Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350574

Keywords:

Communication, Health communication, Nurses, School health services, School nursing

Abstract

Communication is a professional competence used by nurses in child health care, at school, as well as a link between health and education. This theoretical essay aims to make some reflective considerations about communication in health, at school, between nurses and children with contributions from elements of the Theory of Communicative Action, by Jürgen Habermas. It presents fundamentals of this theory in didactic transposition. Such reflections may contribute to the understanding of the role of nurses at school and make it possible to reduce the influence of the colonization of the system in the world of life, through a more communicative and less strategic action.

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Author Biographies

Kéllen Campos Castro Moreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, Brasil

Mestre em psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (2014). Doutoranda em atenção à saúde pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Enfermeira na Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba. Membro grupo de estudos e pesquisas ProLiSaBr/UFTM - PROmoção em comunicação, educação e LIteracia para a SAúde no Brasil. E-mail: kellen_camposcastro@yahoo.com.br

Lúcio Álvaro Marques, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, Brasil

Doutor em filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2014). Bacharel licenciado em filosofia pela PUCMINAS. Professor no departamento de filosofia e ciências sociais e no programa de pós-graduação strico sensu em educação na Universidade Federal do Triângulo Mineiro. E-mail: lucio.marques@uftm.edu.br

Lucieli Dias Pedreschi Chaves, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil

Doutora em enfermagem fundamental pela Universidade de São Paulo (2005). Enfermeira. Professora associada 3 do departamento de enfermagem geral e especializada na Universidade de São Paulo. E-mail: dpchaves@eerp.usp.br

Rosane Aparecida de Sousa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, Brasil

Doutora em serviço social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Graduação em serviço social. Professora associada no departamento de serviço social na Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Líder do grupo de estudos e pesquisas ProLiSaBr/UFTM - PROmoção em comunicação, educação e LIteracia para a SAúde no Brasil. E-mail: rosane.sousa@uftm.edu.br

Bethania Ferreira Goulart, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, Brasil

Doutora em ciências - enfermagem pela Universidade de São Paulo (2015). Enfermeira. Professora adjunta no curso de enfermagem e no programa de pós-graduação em atenção à saúde. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Gerenciamento na Enfermagem e na Saúde (GEPGES/UFTM). E-mail: bethaniagoulart@yahoo.com.br

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Published

2023-11-17

How to Cite

Moreira, K. C. C., Marques, L. Álvaro, Chaves, L. D. P., Sousa, R. A. de, & Goulart, B. F. (2023). Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action. Linhas Críticas, 29, e50574. https://doi.org/10.26512/lc29202350574

Issue

Section

Essay