GÊNERO DISCURSIVO E O USO DO FACEBOOK: AÇÕES DE LINGUAGEM POR MEIO DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA

Authors

  • Rosilene dos Anjos Sant’Ana Instituto Federal Goiano

Keywords:

Discursive Genres; Pedagogical Sequence; Facebook.

Abstract

This paper intends to present a part of a master’s. It aims to analyze how the use of Facebook like a pedagogical tool can contribute to the teaching-learning Spanish as a Foreign Language. It based on Bakhtin’s (1997, 2006, 2013) discursive genres Theory (1997, 2006, 2013) and on the pedagogical Didatic Sequence (DOLZ et al, 2011) through “Cell phone manual” genre. The methodology used was an action research, according Barbier (1985, 2007). Data analysis pointed out that the use of Facebook awakened the student’s agency power and enabled them with a greater contact with the Spanish as a Foreign Language beyond the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. (Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira). São Paulo: Hucitec, 8ª. ed., 1997.
______.Estética da criação verbal. (Tradução Paulo Bezerra). 4ª ed.São Paulo: Martins Fontes, 2006.
______.Questões de estilística no ensino de língua. Tradução Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo),1ª ed.São Paulo: 34, 2013.
BARBIER. René. A pesquisa-ação na instituição educacional. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1985.
______. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Liber Livro, 2007.
DOLZ, J. SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2011, 3ª edição.
EL ANDALOUSSI, KHALID. Pesquisa-ações: ciências, desenvolvimento, democracia. São Carlos, SP. Educar, pp. 71 ”“ 113, 2004.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola, 2009.
MARCUSCHI, L. A produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
ROCHA, Cláudia Hilsdorf. Reflexões e propostas sobre língua estrangeira no ensino fundamental I: plurilinguismo, multiletramentos e transculturalidade. Vol. 1. Campinas-SP: Ed. Pontes, 2012.
______. Gênero discursivo e multiletramentos no ensino de inglês no fundamental I:em busca da formação plurilíngue. In DIAS, Reinildes. DELL’ Isola, R. L. P(Orgs.). Gêneros textuais: teoria e prática no ensino de LE. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012, p. 271-294.
ROJO, Roxane. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In DIAS, Reinildes. DELL’ Isola, R. L. P (Orgs.). Gêneros textuais: teoria e prática no ensino de LE.Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012, p. 295- 315.
SHIELDS, C. M. Bakhtin. New York: Peter Lang Publishing Inc., 2007. APUD ROCHA, Cláudia Hilsdorf. Reflexões e propostas sobre língua estrangeira no ensino fundamental I: plurilinguismo, multiletramentos e transculturalidade. Vol. 1. Campinas-SP: Ed. Pontes, 2012.
THIOLLENT, Michael, 1947. Metodologia da Pesquisa-Ação.14ª, São Paulo: Cortez Editora, 2011.

Published

2015-12-12

How to Cite

SANT’ANA, Rosilene dos Anjos. GÊNERO DISCURSIVO E O USO DO FACEBOOK: AÇÕES DE LINGUAGEM POR MEIO DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 24, 2015. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9450. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigo