THE STUDY OF THE LIGHT PROPERTIES FROM DIFFRACTION IN BASIC EDUCATION

Authors

  • Daniel Maggioni de Souza de Souza UTFPR
  • Natalia Neves Macedo Deimling UTFPR
  • Cesar Vanderlei Deimling UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53302

Keywords:

Visible spectroscopy. Teaching Physics. Basic Education.

Abstract

The present work aims to share a proposal for the implementation of an educational product applied to teaching the properties of visible light, with an emphasis on the phenomena of interference and diffraction of light, associating the interaction of light with matter. It is an educational product aimed at basic education, the result of a master's degree in progress in the Postgraduate Program in Physics Teaching at the Federal Technological University of Paraná, in partnership with the Brazilian Physics Society. This proposal describes how the development of a spectrometer that uses easily accessible materials, as well as the Arduino architecture, considered a low-cost embedded electronics, occurred. In addition to carrying out practices that allow the decomposition of light through prisms or diffraction gratings, this experimental arrangement allows the measurement of the intensities and wavelengths present in a beam of light, also allowing the evaluation of the interaction of light with different materials semi-transparent, allows the study of the properties of light in an interdisciplinary context, which can permeate the disciplines of Chemistry, evaluating the absorption of wavelengths in different solutions, or Biology, evaluating the attenuation of light when transmitted by different biological materials , helping with improvements in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CACHAPUZ, Antônio. et al. A Necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo, Cortez, 2005. ISBN 85-249-1114-X.

CATELLI, Francisco; GIOVANNINI, Odilon; OLIVEIRA, Suzana França de. Espectrômetro amador: quantificando comprimentos de onda. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 3, p. 951-970, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n3p951.

FERREIRA, Norberto C.; ALVES FILHO, José de Pinho. Espectrômetro óptico. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 2, n.1, p. 31 - 36, 1985.

FLECK, Jeferson Albino. A Interação Radiação-Matéria e os Processos Reativos: Uma Sequência Didática Significativa para o Ensino Médio. 2020. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Tramandaí, 2020.

GARCIA, Nilson Marcos Dias; KALINOWSKI, Hypolito Jose. Um espectroscópio simples para uso individual. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 11, n.2, p. 332 - 338, 1994.

GUIMARÃES, Fernando Feliciano. Proposta de sequência didática para o estudo da radiação do corpo negro no ensino médio. 2018. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2018.

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009. 4 v. ISBN 9788521616054.

KLEPPNER, Daniel. Relendo Einstein Sobre Radiação. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 87 - 91, 2004.

LÜDKE, Everton. Um espectrofotômetro de baixo custo para laboratórios de ensino:

aplicações no ensino da absorção eletrônica e emissão de fluorescência. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 32, n. 1, 1506, 2010.

MAGGIONI, Daniel; DEIMLING, Natalia Neves Macedo; DEIMLING, Cesar Vanderlei. O ensino da espectroscopia uv-vis na educação básica: considerações iniciais. Vitruvian Cogitationes. v. 3, n. 2, p. 269-278, 2022, ISSN 2675-9616.

MORAIS, Donizete Torres de. Estudo de ondas na perspectiva da aprendizagem significativa com a construção de um espectrômetro. 2018. 88 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.

MOREIRA, Marco Antônio. Grandes desafios para o ensino da física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física, 2017;1(1):1-13.

OLIVEIRA, Rilavia Almeida de; SILVA, Ana Paula Bispo da. William Herschel, os raios invisíveis e as primeiras ideias sobre radiação infravermelha. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 36, n. 4, 4603 2014.

PINTO, A. Custódio; ZANETIC J.. É possível levar a física quântica para o ensino médio? Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 16, n.1, p. 7 - 34, 1999.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 32. ed., Campinas, SP: Autores Associados, 1999, 105p.

SEARS, Francis Weston; ZEMANSKY, Mark Waldo; YOUNG, Hugh D.; FREEDMAN, Roger A. Física. 14. ed. São Paulo, SP: Pearson Education do Brasil, 2016. 4v. ISBN 9788543005683 (v.1).

SOUZA, Damião Franceilton Marques de; et. al. Física óptica experimental - determinando o comprimento de onda através do experimento de duplas fendas. Anais do Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2019/TRABALHO_EV126_MD1_SA7_ID923_28062019182224.pdf. Acesso em 22 de agosto de 2023.

SQUISSATTO, Anderson Graziane de Moura. Construção explicação de um fotômetro para o ensino da absorção da luz. 2018. 76 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.

TIPLER, Paul Allen; MOSCA, Gene. Física: para cientistas e engenheiros. 6. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, c2009. 3 v. ISBN 9788521617105.

Published

2024-04-10

How to Cite

DE SOUZA, Daniel Maggioni de Souza; DEIMLING, Natalia Neves Macedo; DEIMLING, Cesar Vanderlei. THE STUDY OF THE LIGHT PROPERTIES FROM DIFFRACTION IN BASIC EDUCATION. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 187–198, 2024. DOI: 10.26512/rpf.v8i1.53302. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/53302. Acesso em: 19 may. 2024.