DIDACTIC TRANSPOSITION: Experimental activities applied by high school students to construction the knowledge of elementary school students

Authors

  • Fátima Magno Universidade Federal do Pará
  • Manoel Pinto Leão Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Profa. Clotilde Pereira

Keywords:

Physics experiments. Experimental Kit. Didactic Transposition.

Abstract

 

The objective of this work is to have the Theory of Didactic Transposition of experimental activities of Physics applied by high school students to the teaching-learning process of elementary school students. The Project was composed of an experimental kit with alternative material with of 12 experiments, related to 10 Physics themes covering the last four grades of Elementary School. The experiments bring Physics teachers closer to teachers from others Science disciplines, and encourage them to develop interdisciplinary activities, with the elaboration of projects that demonstrate knowledge of the phenomena and concepts of science in formal and non-formal spaces. With the application of this work, it was noticed that the students, through the experimental practice, showed more interest in the classes, coming to prove that an approach focused on the student's daily life contributes to the construction of knowledge, making teaching something more motivating and learning something meaningful. It was noticed that the Didactic Transposition proposal allowed to the students to build their knowledge and make a relationship between the contents studied in the classroom and theoretical scientific knowledge, that is, it was found that wise knowledge was transposed into taught knowledge, as proposed by Chevallard.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manoel Pinto Leão, Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Profa. Clotilde Pereira

Graduado em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual do Maranhão. Mestrado em Física pela Universidade Federal do Pará no Programa Mestrado Nacional Profissional no Ensino de Física. Atualmente é professor colaborador do Colégio Betel, professor do Colégio Physics Castanhal e Professor Concursado na Secretaria de Estado de Educação do Estado do Pará. Tem experiência na área de Física, com ênfase em experimentações física do cotidiano nos Ensinos Fundamental e Médio.

References

ALVES FILHO, J. P.; PIETROCOLA, M.; PINHEIRO, T. F. A Eletrostática como exemplo de Transposição Didática. Ensino de Física: Conteúdo metodologia e epistemologia em uma concepção integradora. Org. Maurício Pietrocola. Ed: UFSC. 2001.

ARCANJO FILHO, M. Demanda epistemológica no ensino de física. 2011. 93 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Rio de Janeiro. 2011.

AUSUBEL, D. P; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BLOSSER, P. E. Materiais em pesquisa de ensino de física: O papel do laboratório no ensino de ciências. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 74–78, 1988.

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF. 2018.Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 nov. 2021.

BRASIL. PCN+ Ensino Médio. Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2002.

BRAZ, D. H. O.; AGOSTINI, D. L. S. Práticas de Laboratório: Uma Estratégia para o Ensino de Física. Colloquium Exactarum, v. 9, n. 4, p. 63–71, 2017.

BROCKINGTON, G.; PIETROCOLA, M. Serão as regras da transposição didática aplicáveis aos conceitos de Física moderna? Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 10, n. 3, p. 387-404, 2005.

CASTIBLANCO, O. L.; NARDI, R. Didática da Física. São Paulo: CulturaAcadêmica, 2014.

CHEVALLARD, Y. La Transposición Didáctica: Del Saber Sabio al Saber Enseñado. Buenos Aires: Aique. 1991.

CHEVALLARD, Y. La Transposición Didactique. Tradução: Claudia Gilman. 3a ed. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2009.

DARROZ, L. M. et al. Demonstrações experimentais de óptica geométrica: apresentação de equipamentos construídos com materiais alternativos. V Encontro Estadual de Ensino de Física - RS, Porto Alegre, 2013. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/mpef/5eeefis/V_EEEFis-RS/resumos.pdf. Acesso em: 22/01/2017.

DARROZ, L. M.; ROSA, C. T. W. da; ROSA, A. B. Experimentos simples para visualização dos fenômenos de difração e interferência da luz. Revista Thema, v. 13, n. 2, p. 18-26, 2016.

HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de Física: Eletromagnetismo. 10a Ed. v.3, Rio de Janeiro: Livros técnicos e Científicos, 2021.

HODSON, D. Experiments in science and science teaching. Educational Philosophy and Theory, v. 20, n. 2, p. 53-66, 1988.

JOHSUA, S.; DUPIN J. J. Représentations et modélisations: le "débat scientifique" dans la classe et l'apprentissage de la physique. Berne: Peter Lang, 1989.

LIMA de, D. B.; GARCIA, R. N. Uma investigação sobre a importância das aulas práticas de Biologia no Ensino Médio. Cadernos de Aplicação, v. 24, n. 1, p. 201-224, 2011.

MARTINAND, J. L. Rapport de la recherche "Modélisation". Paris: INRP, 1996.

PEREIRA, J. E.; LIMA, J. R. de; GALLÃO, M. I. Aulas práticas de Biologia em uma escola pública do Ensino Médio no estado do Ceará: Um Estudo de Caso. Revista de Ensino de Biologia da SBENBIO, n. 7, p. 75-85. 2014.

ROSA, C. T. W. et al. Atividade experimental para demonstração dos fenômenos da reflexão, refração e reflexão total. Rencima. v. 4, n. 1, 2013.

SANTANA, S. L. C. S.; PESSANO, E. F. C.; ESCOTO, D. F.; PEREIRA, G. C.; GULARTE, C. A. O.; FOLMER, V. O Ensino de Ciências e os Laboratórios Escolares no Ensino Fundamental. Vittalle, v. 31, n. 1, p. 15-26. 2019.

SÉRÉ, M. G.; COELHO, S. M.; NUNES, A. D. O papel da experimentação no ensino da Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 20, n. 1, 2003.

SILVA JR., A. C.; SILVA L. L. A Transposição Didática do Fenômeno da Radioatividade em Manuais Escolares de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 39, n. 1, p. 259-287, 2022.

SIQUEIRA, M. R. P.; PIETROCOLA, M. Do visível ao indivisível: Uma proposta de Física de Partículas Elementares para o Ensino Médio. 2006. Dissertação (Mestrado) – Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

THOMAZ, M. F. A experimentação e a formação de professores de ciências: uma reflexão. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 17, n. 3, p. 360–369, 2000.

VAZ, E. L. S.; ACCIARI, H. A.; ASSIS, A.; CODARO, E. N. Uma experiência didática sobre viscosidade e densidade. Química Nova na Escola, v. 34, n. 3, p. 155-158, 2012.

VERRET, M. Le Temps des Études. 2 tomes. Thése présentée devant l’Université de Paris. Paris: Champion. 1975. 837 pp.

Published

2023-01-09

How to Cite

Magno, F., & Leão, M. (2023). DIDACTIC TRANSPOSITION: Experimental activities applied by high school students to construction the knowledge of elementary school students. Physicae Organum, 8(2), 25–47. Retrieved from https://www.periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/43609