SENSIBILIZATION AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: WORKING WITH THE REPRESENTATION OF THE HISTORICAL PATRIMONY, SOCIOCULTURAL, AND ENVIRONMENTAL

Authors

  • Nelma Baldin Mestrado em Saúde e Meio Ambiente da Univille
  • Amanda Carolina de Mello Mestrado em Saúde e Meio Ambiente da Univille
  • José Cavalheiro Neto Mestrado em Saúde e Meio Ambiente da Univille
  • Joelias dos Santos Mestrado em Saúde e Meio Ambiente da Univille
  • Lidio Schiochet Junior Mestrado em Saúde e Meio Ambiente da Univille
  • Sabrina De Pin Mestrado em Saúde e Meio Ambiente da Univille

Keywords:

Environmental Education, Historic And Cultural Patrimony, Social Representations

Abstract

Action of research in evidence here, applied in qualitative and ethnographic approach, were based on Environmental Education, in Environmental History and in questions of Historic, Cultural and Environmental Patrimony. The search was executed in two geographically distinct regions, both, urbanized regions and located in area of watershed – Rio Piraí (neighborhood Vila Nova) and Rio do Braço (District of Pirabeiraba) – Joinville (SC). The objective was promote a study involving children from these locates, in order to make them active in dealing with the environment around them, in respect to the actions of Environmental Education and considering their social representations about the concepts of historic, cultural and environmental patrimony. It was worked in six schools of basic education of the city in the studied neighborhood, three in each of the localities. To the children, a questionnaire was applied in the beginning and in the end of the activities of the search, to a comparative analysis about the understanding of the worked questions. Lectures were realized with images about the treated subjects and, to intensification of the study, games were applied (playful and pedagogical), called “environmental games” and “patrimonial games”. Children manifestation shows the positive research results. The highlight of these results was the installation of a composter in schools, with participation of children and teachers, by suggestion of schools and as result of the applied games.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli E.D.A. Etnografia da Prática Escolar. 16. ed. Campinas, SP: Papirus, 2009.

BRASIL. Constituição Federal. 1988. Disponivel em: <http://www.senado.gov.br/ legislacao/const/con1988.. Acesso em 25 jun.2014.

BORTOLUZZI, Ismael Pedro. Educação Patrimonial em Meio Ambiente e Recursos Hídricos. Tubarão: UNISUL - Grupo de Pesquisas em Recursos Hídricos, 2002.

CASTRO, Ronaldo Souza de (Org); LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier. Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate. 2. ed. São Paulo: Cortez; 2002.

COMISSÃO MUNDIAL PARA O MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO - CMMAD. Relatório Brundtland - Nosso futuro comum. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1991.

GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. Campinas: Papirus, 2004.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (Iphan). Iphan. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/. Acesso em 23 fev. 2015.

JOVCHELOVITCH, S. texto em representações sociais. Parte I – dimensões teóricas da teoria das representações sociais. In: GUARESCHI, P.; ______(Orgs.). Textos em representações sociais. 13. Ed. Petrópolis: Vozes, 2012, p. 53-72.

LAYRARGUES, Ph. P. A resolução de problemas ambientais locais deve ser um tema gerador ou a atividade - fim da educação ambiental? In: REIGOTA, M. (org.). Verde Cotidiano: o meio ambiente em discussão. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 1999.

LAYRARGUES, Ph. P. et al. Sociedade e Meio Ambiente: A Educação Ambiental em Debate. 2ª. Ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LEFF, E. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LOUREIRO, Diego Campana; AQUINO, Adriana Maria de; ZONTA, Everaldo; LIMA, Eduardo. Compostagem e vermicompostagem de resíduos domiciliares com esterco bovino para a produção de insumo orgânico. IN: Pesquisa Agropecuária Brasileira. Brasília, v. 42, n.7, p.1043-1048, jul. 2007.

MARTINS, M. H. O que é leitura. 19.ed. São Paulo: Brasiliense, 2005.

MINAYO, Maria Cecilia S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: HUCITEC, 2000.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 3. Ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

PELEGRINI, S.C.A.; FUNARI, P.P.A. O que é patrimônio Cultural imaterial. São Paulo: Brasiliense, 2009.

PELIZZOLI, M. L. A emergência do paradigma ecológico: Reflexões ético filosóficas para o séc. XXI. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes. 1999.

PEREIRA, M. de L. D. Negociações e Parcerias: o desafio da gestão urbana democrático-participativa. Revista Teoria e Sociedade, Belo Horizonte, nº 6, p.212/244, outubro de 2000.

PEREIRA, M. de L. D. e MACHADO, L. A. V. P. As políticas públicas para a preservação do patrimônio. In: F O R U M P A T R I M Ô N I O: ambiente construído e patrimônio sustentável. Belo Horizonte, v. 2, n. 1 , jan /abr. 2008

PINHEIRO, José Ivam. Proposta de Educação Ambiental e estudos de Percepção Ambiental na Gestão do Recurso Hídrico. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Programa de Pós – Graduação em Engenharia de Produção, 2002.

RIBEIRO, W. C. Globalização e geografia em Milton Santos. In: El ciudadano, la globalización y la Geografia. Homenaje a Milton Santos. Scripta Nova. Revista electrónica de geografia y ciências sociales. Universidad de Barcelona, vol. VI, núm 124, 30 septiembre 2002. Disponivel em: http://www. ub.es/geocrit/sn/sn-124.htm. Acesso em 14/02/2016

RIZZO Gilda. Jogos Inteligentes: A construção do raciocínio na escola natural. 3.ed. Rio de Janeiro: Ed. EDC – Editora Didática e Científica, 1997. 441p.

SANTOS, Milton, A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.

Published

2022-01-21

How to Cite

Baldin, N. ., de Mello, A. C. ., Cavalheiro Neto, J. ., dos Santos, J. ., Schiochet Junior, . L. ., & De Pin, S. . (2022). SENSIBILIZATION AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: WORKING WITH THE REPRESENTATION OF THE HISTORICAL PATRIMONY, SOCIOCULTURAL, AND ENVIRONMENTAL. Space and Geography Journal, 18(1), 217–249. Retrieved from https://www.periodicos.unb.br/index.php/espacoegeografia/article/view/40053

Issue

Section

Paper