The use of the dot in writing and reading numbers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202138156

Keywords:

Written numbers, Theorems in action, Elementary School

Abstract

In this article we reveal theorems in action mobilized by children from the 4th year of Elementary School in activities related to writing numbers with numbers and reading them in their current form. The data that make up part of Didactic Engineering were analyzed considering aspects of the Theory of Conceptual Fields and the Theory of Situations. The results indicate: that the nondidactic phases of action, formulation and validation permeated the application of the activities when, for example, the children elaborated strategies to solve the proposed calculations; the mobilization of different theorems in action, mainly those linked to the use of the dot to facilitate reading and the organization of the number.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sheila Denize Guimarães, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brasil

Doutora em educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2009). Professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Membro do grupo MANCALA. E-mail: sheila.guimaraes@ufms.br

References

Angelo, C. L. (2012). Uma leitura das falas dos alunos do ensino fundamental sobre a aula de matemática. [Tese de doutorado, Universidade Estadual Paulista]. Repositório institucional da UNESP Rio Claro. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102112

Anselmo, B., & Planchette, P. (2006). Le calcul mental au collège: nostalgie ou innovation? Repères-IREM, 62, 5-20. https://numerisation.irem.univ-mrs.fr/WR/IWR06001/IWR06001.pdf

Artigue, M. (1988). Ingénierie Didactique. Recherches en Didactique des Mathémaques, 9(3), 281-308.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf

Brizuela, B. M. (2006). Desenvolvimento matemático na criança: explorando notações. Artemed.

Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 33-115.

Butlen, D., & Pezard, M. (2000). Calcul mental et résolution de problèmes numériques au début du collège. Repères-IREM, 41, 5-24. https://numerisation.irem.univ-mrs.fr/WR/IWR00029/IWR00029.pdf

Curi, E. (2013). Práticas e reflexões de professoras numa pesquisa longitudinal. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 94(237), 474-500. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.94i237.374

Douady, R. (1994). Evolução da relação com o saber em matemática na escola primária: uma crônica sobre cálculo mental. Em Aberto, 14(62), 33-42. http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2269/2008

Gontijo, C. H., Silva, E. B. da, & Carvalho, R. P. F. de. (2012). A criatividade e as situações didáticas no ensino e aprendizagem da matemática. Linhas Crí¬ticas, 18(35), 29–46. https://doi.org/10.26512/lc.v18i35.3839

Lerner, D., & Sadovsky, P. (1996). O sistema de numeração: um problema didático. Em C. Parra, & I. Saiz (org.) Didática da Matemática (pp. 36-47). Artes Médicas.

Lethielleux, C. (2001). Le calcul mental au cycle des approfondissements. Collection Pratique Pédagogique, Armand Colin.

Nunes, T., & Bryant, P. (1997). Crianças fazendo matemática. Artes Médicas.

Nunes, T., Campos, T. M. M., Magina, S., & Bryant, P. (2005). Educação Matemática 1: números e operações numéricas. Cortez.

Parra, C. (1996). Cálculo mental na escola primária. Em C. Parra, & I. Saiz (org.) Didática da Matemática (pp. 36-47). Artes Médicas.

Valente, W. R. (2006). A aritmética na escola de primeiras letras: os livros de aprender a contar no Brasil do século XIX. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 7, 71-81. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/160513/artigooo.pdf

Vergnaud, G. (1996). A teoria dos campos conceituais. Em J. Brun (dir.) Didática das matemáticas (pp. 155- 191). Instituto Piaget.

Zancan, S., & Sauerwein, R. A. (2017). Uma Análise das Atividades Didáticas e do Cálculo Mental no Primeiro Ano do Ensino Fundamental. Acta Scientiae, 19(1), 70-84. http://posgrad.ulbra.br/periodicos/index.php/acta/article/view/2721/2277

Published

2021-08-30

How to Cite

Guimarães, S. D. (2021). The use of the dot in writing and reading numbers. Linhas Críticas, 27, e38156. https://doi.org/10.26512/lc27202138156

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.