LITERATURE AND ASTRONOMICAL KNOWLEDGE: A STUDY OF SOCIAL REPRESENTATIONS IN A TEACHING INTERNSHIP DISCIPLINE IN POSTGRADUATE

Authors

  • Michel Corci Batista
  • Camila Muniz de Oliveira
  • Edson Ribeiro de Britto de Almeida Junior
  • Marcello Ferreira
  • Olavo Leopoldino da Silva Filho
  • Thérèse Hofmann Gatti Rodrigues da Costa
  • Maria de Fátima da Silva Verdeaux
  • Marcos Rogério Martins Costa

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53228

Keywords:

Literature. Astronomy. Social Representations. Teaching. Teaching Internship.

Abstract

During the teaching internship within the scope of Postgraduate Studies at Education for Science and Mathematics at the State University of Maringá in the 2023/1 academic semester, postgraduate students had the opportunity to act as assistant professors and/or teach classes in undergraduate subjects, under supervision by more experienced teachers, and can provide mini-courses or refresher training. In this context, we chose to teach a course, entitled “Literature in the Teaching of Astronomy: Possiblities for Basic Education”, seeking an interdisciplinary link between the scientific topic of interest (Astronomy) and epistemological, theoretical and methodological contributions from fields of knowledge contiguous, originating from Literature and the Arts, in the form of complementarity and discursive expansion. It is considered that literary texts present signs of potential linked to the teaching and learning processes that permeate school concepts, especially the context of Astronomy. Thus, the present study aimed to investigate the Social Representations that course participants share regarding the relationship between Literature and Astronomy. The data were constituted using the Free Word Association Test (TALP), and analyzed using the assumptions of the Social Representations theory. According to the results, the core of representations is formed by concepts related to Literature, the Universe, Knowledge and the Planet. Therefore, it highlights the relevance of Literature as a tool to explore astronomical concepts, the magnitude of the Universe, the appreciation of knowledge and the consideration of planetary elements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRIC, J. C. Methodologie de recueil des répresentations sociales. In: ABRIC, J. C. (edEd.). Pratiques sociales et representations. Paris : PUF, 1994. p. 59-82.

ALMEIDA JÚUNIOR, E. R. B. Um estudo sobre as representações sociais de alunos concluintes do ensino fundamental sobre as estações do ano. (Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática), Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, Brasil, 2020.

ARAÚJO, D. C. C.; Verdeaux, M. F. S.; Cardoso, W. T. Uma proposta para a inclusão de tópicos de astronomia indígena brasileira nas aulas de Física do Ensino Médio. Revista Ciência e Educação, v. 23, n. 4, p. 1035-1054, 2017.

DAMASSO, L. M.; ALMEIDA JUNIOR, E. R. B. Um estudo sobre as Representações Sociais de pacientes pré-operatório de revascularização miocárdica em cirurgia bariátrica. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento , v. 11, n. 3, p. e26611326315-e26611326315, 2022. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i3.26315

DINIZ, T. D., BATISTA, M. C., BUFFON, A. D., MARTINS, A. D. REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE PROFESSORAS DE CIÊNCIAS NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL E O ENSINO DA ASTRONOMIA. Revista Vitruvian Cogitationes, v. 3, n. 2, p.151-162, 2022. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.66207

ALVES-MAZZOTTI, A. J. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à

educação. Em aberto, v. 14, n. 61, 2008. educação. Em aberto, v. 14, n. 61, p. 60-78, 2008. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.14i61.1944

FERREIRA, M.; COUTO, R. V. L.; SILVA FILHO, O. L.; MARINHO, L. P.; MONTEIRO, F. F. Ensino de astronomia: uma abordagem didática a partir da Teoria da Relatividade Geral. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e202101571-13, 2021. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0157

FERREIRA, M.; SACERDOTE, H.; STUDART, N.;SILVA FILHO, O. L. Análise de temas, teorias e métodos em dissertações e produtos educacionais no MNPEF. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e202103221-13, 2021b. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0322

FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L; PORTUGAL, K. O.; BOTTECHIA, J. A. A.; LIMA, M. B.; COSTA, M. R. M.; FERREIRA, D. M. G.; OLIVER, N. A. D. Formação continuada de professores de Ciências em caráter investigativo, interdisciplinar e com mediação por tecnologias digitais: reflexões acerca do curso ciência é 10 na universidade de Brasília. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 18, n. 39, p. 1–39, 2022. https://doi.org/10.21713/rbpg.v18i39.1971

