THE USE OF GAMES AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING CALORIMETRY TOPICS

Authors

  • Milene Rodrigues Martins Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Paloma Farias Oliveira Universidade Federal de Sergipe
  • Letícia de Jesus Oliveira Universidade Federal de Sergipe
  • Jackeline Rocha Santos
  • Gerson Souza Menezes

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53300

Keywords:

Games. Physics teaching. Sociointeractionism.

Abstract

Teachers and researchers in the field of physics teaching have aligned concepts regarding the importance of including educational games in the school context, anchored in consistent theoretical support. In this sense, the present work assumed the following research problem: How does the use of games influence the participation and interest of students in physics classes? And as an objective, we sought to investigate how the use of games contributes to the participation and interest of students in physics classes. The classes in question relate respectively to the 2nd year B and C of high school at a public school in the municipality of Itabaiana, Sergipe. The data creation instruments consisted of records made in logbooks by the researchers and the application of an open questionnaire to students from both classes. The understanding of the data was based on the content analysis of Bardin (2016). The results indicate that the game, proposed and implemented, helped to encourage the participation and interest of students from both classes as it allowed physical concepts to be worked on in a fun, interactive, participatory, competitive and playful way

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

CARVALHO, A.M.P. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In. CARVALHO, A.M.P (Org). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

CARVALHO, A.M.P; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2011.

FIALHO, N. N. Jogos no Ensino de Química e Biologia. Curitiba: IBPEX, 2007.

FONTES, A.S; RAMOS, F.P; SCHWER, R.C. CARGNIN, C. Jogos Adaptados para o ensino de física. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói v. 9, n. 3, p. 226-248, 2016.

KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. Cortez: São Paulo, 1996.

MOREIRA, M.A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: E.P.U, 2011.

PEREIRA, R.F. A importância da formação de professores. In. PEREIRA, R.F; BATISTA, M.C (Orgs.). Montagem de experimentos didáticos e possibilidades no ensino de física. Maringá: Massoni, 2017.

PEREIRA, R. F.; FUSINATO, P. A.; NEVES, M. C. D. Desenvolvendo um jogo de tabuleiro para o ensino de física. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, VII, 2009, Florianópolis. Atas... Florianópolis: UFSC, 2009.

STUDART, N. Inovando a Ensinagem de Física com Metodologias Ativas. Revista do Professor de Física, Brasília v. 3, n. 3, p. 1-24, 2019.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

YAMAZAKI, S. C.; YAMAZAKI, R. M. O. Jogos para o ensino de física, química e biologia: elaboração e utilização espontânea ou método teoricamente fundamentado? R.B.E.C.T. Curitiba, v 7, n.1, 2014.

Published

2024-04-10

How to Cite

MARTINS , Milene Rodrigues; OLIVEIRA, Paloma Farias; OLIVEIRA, Letícia de Jesus; SANTOS, Jackeline Rocha; MENEZES, Gerson Souza. THE USE OF GAMES AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING CALORIMETRY TOPICS. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 164–172, 2024. DOI: 10.26512/rpf.v8i1.53300. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/53300. Acesso em: 19 may. 2024.