For a reenchanted pedagogy of the voice in the artes vivas

assumptions for an ecological relationship of the voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.50803

Keywords:

Voice pedagogy, Voice, Decoloniality, Air, Reenchantment, Artes vivas

Abstract

This paper intends to inquire about the voice in the living arts, driven by its expansive materiality of air. In order to achieve that, in a reflection that starts from a practice of teaching voice in theater, this article evokes some assumptions for a reenchanted pedagogy of the voice, in an attempt to experiment an ecological relation of the vocal corporeal work in connection with amerindian epistemologies. For a reenchanted pedagogy of the voice in the living arts is to acknowledge the teaching exercise as a constant creation of sensitive procedures with the voice for the invention of other ways of existence and relationship with the environment. This writing thus wishes to weave ethical-poetic dimensions into the flow between art and life, in order to bring other breaths to an ecological understanding of the voice in its intimate relationship with the air.

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Author Biography

Juliana Rangel, Universidade Federal do Ceará - UFC, Fortaleza/ CE, Brasil

Professora adjunta da área de Voz nas Artes da Cena do Curso de Teatro-licenciatura e do Mestrado Profissional em Artes (ProfArtes)/ Instituto de Cultura e Arte (ICA)/ Universidade Federal do Ceará (UFC). Estágio de Pós-doutorado em Voz na Escola de Teatro e Cinema (em andamento/ ESTC-Lisboa/ CIAC, com o projeto- Vocalidades Expandidas em Elos: práticas poético-vocais na imersão e interseção corpo, ambiente e esquecimento. Doutorado em Educação- eixo Ensino de Música pela Universidade Federal do Ceará (2014). Mestrado em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (2007). Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001). Coordenadora do projeto de extensão em escolas públicas do Ceará- Experiência Vocal, Saúde e Formação de Professores. Tem publicado artigos em diversos periódicos e livros qualificados. Integra o grupo de pesquisa LabCenas UFC - CNPq (desde 2020). Pesquisa e orienta temáticas relacionadas a processo de criação, pedagogias da voz nas artes da cena, processos de ensino e aprendizagem na educação formal e não formal em artes, corpo-sensório-vocal, estado de escuta, ambiência sonora da cena.

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Published

2023-12-30

How to Cite

Rangel, J. (2023). For a reenchanted pedagogy of the voice in the artes vivas: assumptions for an ecological relationship of the voice. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(02), 36–55. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.50803

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Thematic Dossier - Articles

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