THE PRINCIPLE OF SUPREMACY OF THE PUBLIC INTEREST AS A CRITERION IN POLITICAL CONTROL PRIOR TO CONSTITUTIONALITY

Authors

  • Diana Melissa Ferreira Alves Diniz Universidade Regional do Cariri - URCA/UFERSA
  • Djamiro Ferreira Acipreste Sobrinho Universidade Regional do Cariri - URCA
  • Sebastião Casimiro de Sousa Neto Universidade Regional do Cariri - URCA

Keywords:

Principle of supremacy of public interest over private. Control of Constitutionality. Commission on Constitution, Justice and Citizenship.

Abstract

The present work deals with the possibility of using the principle of supremacy of the public interest over the private, typical of Administrative Law, in the assessment of constitutionality made by the Constitution, Justice and Citizenship Commission of the Chamber of Deputies, when exercising prior control constitutional politics. The hypothetical-deductive method of approach and the techniques of bibliographic and documentary research were used, especially through books and articles selected in the Capes Portal of Periodicals and legislative documents extracted from the website of the Chamber of Deputies. As a synthesis of the results, it was noticed that, despite having technical aptitude to compose the referred moment of constitutionality control, the principle would be incapable, by itself, of preventing the advance of amendments contrary to the constitution, and could even be used as a reinforcement rhetoric for your approval.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROSO, Luís Roberto. O controle de constitucionalidade no direito brasileiro: exposição da doutrina e análise crítica da jurisprudência. São Paulo: Saraiva, 2012.

BENVINDO, Juliano Zaiden. Brazil in the Context of the Debate Over Unamendability in Latin America. In: ALBERT, Richard; ODER, Bertil. (eds.) An Unamendable Constitution? Unamendability in constitutional democracies. Cham: Springer, 2018, p. 345-364.

BÖCKENFÖRDE, Ernst Wolfgang. El poder constituyente del pueblo: un concepto limite del derecho constitucional. In. ______. Estudios sobre el estado de derecho y la democracia. Espanha: Trotta, 2000, p. 159-180.

BONAVIDES, Paulo. Curso de Direito Constitucional. 15 ed. São Paulo: Malheiros, 2004.

BRASIL. Regimento Interno da Câmara dos Deputados: Resolução n° 17 de 1989. Brasília, DF: Câmara dos Deputados. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/atividade-legislativa/legislacao/regimento-interno-da-camara-dos-deputados/arquivos-1/RICD%20atualizado%20ate%20RCD%2021-2021.pdf. Acesso em: 23 de out de 2021.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. 292 p.

CORREIA, Andrey Lucas Macedo; BORGES, Alexandre Walmoot; PINHÃO, Karina Guimarães. A Democracia nas audiências públicas em controle de constitucionalidade concentrado no Brasil. Revista de Direito Brasileira, Florianópolis; v.22, n.9, p. 29-49, jan-abr, 2019.

DI PIETRO, Maria Sylvia Zanella. Direito Administrativo. 33. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2020.

DIXON, Rosalind. Constitutional Amendment Rules: A Comparative Perspective. In: GINSBURG, Tom; DIXON, Rosalind (ed.). Comparative Constitutional Law. Cheltenham:Edward Elgar, 2011, p. 96-111.

GABARDO, Emerson. O princípio da supremacia do interesse público sobre o

interesse privado como fundamento do Direito Administrativo Social. Revista de Investigações Constitucionais, Curitiba, vol.

, n. 2, p. 95-130, maio/ago. 2017. DOI: 10.5380/rinc.v4i2.53437.

GOMES, Karla Fernanda. O declínio da supremacia do interesse público sobre o particular com a constitucionalização do direito administrativo. Revista Controle, Fortaleza, v.19, n.2, p. 366-389, jul-dez. 2021.

LANDAU, David. Constituent power and constitution making in Latin America. In:LANDAU, David; LERNER, Hanna (ed.). Comparative Constitution Making. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2019, p. 567-588.

MEIRELLES, Hely Lopes. Direito Administrativo Brasileiro. 42. ed. São Paulo: Malheiros, 2016.

MELLO, Celso Antônio Bandeira de Mello. Curso de Direito Administrativo. 32. ed. São Paulo: Malheiros, 2015.

PASSOS, Maíra Souza Calmon de Passos. O mítico princípio da supremacia do interesse público sobre o interesse privado: uma análise sob a perspectiva do/a cidadão/ã precário. Dissertação. Salvador, 2019.

SARLET, Ingo Wofgang. Os Direitos Fundamentais Sociais como “Cláusulas Pétreas”. Cadernos de Direito/ Universidade Metodista de Piracicaba. Piracicaba, v. 3, n. 5, p. 78-97, dez 2003. DOI https://doi.org/10.15600/2238-1228/cd.v3n5p78-97.

SARLET, Ingo Wolfgang; MARINONI, Luiz Guilherme; MITIDIERO, Daniel. Curso de Direito Constitucional. 6. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

SILVA, José Afonso da. Curso de Direito Constitucional Positivo. 39. ed. São Paulo: Malheiros, 2016.

SOARES, Hector Cury. Políticas Públicas e Controle de Constitucionalidade: aproximações entre a ciência jurídica e a ciência política. Revista Debates, Porto Alegre, v.6, n.2, p. 151-172, maio-agosto, 2012.

VENTURELI, Gustavo. Expertise como critério para a composição da Comissão de Constituição, Justiça e Cidadania da Câmara dos Deputados (2011-2016). Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina. 106 p. 2017.

Published

2022-07-24

How to Cite

FERREIRA ALVES DINIZ, Diana Melissa; FERREIRA ACIPRESTE SOBRINHO, Djamiro; CASIMIRO DE SOUSA NETO, Sebastião. THE PRINCIPLE OF SUPREMACY OF THE PUBLIC INTEREST AS A CRITERION IN POLITICAL CONTROL PRIOR TO CONSTITUTIONALITY. Revista dos Estudantes de Direito da Universidade de Brasília, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 136–157, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/redunb/article/view/42459. Acesso em: 20 may. 2024.