The river of life in intervention-research with socially vulnerable children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350554

Keywords:

Comprehensive School Health Education, Minority Group Children, Children's Rights, Salutogenesis

Abstract

Um ensaio reflexivo é guiado sobre os processos de investigação com crianças em situação de vulnerabilidade social e/ou que tiveram seus direitos violados. Como inspiração teórico-metodológica nos pautamos na teoria da Salutogênese e na metáfora do rio da vida. Empiricamente, apoiamo-nos no livro “Margaridas: histórias de superação” como fonte de relatos de crianças atendidas em um projeto social em Manaus/AM. O direito à fala e à produção imagética percorrem processos não apenas investigativos, mas, de empoderamento das crianças. Destarte, propomos investigações horizontalizadas, reconhecendo as crianças como atores sociais, capazes de representar seus mundos em busca de ressignificá-los.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor José Machado de Oliveira, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2018). Professor da Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás. E-mail: oliveiravjm@gmail.com

References

Antonovsky, A. (1979). Health, stress and coping. Jossey-Bass Publishers.

Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health: how people manage stress and stay well. Jossey-Bass Publishers.

Antonovsky, A. (1996). The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, 11(1), 11-18. https://doi.org/10.1093/heapro/11.1.11

Barroso, T., & Barroso, S. (2023). Margaridas: histórias de superação. Rômulo Sena.

Costa, F. T., & Oliveira, V. J. M. (2023). Educação para a saúde na Educação Física escolar: uma leitura salutogênica da experiência de estágio. Revista Cocar, 18(36). https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/6789

Denov, M., & Shevell, M. C. (2021). An arts-based approach with youth born of genocidal rape in Rwanda: The river of life as an autobiographical mapping tool. Global Studies of Childhood, 11(1), 21-39. https://doi.org/10.1177/2043610621995830

Eriksson, M., & Lindström, B. (2008). A salutogenic interpretation of the Ottawa Charter. Health Promotion International, 23(2), 190-199. https://doi.org/10.1093/heapro/dan014

Ferreira, H. J., Luguetti, C. N., & Kirk, D. (2023). Precariedade e a necessidade de pedagogias críticas afetivas na Educação Física: lições aprendidas com dois estudos de caso no Brasil. Motrivivência, 35(66). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e95527

Figueiredo, J. de P., & Marinho, A. (2020). Dicionário da criança aventureira. Clube dos Recreadores.

Kirk, D. (2023). Narrativas pedagógicas da Educação Física em tempos de precariedade. Motrivivência, 35(66), 1-12. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e95524

Lin, K. (2019, maio 24). Life Isn’t a Straight Line — How to Chart Your Own ‘River of Life’. On Being. https://onbeing.org/blog/life-isnt-a-straight-line-how-to-chart-your-own-river-of-life/

Mafra, A. H. (2015). Metodologias de pesquisa com crianças: desafios e perspectivas. Zero-a-Seis, 17(31), 107-119. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2015n31p107

McCuaig, L., & Quennerstedt, M. (2018). Health by stealth – exploring the sociocultural dimensions of salutogenesis for sport, health and physical education research. Sport, Education and Society, 23(2), p. 111-122. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1151779

Rodrigues, S. A., Borges, T. F. P., & Silva, A. S. da. (2014). “Com olhos de criança”: a metodologia de pesquisa com crianças pequenas no cenário brasileiro. Nuances: estudos sobre Educação, 25(2), 270-290. https://doi.org/10.14572/nuances.v25i2.3188

Sarmento, M. J. (2005). Gerações e alteridade: interrogações a partir da Sociologia da Infância. Educação e Sociedade, 26(91), 361-378. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200003

Published

2023-11-08

How to Cite

Oliveira, V. J. M. de. (2023). The river of life in intervention-research with socially vulnerable children. Linhas Críticas, 29, e50554. https://doi.org/10.26512/lc29202350554

Issue

Section

Dossier | Listening and participation in research with (about) children

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 

You may also start an advanced similarity search for this article.