Audiovisual Methods in Research with Children

Interaction with Cameras and Videos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e39309.en

Keywords:

Audiovisual methods, Research with children, Developmental psychology, Qualitative research

Abstract

This article aims to analyze the use of audiovisual methods in research with children. Four children participated in this research about the presence of digital technologies in their lives in an urban childhood context. The methodological procedures were conversation circles and the production of videos. Results show the participants’ interaction with the camera as an “other” that should be positioned, a transposition of meanings from audiovisual production to the research context, and the influence of the format of YouTubers’ videos on the production of a video in a group. In addition to functioning as recording instruments, cameras, and audiovisual products imply specific modes of interaction and positioning among children.

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Author Biographies

Larissa Krüger-Fernandes, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil

Pesquisadora em formação pela Escola Internacional de Doutorado da Universidad de Educación a Distancia - UNED, no Programa de Doutorado Diversidad, Subjetividad y Socialización. Estudios en Antropología Social, Historia de la Psicologia y de la Educación.

Lady Daiane Martins Ribeiro, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil

Doutoranda no Programa de Pós - Graduação Psicologia do Desenvolvimento e Escolar pela Universidade de Brasília. Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Goiás, Regional Catalão (2014), graduada em Psicologia - Licenciatura e Bacharelado pela Universidade Federal de Goiás, Regional Catalão (2011). Atuou como professora do curso de Psicologia no Centro de Ensino Superior de Catalão (CESUC) e como professora substituta no curso de Psicologia na Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão. Participou do grupo de pesquisa GEDIS/UFG com ênfase nos estudos da linguagem pela perspectiva da análise do discurso francesa. Possui interesse pelos seguintes temas: processos argumentativos de crianças; infância; linguagens; alfabetização. É membro do grupo de pesquisa Del´ ARTES - Desenvolvimento Humano: linguagens, arte e estética.

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Published

2023-08-11

How to Cite

Krüger-Fernandes, L., Martins Ribeiro, L. D., & Teixeira Borges, F. (2023). Audiovisual Methods in Research with Children: Interaction with Cameras and Videos. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 39. https://doi.org/10.1590/0102.3772e39309.en

Issue

Section

Artigos Metodológicos