FROM COPERNICUS TO NEWTON: THE TEACHING OF GRAVITATION AND THE MOVEMENT OF TIDES

Authors

  • Allinne Vezula Mateveli Gonzaga Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), PPGEnFis/MNPEF Polo 12, ES, Brasil
  • Flávio Gimenes Alvarenga Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), PPGEnFis/MNPEF Polo 12, ES, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45971

Keywords:

History of Astronomy. Teaching gravitation. Meaningful Learning and Team-Based Learning.

Abstract

This work consists of the development of a Potentially Significant Teaching Unit (PSTU) that addresses the theme Gravitation for classes in the second year of high school. Through this PSTU and the so-called Team-Based Learning methodology, considerations and characters from the History of Astronomy are used to teach Gravitational Interaction and the Movement of the Tides, their possible causes and relationships with astronomical phenomena. The PSTU was elaborated in order to provide students with moments, interactions, materials and strategies that can enable a significant learning of contents and concepts, such as: configuration and movements in the Sun-Earth-Moon system, and gravitational force.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003. 227 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 05 de março de 2022.

KRUG, Rodrigo de Rosso et al. O “bê-á-bá” da aprendizagem baseada em equipe. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 40, n. 4, p. 602-610, 2016.

LANGHI, R. e RODRIGUES, F. M. Interfaces da Educação em Astronomia: Currículo, Formação de Professores e Divulgação Científica. Volume 2 – Ações Dialógicas na Prática de Ensino de Astronomia. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2022.

LOPES, W. Efeitos Das Marés Sobre O Sistema Terra-Lua, Revista Brasileira do Ensino de Física, vol. 18, n. 4, dez. 1996.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. 1. ed., São Paulo: LF Editorial, 2011a.

MOREIRA, M. A. Unidades de Ensefianza Potencialmente Significativas — UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista / Meaningful Learning Review, Porto — Alegre, v 1, n 2, p 43-638. 2011b. Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo ID10/ vi n2 a2011.pdf>. Acesso: 15 de jun. 2022.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. 1. ed., São Paulo: LF Editorial, 2011c.

MOURÃO, R.R. de Freitas. Copérnico Pioneiro da Revolução Astronômica. Odysseus Editora, São Paulo - SP, 2003.

MOURÃO, R.R. de Freitas. Kepler: A descoberta das Leis do Movimento Planetário. Odysseus Editora, São Paulo - SP, 2003.

OLIVEIRA, T. E; ARAUJO, I. S.; VIET, E. A. Aprendizagem Baseada em Equipes (Team-Based Learning): Um Método Ativo para o Ensino de Física. Instituto de Física – Universidade Federal do Rio Grande do Sul Porto Alegre – RS.

VALADARES, E. de C. Newton: A Órbita da Terra em um Copo D’Água. Odysseus Editora, São Paulo-SP, 2009.

Published

2022-12-07

How to Cite

MATEVELI GONZAGA, Allinne Vezula; GIMENES ALVARENGA, Flávio. FROM COPERNICUS TO NEWTON: THE TEACHING OF GRAVITATION AND THE MOVEMENT OF TIDES. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 347–352, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45971. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45971. Acesso em: 16 jun. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching

Most read articles by the same author(s)