Art and comprehensive education in the historical-critical conception

an interview with Demerval Saviani

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32336

Keywords:

Dermeval Saviani, Comprehensive education, Curriculum, Arts education

Abstract

In 1976, Saviani stated that it was legitimate to ask whether the emphasis on professional qualification is compatible with the adolescent's comprehensive education. Almost half a century later, issues related to comprehensive education return to the center of discussions with the recent curricular reforms. Known for defending the historical-critical perspective, Dermeval Saviani resignifies the concept of comprehensive education based on philosophical aspects consistent with the concrete needs of his time. In this interview, in order to clarify a published misconception, which points him as contrary to the existence of the “Art” component in the school curriculum, the author presents his position on the relevance of Art in the curriculum for comprehensive education, among other important considerations about current curriculum reforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rebeca Amorim, Universidade Regional de Blumenau, Brasil

Mestranda em Educação pela FURB, atuando na Linha de Formação de Professores, Políticas e Práticas Educativas e no Grupo de Pesquisas em Políticas Públicas de Currículo e Avaliação. E-mail: prof.rebecaamorim.arte@gmail.com

Cássia Ferri, Universidade Regional de Blumenau, Brasil

Doutora em Educação (Currículo) pela PUC/SP e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da FURB, atuando na Linha de Formação de Professores, Políticas e Práticas Educativas e no Grupo de Pesquisas em Políticas Públicas de Currículo e Avaliação. E-mail: ferricassia67@gmail.com

References

Barbosa, A. M. (2011). Entre Memória e História. In A. M. Barbosa (Org.). Ensino da arte: memória e história (pp. 1-26). Perspectiva.

Ravitch, D. (2010). The death and life of the great American School System: how testing and choice are undermining education. Basic Books.

Ravitch, D. (2011). Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Sulina.

Saviani, D. (1976). Análise crítica da organização escolar brasileira através das leis 5.540/68 e 5.692/71. In W.E. Garcia (Org.). Educação Brasileira Contemporânea: Organização e Funcionamento (pp. 174-194). Mc Graw-Hill do Brasil.

Saviani, D. (1986). Educação: do senso comum à consciência filosófica (8. ed.). Cortez.

Saviani, D. (2009a). Formação e condições de trabalho docente. Revista Educação e Cidadania 8(1), 67-77.

Saviani, D. (2009b). Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação 14(40), 143-155. https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012

Saviani, D. (2011). Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Revista Poíesis Pedagógica, 9(1), 07-19. https://doi.org/10.5216/rpp.v9i1.15667

Saviani, D. (2012). A pedagogia no Brasil: história e teoria (2.ed.). Autores Associados.

Published

2020-08-20

How to Cite

Amorim, R., & Ferri, C. (2020). Art and comprehensive education in the historical-critical conception: an interview with Demerval Saviani. Linhas Críticas, 26, e32336. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32336

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.