Proposal to teach electromagnetism based on the effects of the electric current, using videos, experiments and a visit to the Physics Science High School of the city of Vitoria - ES

Authors

  • Luiz Otávio Buffon IFES

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v3i3.25060

Keywords:

Teaching of Electromagnetism. Electrical Current Effects. Three Pedagogical Moments. Dialogicity. Non-formal Education. Videos and Social Interaction.

Abstract

In this article a didactic proposal for the teaching of electromagnetism based on the effects of electric current was developed. The proposal was applied to a third year high school class. The meetings of the application took place in the classroom, most of them, however, there was a visit to a non-formal teaching space, which was the School of Physical Science of Vitória - ES, which is a kind of museum of physics. This proposal was structured in the methodological procedure of the Three Pedagogical Moments, which is divided into initial problematization, knowledge organization and knowledge application. In this sense, in addition to the use of a non-formal space, we had the use of videos in order to motivate students about the topics covered and encounters with socio-interactive and dialogical characteristics. In general, the results obtained in this work were significant, and through the analysis of the questionnaires we could verify that there was, for most students, conceptual development in much of the content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2016. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: abril. 2019.

BRASIL. PCN+ Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais. Ministério da Educação, 2007. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf>. Acesso em: abril. 2019.

CANDIDO, J. C. C. Uma Proposta de Ensino de Eletromagnetismo baseada nos Efeitos da Corrente Elétrica, através do uso de Vídeos, Experimentos e uma Visita na Escola de Ciência Física de Vitória. Cariacica-ES. 220 f. [Dissertação (Mestrado Nacional Prossional em Ensino de Física) ]. Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica. 2018.

CAZELLI, S.; COIMBRA, C. A. Q. Pesquisas Educacionais em Museus: desafios colocados por diferentes audiências. 1žWorkshop Internacional de Pesquisa em Educação em Museus. Geenf, USP. São Paulo, 2012. Disponível em: <http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2013/01/Mesa1_Cazelli-protegido.pdf>. Acesso em: 20 de fevereiro de 2017.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo, Cortez, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 49l edição. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005.

GOHN, M. da G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, vol. 4, n. 50. p. 27-38, 2006.

LA TAILLE, Y.; OLIVEIRA, M. K.; DANTAS, H. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. 23l edição. São Paulo, Summus, 1992.

MCCLELLAND, J. A. Técnica de questionário para pesquisa. Revista Brasileira de Física, v. 1, n. 1, p. 93101, 1976.

MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação e Educação. São Paulo, v.1, n.2, p. 27-35, jan. /abr. 1995.

Youtube. Viagem na Eletricidade. 2015. (2h23m21s). Disponível em: https://www.youtube.

com/watch?v=1fdEgkVaNdY. Acesso em: 6 de agosto de 2019.

Published

2019-12-21

How to Cite

BUFFON, Luiz Otávio. Proposal to teach electromagnetism based on the effects of the electric current, using videos, experiments and a visit to the Physics Science High School of the city of Vitoria - ES. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 34–48, 2019. DOI: 10.26512/rpf.v3i3.25060. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/25060. Acesso em: 19 may. 2024.