Physics Teaching: possibilities and perspectives associated with the fields of Astronomy and emerging themes

Authors

  • Marcello Ferreira Instituto de Física, Universidade de Brasília (UnB)
  • Olavo Leopoldino da Silva Filho Instituto de Física, Universidade de Brasília (UnB) https://orcid.org/0000-0001-8078-3065
  • Michel Corci Batista Departamento de Física, Universidade federal Tecnológica do Paraná (UTFPR)
  • Antonio Marques dos Santos Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
  • Maria de Fátima da Silva Verdeaux Instituto de Física, Universidade de Brasília (UnB)
  • Roberto Vinícios Lessa do Couto Instituto de Física, Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53464

Keywords:

Astronomy. Teaching Physics. Educational Innovation. Emerging Themes. Digital Technologies.

Abstract

This Editorial discusses possibilities and perspectives for the teaching of Physics, especially in the context of Astronomy and emerging themes. It explores the concept of innovation in education, based on biographical research, highlighting the importance of meaningful learning through MOOCs (Massive Open Online Courses). In addition, it addresses the relationship between literature and astronomical knowledge, investigating social representations in teacher training disciplines in postgraduate studies. Impacts of continuing education in Astronomy for elementary school teachers are also analyzed. Experimental didactic proposals are presented, such as the use of a sonic levitator for teaching wave theory and the analysis of damped oscillations in cardboard cylinders. Pedagogical experiments in kinematics are also discussed using PhET simulators and bottle rocket launches. Finally, the theoretical contributions of a pedagogical experiment carried out within the scope of MNPEF-UFERSA are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Instituto de Física, Universidade de Brasília (UnB)

INSTITUTE OF PHYSICS, UNIVERSITY OF BRASILIA.

Formation: Dr. in Physics, Master of Physics, Master of Philosophy, Bachelor of Physics, Mathematics, Computer Science and Philosophy.
Interests: History of Physics, Philosophy of Physics, Teaching Physics, Fundamentals of Quantum Mechanics.
Professional Practice: Associate Professor at the Physics Institute of the University of Brasília - UnB
Effective member of the National Professional Master's in Physics Teaching (MNPEF), Pole 01
Director of the Institute of Physics at the University of Brasilia

References

BORTOLETTO, G.; SIGNORE, M. O Ensino de Física na Perspectiva da Astronomia. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 1-22, 2007.

FERREIRA, M.; ANDRADE, V. C.; SILVA FILHO, O. L.; PAULO, I. J. C.; MOREIRA, M. A. Fundamentos, pesquisas, contemporaneidades e tendências no Ensino de Física no Brasil. Revista do Professor de Física, v. 6, n. especial, p. A1-A4, 2022a.

FERREIRA, M.; MOREIRA, W. E.; PORTUGAL, K. O.; BRITO, D. Q.; SILVA FILHO, O. L.; COSTA, M. R. M. Investigação no ensino de ciências: compreendendo as propriedades físicas do ar com atividades experimentais nos anos finais do ensino fundamental. Experiências em

Ensino de Ciências (UFRGS), v. 17, n. 1, p. 93-118, 2022b.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; FONSECA, M. O.; BATISTA, M. C. Educação em ciências por investigação e pedagogia da pergunta: relações, apostos e insurreições. Temas & Matizes, v. 17, n. 31, p. 906-932, 2024.

FERREIRA, M.; VIEIRA, T. F.; BATISTA, M. C.; SILVA FILHO, O. L. . Proposta didática de Astronomia no Ensino Médio na epistemologia hierárquica de Gagné. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino (REPPE), v. 7, n. 2, p. 27-53, 2023a.

FERREIRA, M.; COUTO, R. V. L.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; MACIEL, F. G. Referenciais teórico-metodológicos na pesquisa em Ensino de Física entre 2001 e 2023: metalinguagens e relações saber-poder-subjetividade. Revista de Enseñanza de la Física, v. 35,

n. 2, p. 117-132, 2023b.

FERREIRA, M.; COUTO, R. V. L.; SILVA FILHO, O. L.; MARINHO, L. P.; MONTEIRO, F. F. Ensino de astronomia: uma abordagem didática a partir da Teoria da Relatividade Geral. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. 1-13, 2021a.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L. . Ensino de física: fundamentos, pesquisas e novas tendências. Plurais: Revista Multidisciplinar da UNEB, v. 6, n. 2, p. 9-19, 2021b.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; ARAUJO, I. M.; MENESES, M. I. R.; SACERDOTE, H. C. S. Pontes conceituais: uma sequência didática para o Eletromagnetismo no Ensino Médio como proposta de introdução à Física Moderna. Revista do Professor de Física, v. 3, n. 3 p.119-137, 2019.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; ABRAO FILHO, A.; STRAPASSON, A. B.; SANTANA, A. E. Ficção científica na transposição didática do conceito de Entropia: a última pergunta de Isaac Asimov. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, p. e20230254-1-

e20230254-12, 2023c.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; COUTO, R. V. L. . Dossiê Pesquisa Translacional e Produtos Educacionais no Ensino de Física. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino (REPPE), v. 7, n. 2, p. 1-26, 2023d.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; COUTO, R. V. L. . Edição Especial sobre Ensino de Física. Vitruvian Cogitationes, v. 4, n. extra, p. 1-3, 2023e.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; MOREIRA, M. A.; FRANZ, G. B.; PORTUGAL, K. O.; NOGUEIRA, D. X. P. Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, p. 1-13, 2020.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; STRAPASSON, A.; PORTUGAL, K. O.; MACIEL, A. C. Simuladores digitais no contexto epistemológico de Gagné e Vygotsky: uma proposta de intervenção didática sobre eletricidade e circuitos elétricos. Revista de Enseñanza de la Física,

v. 33, n. 3, p. 75-88, 2021c.

