Python Language and Jupyter Notebook

A didactic proposal to determine the appropriate selling price using concepts from Linear Algebra, Differential Calculus, and Numerical Methods

Authors

  • Luís Fernandes Saucedo Souza Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Bárbara Denicol do Amaral Rodriguez Federal University of Rio Grande - Furg
  • Cristiana Andrade Poffal Federal University of Rio Grande - FURG

Keywords:

Python, Numerical Methods, Linear Algebra, Differential Calculus, Teaching.

Abstract

This work aims to present a didactic proposal foreseen in the research and teaching project titled "Laboratory
of Applied and Computational Mathematics" where the goal is to determine the appropriate selling price of a product
to maximize the profit of a fictional company using the Python language, the GitHub platform, and the computational
tool Jupyter Notebook. To achieve the proposed objectives, functions that best describe the forecast of demand and
profit are obtained through polynomial interpolation. The Newton, Secant, and Bisection methods are applied to solve
the problem. The results, along with a comparative study and the generated notebooks, are presented on the GitHub
platform. This proposal aims to, through a didactic activity, develop the ability of students to organize ideas and
promote the understanding of concepts in Differential Calculus, Linear Algebra, and Numerical Methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anton, H. A.; Rorres, C. Álgebra linear com aplicações, 10 ed.; Bookman: Porto Alegre, Brasil, 2012.

Barbosa, L. C.; Rodriguez, B. D. do A.; Poffal, C. A. O Ensino de Limites utilizando a Linguagem Python. Anais do X Encontro Regional de Matemática Aplicada do Rio Grande Do Sul, 2020.

Barbosa, A. C. de C.; Rojas, A.; Concordido, C. F. R.; Carvalhaes, C. G. Cálculo Diferencial e Integral de Funções de uma Variável com Python. 1. ed. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2019.

Batista, N. A.; Alves, G. B.; Gonzaga, A. L.; Brandão, M. A..GitSED: Um Conjunto de Dados com Informações Sociais baseado no GitHub. Proceedings of the Satellite Events of the 32nd Brazilian Symposium on Databases, 2017.

Duval, R. Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática; Papirus: São Paulo, Brasil, 2003.

Fassarela, L. S. Desconexão procedimental e programação no ensino-aprendizagem da Matemática: considerações a partir da Teoria dos Registros de Representação Semiótica. Revista Eletrônica de Educação Matemática – REVEMAT, 2020, 15, pp. 01-24.

Frasson, F., Lamburú, C. E., Zompero, A. de F. Aprendizagem Significativa Conceitual, Procedimental e Atitudinal: Uma Releitura da Teoria Ausubeliana. Contexto e Educação, 2019, 34 (108), pp. 303-318.

Jupyter. Disponível em: https://jupyter.org/. Acesso em: 08 mai. 2023.

Menezes, N. N. C. Introdução à programação com Python: algoritmos e lógica de programação para iniciantes. São Paulo: Novatec Editora, 2010.

Oliveira, R. Economia e mundo do trabalho do amanhã dependem da matemática. Disponível em: https://porvir.org/economia-e-mundo-do-trabalho-do-amanha-dependem-da-matematica. Acesso em: 07 fev. 2023.

Pereira, B. A.; Pereira, S. A.; Filho, M. R. L. Educação Matemática e linguagens de programação: um levantamento de artigos sobre a Educação Básica. Ensino da Matemática em Debate, 2022, v. 9, n. 3, pp. 94-116.

Pereira, G. M. de A., Rodriguez, B. D. do A., Poffal, C. A. Linguagem Python e Jupyter Notebok: Um problema de distribuição de temperatura em uma placa. Encontro Regional de Matemática Aplicada e Computacional RJ, 2021.

Ruggiero, M. A., Gomes, V. L. Cálculo Numérico: Aspectos teóricos e computacionais, 2 ed.; Pearson Makron Books: São Paulo, Brasil, 2019.

Santos, Mônica Romana de Oliveira; Fassarella, Lúcio Souza. “Programação aplicada ao ensino de matemática sob a perspectiva da teoria dos registros de representação semiótica: uma experiência didática com as noções de variáveis dependente e independente na função afim”. Revista Paranaense de Educação Matemática, 2023, v. 12, n. 28, pp. 287-310.

Santos, V. L. dos, Lourenço, M. M., Granja, A. P., Lopes, Camila A., Blass, L. Aplicação do Método de Newton, Secante E Bisseção para Definição de Preço Adequado à Venda. Anais do 10° Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão – SIEPE, 2018, v. 10, n. 1.

Silva, L. M. O. da; Machado, M. A. S. Matemática aplicada à administração, economia e contabilidade: funções de uma e mais variáveis.; Cengage Learning: São Paulo, Brasil, 2010.

Sgorla, K., Custódio, K. Z., Máximo, J. C. Projeto Novos Rumos 4.0: Pedagogia Crítica, Metodologias Ativas e Desenvolvimento Humano No Ensino De Programação Básica. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 2020, v. 13, n. 1, pp. 120-136.

Published

2024-01-31

How to Cite

Saucedo Souza, L. F., Denicol do Amaral Rodriguez, B., & Andrade Poffal, C. (2024). Python Language and Jupyter Notebook: A didactic proposal to determine the appropriate selling price using concepts from Linear Algebra, Differential Calculus, and Numerical Methods. Revista Interdisciplinar De Pesquisa Em Engenharia, 9(2), 66–74. Retrieved from https://www.periodicos.unb.br/index.php/ripe/article/view/52305