Legacies of Lélia Gonzalez:

social theory mobilizing affections, re-existences and belonging

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10467043

Keywords:

Brazil, Counter-colonization, Intellectual, Lélia Gonzalez, University, University student

Abstract

This paper intends to investigate the presence and re-existence of the intellectual Lélia Gonzalez (1935-1994) in the Brazilian academic context with regard to her epistemological, political and affective appropriation among college students. The research, qualitative in nature, was carried out through questionnaires and interviews with undergraduate and graduate students, which allowed us to analyze how the author's thought is being received, debated and perceived. Despite the attempt of invisibilization of the author by the Eurocentric and racist project of knowledge, the reports of the students converged with the scenario ofr esistance establishedby a network of forces against epistemicide, acting inside and outside the university, which do not allow the legacy and relevance of Gonzalez to be relegated to oblivion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elen Cristina Ramos dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Mestre em Sociologia pelo Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - PPGS/UFRGS (CAPES 7). Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade de Brasília (UnB). Bacharel em Sociologia pela mesma instituição. Possui experiência em pesquisas e projetos na área da Sociologia, com interesse pelos seguintes temas: relações raciais e racismo, intelectualidade negra, ações afirmativas, teorias pós-coloniais e decoloniais, relações de gênero.

References

ALVES, Arivaldo Lima. A legitimação do intelectual negro no meio acadêmico brasileiro: Negação de inferioridade, confronto ou assimilação intelectual?. Revista Afro-Ásia, n. 25-26, 2001. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/21015. Acesso em: 20.nov.2020.

ALVES, Míriam Cristiane; ALVES, Alcione Correa Alves. Introdução. In: ALVES, Mirian; ALVES Alcione (org.) In: Epistemologias e metodologias negras, descoloniais e antirracistas. 1 ed Porto Alegre: Rede UNIDA, 2020.

BARRETO, Raquel. Enegrecendo o Feminismo ou Feminizando a raça: Narrativas de Libertação em Angela Davis e Lélia Gonzalez. (Dissertação) Programa de Pós-Graduação em História Social da Cultura, PUC/Rio, 2005.

______. Lélia Gonzalez, uma intérprete do Brasil. In: Primavera para as rosas negras: Lélia Gonzalez em primeira pessoa. Diáspora Africana: Editora Filhos da África, 2018.

BERNARDINO-COSTA, Joaze. Decolonialidade, Atlântico Negro e intelectuais negros brasileiros: em busca de um diálogo horizontal. Revista Sociedade e Estado, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/se/v33n1/0102-6992-se-33-01-117.pdf Acesso em: 02.dez.2020

______. GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado vol.31 no.1 Brasília jan./abr. 2016.

CARDOSO, Cláudia Pons. Amefricanizando o feminismo: o pensamento de Lélia Gonzalez. Revista Estudos Feministas. v. 22, n. 3, pp. 965-986, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2014000300015 Acesso em: 15.nov.2020.

______. Por uma epistemologia Feminista negra dos Sul: experiências de mulheres negras e o feminismo negro no Brasil. Anais Eletrônicos Fazendo Gênero. Florianopolis, 2017. Disponível em: http://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499452943_ARQUIVO_simposiotextofazendogenero13.pdf . Acesso em: 20 Nov, 2020.

CARNEIRO, Sueli. A Construção do Outro como Não-ser como fundamento do Ser. São Paulo: FUESP, 2005.

CESAR, Layla Jorge Teixeira; NETO, Joaquim José Soares. O MESPT e a contra colonização da Universidade: Territórios epistêmicos em disputa. In: Interethnic@ - Revista de Estudos em Relações Interétnicas, v. 22, 2019.

EVARISTO, Conceição. Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face. In: MOREIRA, N. M. de B.; SCHNEIDER, L. (Org.). Mulheres no mundo: etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Ideia; Editora Universitária UFPB, 2005. Disponível em: http://nossaescrevivencia.blogspot.com/2012/08/genero-e-etnia-uma-escrevivencia-de.html. Acesso em 15.jul.2020

FIGUEIREDO, Ângela. Epistemologia insubmissa feminista negra decolonial. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 29, e0102, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180312292020e0102. Acesso em: 10.set.2020.

______. Descolonização do Conhecimento no Século XXI. In: Descolonização do conhecimento no contexto Afro-Brasileiro. Org SANTIAGO;

CARVALHO; BARROS; SILVA. Editora UFRB, Cruz das almas, Bahia, 2019.

______; GROSFOGUEL, Ramon. Racismo à brasileira ou racismo sem racistas: colonialidade do poder e a negação do racismo no espaço universitário. Revista Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 12, n. 2, p. 223-234, jul./dez. 2009.