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; PORTUGAL, K. O.; BOTTECHIA, J. A. A.; LIMA, M. B.; COSTA, M. R. M.; FERREIRA, D. M. G.; OLIVER, N. A. D. Formação continuada de professores de Ciências em caráter investigativo, interdisciplinar e com mediação por tecnologias digitais. RBPG - Revista Brasileira da Pós-Graduação, v. 18, n. 39, p. 1-39, 2022c.

FERREIRA, M.; SILVA, A. L. S.; PORTUGAL, K. O.; POLITO, A. M. M.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; MACIEL, F. G.; COUTO, R. V. L.; SANTOS, O. C. Da concepção de investigação à adoção de um problema na Educação em Ciências: aspectos metodológicos.

Vitruvian Cogitationes, v. 4, n. extra, p. 10-22, 2023f.

FERREIRA, M.; SILVA, A. L. S.; SILVA FILHO, O. L. . Teoria da Aprendizagem Significativa (TAS) e Ensino de Ciências Pela Pesquisa (ECP): Interfaces a Partir de uma Revisão Narrativa de Literatura. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, p. e39001-28, 2022d.

FERREIRA, M.; SILVA, A. L. S.; SILVA FILHO, O. L.; PORTUGAL, K. O. . Atividade Experimental Problematizada (AEP): asserções praxiológicas e pedagógicas ao ensino experimental das ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 27, n. 1, p. 308-322, 2022e.

GULIS, G.; SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M.; ANDRADE, V. C.; COSTA, M. R. M. Ensino Interdisciplinar da Fotossíntese: Interfaces entre a Aprendizagem Significativa Crítica e as Comunidades de Investigação. Experiências em Ensino de Ciências (UFRGS), v. 16, n. 3, p.

-116, 2021.

PIMENTEL, G. C.; VEIT, E. A. Física e Astronomia: Contribuições para o Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, e4404, 2019.

SANTOS, A. M.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; VERDEAUX, M.F.S.; COUTO, R. V. L.. Ensino de Física: possibilidades e perspectivas associadas ao uso de tecnologias digitais e experimentação. Revista do Professor de Física, v. 6, n. 2, p. 1-9, 2022a.

SANTOS, O. C.; BRITO, D. Q.; MACIEL, F. G.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; COUTO, R. V. L.; BATISTA, M. C. Abordagens de Etnoastronomia nos livros de ciências distribuídos em 2020 pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD). Revista de Enseñanza de la Física, v. 35, n. 2, p. 1-16, 2023.

SANTOS, S. R.; COSTA, M. R. M.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; PORTUGAL, K. O. . Atividades investigativas sobre os movimentos da Terra e da Lua com estudantes do ensino fundamental. Physicae Organum, v. 8, n. 1, p. 130-149, 2022b.

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Indistinguishability and Counting: Teaching the role of different interpretations in Quantum Mechanics. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20200508, 2021.

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Teorias da Aprendizagem e da Educação como Referenciais em Práticas de Ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018.

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Invariância das equações de Maxwell por transformações de Lorentz: pontes conceituais via derivação como alternativa ao cálculo tensorial. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, p. e20230231-1-e20230231-11, 2023.

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Modelo teórico para levantamento e organização de subsunçores no âmbito da Aprendizagem Significativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, p. 1-13, 2022.

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M.; AMORIM, R. G. G. A questão dos modelos no ensino de Mecânica Quântica: a equação de Schrödinger para partículas de spin semi-inteiro. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, p. 1-10, 2022.

SOARES, M. P. N. M.; FERREIRA, M.; STRAPASSON, A. B.; SILVA FILHO, O. L. . Mediando a aprendizagem de circuitos elétricos em física: proposta de sequência didática utilizando o modelo flipped classroom. Physicae Organum, v. 5, n. 2, p. 1-13, 2019.

STRAPASSON, A. B.; FERREIRA, M.; CRUZ-CANO, D.; WOODS, J.; SOARES, M. P. N. M.; SILVA FILHO, O. L. The use of system dynamics for energy and environmental education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 19, n. 5, p. 1-31, 2022.

Published

2024-04-10

How to Cite

FERREIRA, Marcello; SILVA FILHO, Olavo Leopoldino da; CORCI BATISTA, Michel; DOS SANTOS, Antonio Marques; DA SILVA VERDEAUX, Maria de Fátima; LESSA DO COUTO, Roberto Vinícios. Physics Teaching: possibilities and perspectives associated with the fields of Astronomy and emerging themes. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 1, p. I-XI, 2024. DOI: 10.26512/rpf.v8i1.53464. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/53464. Acesso em: 19 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>