FERREIRA, M.; VIEIRA, T. F. BATISTA, M. C.; SILVA FILHO, O. L. Proposta didática de astronomia no ensino médio na epistemologia hierárquica de Gagné. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisa em Ensino, v. 7, n. 2, p. 27-53, 2023.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Plageder/UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GULIS, G.; SILVA FILHO, O. L. FERREIRA, M.; ANDRADE, V. C.; COSTA, M. R. M. Ensino Interdisciplinar da Fotossíntese: Interfaces entre a Aprendizagem Significativa Crítica e as Comunidades de Investigação. Experiências em Ensino de Ciências (UFRGS), v. 16, p. 89-116, 2021.

INÁCIO, A. L. M.; MARIANO, <. L. S.; FRANCO, S. A. P.; OLIVEIRA, K. L. Estágio em docência na pós-graduação: perspectivas acerca da formação docente. Revista Transmutare, v. 4, p. 1-17, 2019. https://doi.org/10.3895/rtr.v4n0.10435

MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; TOMANIK, E. A. Representações Sociais de Meio Ambiente: Subsídios para a formação continuada de professores. Ciência e Educação, Bauru, v. 19, n. 1, p. 181-199, 2013. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000100013

NAIFF, D. G. M.; NAIFF, L. A. M.; SOUZA, M. A. As Representações Sociais de estudantes universitários a respeito das cotas para negros e pardos nas universidades públicas brasileiras. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 216-229, 2009.

OLIVEIRA, C. M. Literatura e astronomia: uma análise descritiva do conto ‘O nosso sistema solar’ da obra ‘Serões de Dona Benta’de Monteiro Lobato. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática), Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, Brasil, 2021.

OLIVEIRA, C. M.; BATISTA, M. C. A relação da Literatura com a Astronomia a partir da análise de uma imagem do conto “O nosso sistema solar” de Monteiro Lobato. Research, Society and Development, v. 10, n. 16, p. 1-8, 2021. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i16.23150

OLIVEIRA, C. M.; BATISTA, M. C.; ALMEIDA JUNIOR, E. R. B. Literatura e Astronomia: análise de uma imagem do conto “Mais coisas do céu” de Monteiro Lobato, a partir da leitura de imagem interdisciplinar. Revista Vitruvian Cogitationes, v. 5, n. 1, p. 49-64, 27 fev. 2024. https://doi.org/10.4025/rvc.v5i1.70776

ORTIZ, A. J., LEITE, J. C., CARMO, T., BATISTA, M. C., MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. D. O. Representações sociais de alunos do final do ensino médio sobre astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 27, p. 79-91, 2019. https://doi.org/10.37156/RELEA/2019.27.079

SANTOS, O. C.; BRITO, D. Q.; MACIEL, F. G.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; COUTO, R. V. L.; BATISTA, M. C. Abordagens de Etnoastronomia nos livros de ciências distribuídos em 2020 pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD). Revista De Enseñanza de la Física, v. 35, p. 1-16, 2023. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n2.43672

SILVA FILHO, O. L.; FERREIRA, M. Teorias da Aprendizagem e da Educação como Referenciais em Práticas de Ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018. https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.12315

Published

2024-04-10

How to Cite

MICHEL CORCI BATISTA; CAMILA MUNIZ DE OLIVEIRA; EDSON RIBEIRO DE BRITTO DE ALMEIDA JUNIOR; MARCELLO FERREIRA; OLAVO LEOPOLDINO DA SILVA FILHO; THÉRÈSE HOFMANN GATTI RODRIGUES DA COSTA; MARIA DE FÁTIMA DA SILVA VERDEAUX; MARCOS ROGÉRIO MARTINS COSTA. LITERATURE AND ASTRONOMICAL KNOWLEDGE: A STUDY OF SOCIAL REPRESENTATIONS IN A TEACHING INTERNSHIP DISCIPLINE IN POSTGRADUATE. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 1–18, 2024. DOI: 10.26512/rpf.v8i1.53228. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/53228. Acesso em: 19 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)