REFLECTIONS ON THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF PLACE IN CONTEMPORARY SCHOOL

Authors

  • Cristina Maria Costa Leite Universidade de Brasília - Departamento de Métodos e Técnicas/Faculdade de Educação - Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento/Instituto de Psicologia, Campus Universitário Darcy Ribeiro - Asa Norte - CEP 70910-900 Brasília, DF, Brasil.
  • Silviane Barbato Universidade de Brasília - Departamento de Métodos e Técnicas/Faculdade de Educação - Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento/Instituto de Psicologia, Campus Universitário Darcy Ribeiro - Asa Norte - CEP 70910-900 Brasília, DF, Brasil.

Keywords:

place, identity, school, mediation, citizenship

Abstract

The objective of this paper is to present the importance of culture, place, personal knowledge and spatial awareness as factors in individual’s identity in his group, in a world characterized by globalization of the economy. The specifics of this situation justify the adoption of different attitudes in the teaching-learning relationship, since the changes in socialization patterns trigger new forms of mediation, including the different practices that emerge and change, so too, the ways to build knowledge and practices of teaching and learning. In this context, the school resizes its importance and significance in opening a different world for students and establishing relations between the known, own, place and social memory of the group, with the valuation of other skills aimed at building participants and critics citizens. Thus, the understanding that the place is the real space of people’s lives and shapes their spatial awareness enables the proposition of guided teaching practices on knowledge of each one. This is important because it allows the teacher to teach a way of seeing reality, which is directly related to the formation of citizenship. Thus, in the act of mediation, to explore the contents of the knowledge of the group from certain procedures, and from there to prepare a concept, the teacher will be contributing to the formation of the citizen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRUNER, J. (2001). A Cultura da Educação. Porto Alegre: Artmed,

BECKER, B. (2008). Redefinindo a Amazônia: o vetor tecno-ecológico. In: I. CASTRO, INÁ; P.C. GOMES; R.L. CORREA (Orgs). Questões atuais da reorganização do território. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, p.223 -244.

BUTTIMER, A. (1985). Apreendendo o dinamismo do mundo vivido. In: A. Christofoletti (Org.). Perspectivas da Geografia.São Paulo: DIFEL, p. 165-193.

CANCLINI, N. G. (2008). Culturas Híbridas. São Paulo: EDUSP.

CALLAI, H. C. (2000). Estudar o lugar para compreender o mundo. In: A.C. CASTROGIOVANNI, (org.). Ensino de Geografia: Práticas e Textualizações no Cotidiano. Porto Alegre: Ed. Mediação, p. 83-134.

CAVALCANTI, L. de S. (2005). Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de Vygotsky ao Ensino de Geografia. Campinas: Cad. Cedes, 25 (66): 185-207.

CAVALCANTI, L. (2010). Lana de Souza Cavalcanti fala sobre o ensino de Geografia com novas abordagens. Entrevista a Revista Nova Escola, Acesso em 14.01.2011 .http:// revistaescola.abril.com.br/geografia/fundamentos/lana-souza-cavalcanti-fala-ensinogeografia-novas-abordagens-611976.shtml?page=0

GONÇALVES, L. F. (2009). Sobre a intensidade das experiências de lugar: a construção da realidade na prática do cotidiano. In: XII ENCONTRO DE GEÓGRAFOS DA AMÉRICA LATINA / EGAL. Eixo Temático “Mobilidade da população e identidade cultural”. São Paulo: Programa de Pós-Graduação em Geografia humana da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – FFLCH.

HALL, S. (2003). A identidade Cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DPA.

LEITE, C. M. C. (2010). O lugar e a construção da identidade no 4º ano do Ensino Fundamental: os significados construídos por professores de geografia de uma cidade do Distrito Federal. Exame de Qualificação ao Doutorado em Educação. Faculdade de Educação, Universidade de Brasília.

MATUSOV, E.; SMITH, M.; CANDELA, M. A. & LILU, K. (2007). Culture has no internal territory: culture as dialogue. In: J. VALSINER & A. ROSA (Orgs). Cambridge Handbook of sociocultural psychology. Cambridge: Cambridge University Press, p. 460-483.

RESENDE, M. S. (1986). A geografia do aluno trabalhador: caminhos para uma prática de ensino. Coleção Educação Popular, vol. 5. São Paulo: Edições Loyola.

SANTOS, M. (1997). Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico científico informacional. São Paulo: Hucitec.

SANTOS, T. dos. (1999). Economia mundial, integração regional e desenvolvimento Sustentável: As Novas Tendências da economia Mundial e a Integração Latino Americana. Petrópolis: Ed. Vozes,

TUAN, YI-FU. (1975). Place: an experiential perspective. Geographical Review, 65 (2): 151-165.

Published

2022-01-21

How to Cite

Costa Leite, C. M., & Barbato, S. (2022). REFLECTIONS ON THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF PLACE IN CONTEMPORARY SCHOOL. Space and Geography Journal, 14(2), 225:255. Retrieved from https://www.periodicos.unb.br/index.php/espacoegeografia/article/view/39907

Issue

Section

Paper