Merê

territories and territorialities of kitchen cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.2648122

Keywords:

The kitchen cinema, Black cinema in female, Merê, Black women, Territoriality

Abstract

Historically, “the kitchen has been for black women the territory to organize uprisings and revolutions”, says filmmaker Urânia Munzanzu in conceptualizing “kitchen Cinema” as the place where black “revenge” takes place. The territory of magic and power, it is also in the kitchen that the body is fed and that it reestablishes the connections with the an- cestors. The article analyzes the movie Merê, 2017, by Urânia Munzanzu, the first black Brazilian filmmaker to direct a film on the grounds of the African Continent. This paper analyses the conception of “cinema de cozinha” in order to reflect on black cinema from the perspective of black women`s oppositional politics.

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Author Biographies

Marisol Adelaide Correa, Universidade de Brasilia

Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo pelo Instituto de Educação Superior de Brasília(2005). Atualmente é Realizadora do Televisão Publica de Angola. Tem experiência na área de Comunicação.

Edileuza Penha de Souza, Universidade de Brasilia

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB, 2013), mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB, 2005), graduada em História pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES, 1994). Desde 2006 desenvolve pesquisas na área de cinema, com ênfase no Cinema Negro no Brasil e no Continente Africano. Trabalha com Educação atuando nos temas: comunidades quilombolas, arte e cinema africano, cinema e cineastas negras, educação das relações étnico-raciais, formação de professores, Lei 10.639/2003. Professora da Universidade de Brasília.

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Published

2019-04-21

How to Cite

Correa, M. A., Souza, E. P. de, & Ramos, C. (2019). Merê: territories and territorialities of kitchen cinema. Revista Do CEAM, 4(1), 117–132. https://doi.org/10.5281/zenodo.2648122

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