro9.pdf. Acesso em: 19 de março de 2018.

CASSOL, M.; REPPOLD, C. T.; FERÃO, Y.; GURGEL, L. G.; ALMADA, C. P. Análise de características vocais e de aspectos psicológicos em indivíduos com transtorno obsessivo-compulsivo. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, São Paulo , v. 15, n. 4, p. 491-496, Dez. 2010.

CHANTRAINE, Y.; JOANETTE, Y.; CARDEBAT, D. Impairments of discourse-level representations and processes. In: B. STEMMER; H. A. WHITAKER (Eds.). Handbook of Neurolinguistics (p. 262-275). London: Academic Press, 1998.

COSTA, H. O.; MATIAS, C. O impacto da voz na qualidade da vida da mulher idosa. Revista Brasileira de Otorrinolaringol. v.71, n. 2, p. 172-178, Abr. 2005.

CUMMINGS, L. Clinical Pragmatics In: CUMMINGS, L. (ed.) The Routledge Pragmatics Encyclopedia. Abingdon, Oxon: Routledge, 2010.

DALGALARRONDO, P. Psicopatologia e semiologia dos transtornos mentais. Porto Alegre: Editora Artes Médicas do Sul, 2000a, p. 124.

DEWART, H.; SUMMERS, S. The Pragmatics Profile of Early Communication Skills. 2 ed. Windsor: NFER-Nelson, 1994.

FAROOQ, S.; FEAR, C.; OYEBODE, F. An investigation of the adequacy of psychiatric interviews conducted through an interpreter. Psychological Bulletin, v.21, n.4, p. 209-213, Abr. 1997.

FERNANDES, F.; DREUX, M. Autismo Infantil: repensando o enfoque fonoaudiológico: aspectos funcionais da comunicação. São Paulo: Lovise, 1996.

FERREIRA, Ademir Pacelli; NETTO, Vitor Mello. O ensino da clínica psicopatológica: o caso da sessão clínica. Rev. latinoam. psicopatol. fundam., São Paulo , v. 12, n. 3, p. 481-496, Set. 2009.

FLORES, G. The Impact of Medical Interpreter Services on the Quality of Health Care: A Systematic Review. Medical Care Research and Review, Vol. 62, n. 3, p. 255-299, Jun. 2005.

GILE, D. The Effort Models in Interpretation. In: Basic Concepts and Models for Interpreter and Translator Training. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 1995, p. 159-190.

GERBER, S.; GURLAND, G. B. Applied Pragmatics in the Assessment of Aphasia. Seminars in Speech and Language, v. 10, n. 4, p. 263”“279, 1989.

HOUGH, M. S.; PIERCE, R. S. Pragmatics and Treatment. In: CHAPEY, R. Language Intervention Strategies in Adult Aphasia. Williams & Williams, Baltimore, 1993.

LEE, T. H. Ear Voice Span in English into Korean Simultaneous Interpretation. Meta: Translators' Journal, vol. 47, n. 4, 596-606, Dez. 2002.

MARCHETTI, R. L.; CARVALHO, V. B. Consciência e Atenção. In: MIGUEL E.C.; GENTIL V.; GATTAZ W. F. (org.). Clínica Psiquiátrica. 1ª ed. Barueri: Manole, 2011. p. 451-468.

MASON, K.; ROWLEY, K.; MARSHALL, C.; ATKINSON, J.; HERMAN, R.; WOLL, B.; MORGAN, G. Identifying Specific Language Impairment in Deaf Children Acquiring British Sign Language: implications for theory and practice. British Journal of Developmental Psychology, v. 28, v.1, p. 33-50, Mar. 2010.

METZGER, M. Interactive Roleplays as a teaching strategy. In: ROY, C (ed.). Innovative Practices for Teaching Sign Language Interpreters. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 2000. p. 83”“108.

RAMOS, R. T. O exame psíquico. In: ABREU C. N.; SALZANO F. T.; VASQUES F.; FILHO R. C.; CORDÁS, T. A. Síndromes psiquiátricas: diagnóstico e entrevista para profissionais de saúde mental. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 25-29.

SALLET P. C.; GORDON, P. C. Alterações da psicomotricidade. In: MIGUEL, E. C.; GENTIL, V.; GATTAZ, W. F. (org.). Clínica Psiquiátrica. 1ª ed. Barueri: Manole, 2011. p. 550-56.

SAVIGNON, S. Beyond Communicative Language Teaching: what's ahead? Journal of Pragmatics, Amsterdam, v. 39, v.1, p. 207-220, Jan. 2007.

TENG C. T.; FALCÃO, M. I.; TAVEIRA A. Alterações das funções cognitivas: Memória e inteligência. In: MIGUEL, E. C.; GENTIL, V.; GATTAZ, W. F. (org.). Clínica Psiquiátrica. 1ª ed. Barueri: Manole, 2011. p. 469-488.

VAN HERREWEGHE, M. Teaching turn-taking and turn-yielding in meetings with deaf and hearing participants. In.: ROY, C. B. (ed.) Advances in Teaching Sign Language Interpreters. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 2005.

WANG Y-P.; BIONDO, M.; MACHADO, B. H.; LOCH A. A. Alterações do pensamento (forma e conteúdo) e linguagem. In: MIGUEL, E. C.; GENTIL V.; GATTAZ, W.F. (org.). Clínica Psiquiátrica. 1ª ed. Barueri: Manole, 2011. p. 504-518.

WOLL, B.; MORGAN, G. Language Impairments in the Development of Sign: do they reside in a specific modality or are they modality-independent deficits? Bilingualism, Language & Cognition, Cambridge, v. 15, n.1, p. 75-87, Jan. 2012.

Published

2019-01-31

How to Cite

BARBOSA, Felipe Venâncio; SAMPAIO, Leonardo; MARQUES, Janice. Reflections on the sign language interpreter performance mediating the clinical assessment in mental health service. Belas Infiéis, Brasília, Brasil, v. 8, n. 1, p. 229–250, 2019. DOI: 10.26512/belasinfieis.v8.n1.2019.12985. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/12985. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.