GERBER, Raquel. Orí. Estelar Produções Cinematográficas e Culturais Ltda, 1989, vídeo (131 min), colorido. Relançado em 2009, em formato digital. Disponível em: https://www.facebook.com/uniaodetodasasnacoes/videos/1878768139068550/. Acesso em: 25 nov. 2019.

GOMES, Nilma Lino. O movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, J.; GROSFOGUEL, R.; TORRES, M. Decolonialidade e pensamento afrodiasporico. Belo horizonte: Editora Autêntica, 2018.

______; MARTINS, Aracy Alves. Afirmando direitos: Acesso e permanência de jovens negros na Universidade. Minas Gerais: Autêntica, 2006.

GONZALEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: ensaios, intervenções e diálogos. Org. RIOS, Flavia; LIMA, Marcia. 1ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

______. Primavera para as rosas negras: Lélia González, em primeira pessoa. Editado de forma independente pela União dos Coletivos Pan-Africanistas de São Paulo São Paulo, UCPA, 2018.

GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 23-47, 2016.

HOOKS, bell. Intelectuais Negras. Estudos Feministas, Florianópolis: v. 3, n. 2, Trad. Marcos Santarrita, 1995..

MALDONADO-TORRES, N. Descolonización y el giro descolonial. Tabula Rasa, n. 9,

p. 61-72, 2008.

MOURA, Dione Oliveira; ALMEIDA, Tânia Mara. Ancestralidade, Interseccionalidade, Feminismo Afrolatinoamericano e Outras Memórias sobre Lélia Gonzalez. Revista Arquivos do CDM, Volume 8, N.2. Jul/Dez, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/CMD/article/view/31148. Acesso em 10.out.2020.

______; SANTOS, Elen Cristina Ramos. O encontro da vigilância comemorativa com a epistemologia negra e o feminismo negro: um dos lugares-memória de Lélia Gonzalez. In: SANTOS, Ivair; MOREIRA, Marcos. (Org.). As estruturas dissimuladas do racismo: história, memórias e resistências. 1ed. Porto Alegre: Nova Praxis, 2020, v. 1, p. 167-190.

REIS, Diego dos Santos. Saberes encruzilhados: (de)colonialidade, racismo epistêmico e ensino de filosofia. In: Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e75102, 2020

RIOS, Flavia; MACIEL, Regimiere. Feminismo negro brasileiro em três tempos: Mulheres Negras, Negras Jovens Feministas e Feministas Interseccionais. Revista Estudos Feministas, 2018. Disponível em: https://www.labrys.net.br/labrys31/black/flavia.htm Acesso em: 30.Set.2020.

______; RATTS, Alex. A perspectiva interseccional de Lélia Gonzalez. In: Chalhoub, S.; Pinto, F. (org.). Pensadores negros-pensadoras negras do século XIX e XX. 1a.ed. Belo Horizonte: Traço Fino Ltda, 2016, p. 387-402.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, quilombos: modos e significações. Brasília. INCTI, UnB, 2015.

SANTOS, Elen Cristina Ramos dos. Lélia Gonzalez: (re)existência política, afetiva e epistemológica na universidade. 2020. 105 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Sociologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2020.

SILVA, Danilo da Conceição Pereira. Performances de gênero e raça no ativismo digital de Geledés: interseccionalidade, posicionamentos interacionais e reflexividade. Revista Bras. Linguíst. Apl., v. 20, n. 3, p. 407-442, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-63982020000300407&script=sci_arttext Acesso em: 20.set.2020.

SOLANA, Mariela; VACAREZZA, Nayla Luz. Releituras feministas da “virada afetiva”. Revista Estudos Feministas, vol.28, n.2, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-026X2020000200600&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 23.dez.2020

TEIXEIRA, Patricia. A organização da informação em plataforma de gestão de referências, a Zotero: a coleção Lélia Gonzalez e o Projeto Memória'. (Dissertação) Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2017.

WERNECK, Jurema. Nossos passos vêm de longe! Movimento de mulheres negras e estratégias políticas contra o sexismo e o racismo. Revista da ABPN, v. 1, n. 1, p. 1-11, mar./jun. 2010.

ZEIDMAN, Claude. Ciências e gênero. In: HIRATA, H. et al. (Org.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Editora UNESP, 2009. p. 40-44.

Published

2023-04-30

How to Cite

Ramos dos Santos, E. C. (2023). Legacies of Lélia Gonzalez: : social theory mobilizing affections, re-existences and belonging . Revista Do CEAM, 9, 165–191. https://doi.org/10.5281/zenodo.10467043

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.